onsdag den 17. november 2010

(Anne) Sofies verden

Det har altid været en del af mit image at være sådan ret klog. F.eks. havde jeg årgangens næsthøjeste snit, da jeg gik ud af gymnasiet, og nu læser jeg på en uddannelse, hvor vi allesammen går rundt og vigter os af at være virkelig intellektuelle. Dog har jeg især en ting, som jeg virkelig er lousy til, og det er geografi. Jeg ved intet om, hvilke lande, der ligger hvor og hvordan man lever de forskellige steder. I går blev det igen skræmmende tydeligt.

Jeg sad sammen med min kæreste og min far, der begge to er virkelig kloge og altid vinder i Trivial Pursuit. På et tidspunkt kommer vi til at tale om ulande, og jeg siger:
"Altså, den største forskel på Afrika og Indien er vel industrien?"
"?"
"Ja, for Indien har jo byer."
"Det har de da også i Afrika?"
"Jojo, men jeg mener rigtige byer. Sådan med huse og gader."
"Altså, hvordan tror du at de lever i Afrika?"
*det går op for mig, at jeg aldrig har tænkt over det før* "Jamen... der har man vist sådan nogle blikhytter. Og bambushytter. Og... lerhytter."
"Ej Anne Sofie, de har altså storbyer præcis ligesom os! Prøv bare at finde billeder af en hvilken som helst afrikansk hovedstad, og så kan du se at det faktisk ligner vores storbyer."
"Altså... jeg er ikke helt med? En hvilken som helst afrikansk hovedstad?"
"Ja, fra et hvilkent som helst afrikansk land."
"Okay... altså... nu spørger jeg muligvis dumt, men ER Afrika ikke et land?"
"..."

Især min kæreste var chokeret over min manglende geografiske viden - så han gjorde det totalt tarvelige at bede mig om at tegne et verdenskort. Som jeg vælger at bringe her:


Photobucket


Til sammenligning er her et rigtigt verdenskort:



Jeg må indrømme, at jeg ikke kan se den store forskel. Bortset fra at jeg måske har overvurderet Danmarks størrelse lidt i forhold til Afrika. Og glemt Grønland. Og Australien. Og den der aflange jordting, der forbinder Afrika og Mellemøsten.

- Anne Sofie

P.S. Jeg kan btw rigtig godt relatere mig til denne video. Jeg forstår ikke at folk kalder hende blank. Som om vi europæere ville kunne svare på lignende spørgsmål om de amerikanske delstater, f.eks.






.

18 kommentarer:

Alexia sagde ...

Hahaha!

Jamen hel ærligt, i film ligger de jo heller ikke ligefrem op til at der er storbyer i afrika og i tegnefilm bor de altid i bambushytter!

Marie sagde ...

hahah endelig én der har det på samme måde som mig! jeg ved intet om hvor nogle lande ligger, eller hvad deres hovedstad hedder - jeg kunne ikke svare på spørgsmålet i filmen... suk.. og jeg er altså ikke retaderet til andet end det!!

just another wannabefromhell sagde ...

folk grine stadig af mig fra den dag i folke skolen hvor jeg kom til at spørger om afrika er et land. blå bog osv er fyldt med det. så er virkelig glad for du skriver det. tak. du har lige redet min dag. linker til dig næste gang jeg høre noget om det ;)

Janne B.T. sagde ...

Gud hvor er jeg lettet. Jeg troede også Afrika var et land, og min kæreste blev dybt chokeret over min uvidenhed. Men for fanden, man studerer journalistik og ved jo også alt!

Anonym sagde ...

Jeg kan slet ikke følge din kæreste, han burde løfte dig op og bære dig rundt i triumf, du har jo ene kvinde, lige løst hele mellemøstproblematikken :-)

Tror faktisk vi har at gøre med den næste vinder af Nobels fredspris! Tillykke

Gittøh~ sagde ...

okay er det skræmmende hvis mit verdens kort kun har Danmark på sig...

SidneyLise sagde ...

Hej allesammen!

Jeg er glad - GLAD - for at jeg ikke er den eneste i verden, der er dårlig til geografi og troede at Afrika var et land. Det er altså heller ikke nemt...

- Anne Sofie

Anonym sagde ...

Jeg synes godt nok, det er piiiinligt! Det er jo ikke bare at tro, at Afrika er et land, men at tro, at de ikke har storbyer på samme måde, som vi har - pyha. Så er det altså ligegyldigt med et højt snit, når man ikke ved noget så banalt ;) At være intelligent er at vide noget om en masse - ikke blot et højt gennemsnit i gymnasiet. Det kan ingen fremtidig arbejdsgiver bruge til en dyt.

Men modigt at dele med offentligheden - og sjovt ;)

Skøn blog btw, følger stadig med! :)

Mvh
den, som havde det højeste gennemsnit på sin årgang og som fortryder at have brugt så meget krudt på ting, hun overhovedet ikke har haft glæde af siden (og nok aldrig får) - spild af tid og energi.

SidneyLise sagde ...

Anonym: Nu skal gymnasiesnittet sådan set også kun bruges til at komme ind på en videregående uddannelse, hvor man så lærer det som en fremtidig arbejdsgiver kan bruge til noget :)

Og btw har intelligens intet at gøre med, hvor meget man reelt ved. Det er evnen til at tilegne sig viden. Så måske du lige skulle undersøge dine egne udtryk, inden du beskylder mig for at være pinlig og uvidende? ;);)

- Anne Sofie

SARAHH sagde ...

Dit verdens kort ligner at det har en dino øverst, som er ved at æde noget, der har et ben med en sko på!

Og jeg kunne heller ikke svare på spørgsmålet i filmen.

SidneyLise sagde ...

SARAHH: Haha, du har ret! I totally see the dino :D:D

- AS

Anonym sagde ...

Ja, min pointe netop er, at et højt stx-snit ikke har meget at gøre med at være klog. Ikke senere hen i hvert fald. Man kan altså ikke koble et givent gennemsnit sammen med det at være klog, det er bare det, jeg ville frem til ;)

Mht. hele "hvad betyder ordet intelligens" - been there, done that. Det vil altid kunne diskuteres, men man kan ikke tillære sig ny viden uden en allerede opnået viden - om end inden for et helt andet emne eller whatever. Man kan ikke tage en udfordring op uden at anvende noget viden, man allerede har (efter min mening i hvert fald). Men det er også ligegyldigt, et hvilket som andet ord for nogenlunde det samme vil også kunne bruges - klog fx, medmindre du selvfølgelig mener, at det heller ikke har noget med ens reele viden at gøre. Selvom du jo benytter det i dit indlæg.
Så jeg har måske alligevel styr på mine udtryk - de er så åbenbart ikke afstemt med dine ;) Sådan er der jo så meget..

Jeg beskylder dig ikke for at være uvidende - det var du jo mht. Afrika, indtil du lærte det og nu ved det. Uvidende er btw også et ord, hvis betydning kan diskuteres i årevis ;)

Det blev vist en omgang roderi, som vel bare bunder i uenighed om anvendelsen/kombinationen af ord og begreber.

Fortsat god dag! :)

SidneyLise sagde ...

Well, skal vi nu fluekneppe så siger jeg, at det har været en del af mit image at være klog (ja, klog betyder nemlig mængden af viden, og intelligens evnen til at tilegne sig den), hvilket blandt andet kommer af mit høje gennemsnit. Ikke at alle mennesker i denne verden, der har høje snit, nødvendigvis er intelligente OG kloge - men man må dog som minimum være en af delene for at ramme et snit over 11. Det vil jeg trods alt vove at påstå.

Men ja. Idéen med dette indlæg er netop, at selvom man er såvel klog som intelligent har vi vel alle svage punkter. Mit er geografi, hvor jeg ærlig talt er på niveau med en 3. klasses elev. Og sådan tror jeg egentlig, at de fleste mennesker har det med et eller andet emne - ved nogle er det så bare manglende viden om historie, ved andre kemi og andre igen har problemer med stavning, selvom de er hamrende intelligente.

Jeg kan vitterligt ikke se, hvordan det skulle udelukke hinanden. Der findes vel intet menneske her i verden, der har styr på alt.

Og god dag til dig også :)

- Anne Sofie

Anonym sagde ...

Hehe, jeg giver op nu ;) Der er jo Hjælp, jeg er i Japan, mand :)

Jeg tror ikke på, at man - nogen - er "klog" i gymnasiet. Et højt snit kan skyldes mange ting, det meste handler om skuespil. Jeg har selv et snit fra gymnasiet på næsten 12, men helt ærligt, så skal der sgu ikke meget til for at opnå det. Efter min mening skal ordene klog og intelligent ikke bruges sådan. Derfor siger jeg, at det er et spørgsmål om, hvordan man anvender begreberne.

Men ja, er helt sikkert enig med dig i, at alle har svage punkter. Men det er kun i gymnasiet, at det har betydning (dermed betydning for ens snit, hvis man ikke er en god skuespiller - efter min mening). Det betyder bare ikke noget i det videre liv. Men derfor kan det jo godt være lidt pinligt ikke at vide nogle ting. Der er da også mange ting, jeg har fundet ud af ved at spille tp, måske lidt mere ting-jeg-aldrig-hører-nogen-nævne-igen.
Men hvis man ikke skal bruge geografi til noget, er det jo sådan set ligegyldigt, hvad man ved om det. Jeg kunne bare ikke lige se, hvor man ikke bruger geografi til noget som helst, derfor krummede jeg måske lidt tær.
Men helt klart, alle har deres svage sider, og geografi er langt fra "det værste", jeg har set, hehe. Man skal kravle, før man kan gå jo.

Måske har jeg svært ved det her; hvordan kan man "lære og løse opgaver" (intelligens efter din opfattelse - wikipedias ord) i stavning, som du skriver, hvis man ikke er klog på området. Det kan jeg altså ikke helt følge. Man kan da ikke komme til et brugbart resultat uden at vide noget om, hvordan man staver. Jeg tror måske, at vores opfattelser af begreberne bare clasher.
Og du skal selvfølgelig have lov at anvende begreberne på din måde på din blog ;)

Og tillykke med et flot snit, det er godt gået. Jeg er helt sikker på, at du nok skal blive klog (her bruger jeg min forståelse af ordet. Og det er et kompliment, hvis der skulle være tvivl om det ;))

:)

Anonym sagde ...

Jeg er netop vendt hjem til Danmark efter at have arbejdet seks måneder i en afrikansk hovedstad og må indrømme, at jeg nok var lidt ligesom dig, før jeg tog afsted - jeg vidste MEGET lidt om det land, jeg skulle til, og var overbevist om, at jeg ville blive kidnappet, når jeg steg ud af flyet... Suk.

Det var imidlertid alt andet, end jeg havde forventet, og Afrika er så fantastisk et kontinent - og det siger jeg, som en modedulle, der aldrig havde troet, hun ville kunne leve "sådan et sted", uden butikker, lækre caféer osv. Men faktisk havde jeg alt, hvad jeg havde brug for (og mere til, i form af fantastiske mennesker og den smukkeste natur... Kliché, men det er altså rigtigt). Og nej, man bor ikke i lerhytter - mine forhold var meget bedre dernede, end de er i min lille lejlighed på Nørrebro :)

Det er mig egentlig ligegyldigt, om du kender navnene på diverse hovedstader, eller om du kan tegne verdenskortet, men jeg håber, at du på et tidspunkt sætter noget tid af til at udforske, hvordan andre befolkningsgrupper lever. Man opnår både større viden og forståelse for andre mennesker, og man lærer også at sætte sin egen livsstil lidt i perspektiv.

Litzy sagde ...

Er jeg den eneste der synes Sverige/Norge ligner en dinosaurus som er ved at spise DK?
Hehehehe

Mai H. sagde ...

Jeg joiner gruppen der intet ved om geografi!

Jeg troede at portugal var hovedstaden i spanien/italien

Jeg bytter altid om på norge og sverige

Jeg troede at roskilde lå på fyn helt indtil jeg gik i 9. klasse.

Og så elsker jeg forresten også jeres blog, keep up the good work!

Anonym sagde ...

Come on!! Geografi er så oldschool - bare husk dit pas når du skal med dsb - så har du styr på det!!