fredag den 15. oktober 2010

Skal jeg være en Mac'er?!

Jeg har ofte tekniske problemer, og jeg har op til flere gange præsteret at skælde computere og mobiltelefoner voldsomt ud i frustration og vrede. Andre gange prøver jeg den mere pædagogiske vej: ”Hvorfor gør du det mod mig?? Hvad har jeg nogensinde gjort dig?! ÅBEN NU DET WORDDOKUMENT DIN LILLE MØGUNGE!!!”.

Nu står jeg så i den situation, at min gamle computer er halvt afgået ved døden. Eller den har været døende i et halvt år, men den er lidt ligesom en gammel oldemor, der bare nægter at dø helt, så man bliver ved med at skulle bruge den, fordi man jo ikke bare smider en døende oldemor ud. Eller. You know. Den er i øvrigt blevet mobbet hele sit liv, fordi den larmer så meget i blæseren. Når jeg laver gruppearbejde på skolen, bliver den konsekvent omtalt som ”Hvalen”, og folk spørger grinene om ”Hvalen er sulten”, når den starter op. DET ER IKKE SJOVT.

Photobucket


Se hvor sølle og beskidt den er (never ever køb en hvid computer med gummi-agtig overflade!!) Man får helt ondt af den.

Men Døende Oldemor, som jeg for nemheds skyld kalder den, skal altså have en efterfølger. Og her kommer så mit store problem. ALLE på CBS har en Mac Book Pro. Ikke en gang sådan mange, men ALLE. Vores undervisere nævner det jævnligt og laver små analyser ud af det, og kalder dem (og DEM, for jeg er jo ikke et dumt Mac Book menneske) indirekte letpåvirkelige forbrugere med købemani.

Problemet er som følger (hvis I ikke har gidet læse det ovenfor (tsk!)):

Jeg synes virkelig MacBooks er pæne. Og jeg er lidt sådan en type, der går efter udseendet. Men samtidig vil jeg bare ikke miste min individualitet i et Macificeret land som CBS, og oh gru, sættes i bås med fyrerne med loafers eller pigerne med Alt-For-Meget-Plateau-Under-Acne-skoene! Hvad gør jeg? Jeg vil have en Mac, men jeg vil ikke være en MACTYPE. Jeg kunne måske installere Windows på den? Købe et blomstret cover til den? KAN man overhovedet få blomstrede covers til Mac? Hvad gør jeg? Hvilken computer skal jeg ellers have? ÅH så mange spørgsmål. Hjælp mig!

- Isabel


Jeg.vil.have.den

36 kommentarer:

Vicki sagde ...

Du kan også købe en hvid Mac - dem er der ikke så mange, der har. Jeg er ikke hjernevasket - jeg er nemlig humanist - men at købe en mac er at gøre sig selv en tjeneste.

Alternativt kan du købe en Acer Aspire One, den er vist den bedste af mini-pc'erne (:

Emil sagde ...

Hvis du køber en MAC og installerer windows, har du bare betalt alt for mange penge for din hardware. Køb kun en MAC hvis du har brug for de ting som MAC's eget styresystem kan (behandling af billede, video og musik) - ellers find en flot HP envy f.eks.
Desuden bliver dine "tekniske problemer" ikke færre af at du får en MAC, for der kender du slet ikke systemet, og får en helt ny slags problemer.

nadialavard sagde ...

*kigger op fra sin macbook* Hva?!

Jeg fandt lige det her til dig, så du kan justify at købe en MacBook:
http://macbookstickers.blogspot.com/2009/12/blog-post.html
<3

Garderobeskabet sagde ...

Du kan sagtens have windows på din Mac, på nogle områder kører det endda bedre en på en pc.... Du kan lave en såkaldt bootcamp, der splitter din harddisc op så du både kan have windows OG OSX på samme tid.... Og så køb evt et hardcase til den...


som fx her http://www.macbook-case.com/

Mange hilsner
Dagmar


drei-schwestern.blogspot.com

Anonym sagde ...

Isabel,

Nu er der mange slags Mac-brugere, de allerfleste glade. Derfor findes der også gamle Mac-brugere (!?).

Du skal naturligvis ikke være en kopi af en ordinær CBS Mac-bruger, vær dog en kopi af en 43-årig, nørdet teolog og Mac-bruger:-).

Du skal bare illudere stærkt nærsynet, distræt og let hørenedsat - så ser du hverken de alt for høje sko eller det lidt for glatte hår (vælg selv køn ud for hver kategori).

Og ja, dette er fra en tidlige ansat på CBS. Jeg ved præcis hvilke glimrende unge mennesker , du henviser til og ser for mig kantinen med de (den gang) mange hvide skærme med små koncentrerede hoveder bagved.

/Liselotte

Anonym sagde ...

Du må acceptere, at du også er en letpåvirkelig forbruger med købemani ;-)

just another wannabefromhell sagde ...

mac. cover kan du få masser af tror jeg! men mac. tror altså den der mactype kommer til at ændre sig lidt... synes det er et udbredt mærke efterhånden. hm...

Stasia sagde ...

Kvinder og teknik er grunden til panik :D

Anonym sagde ...

Jeg har den og jeg er SLET ikke en super intellektuel cbs-macbook-type!
Så det kan altså godt lade sig gøre alligevel.
Køb den for faen, køb den! Det er verdens lækreste computer. Så skid på om alle andre også har den. Det er mit råd!

Fri Kage sagde ...

Du kan få mange forskellige covers til den (selvfølgelig).

Jeg har installeret Windows 7 som dual boot via boot camp som følger med og det fungerer upåklageligt.

Eneste nogenlunde alternativer til en Mac Book Pro er nok HP Envy og Sony Vaio, eller måske Asus som laver en række ok pæne modeller (i forhold til prisen).

Der er selvfølgelig også en klassisk IBM/Lenovo Thinkpad men den vinder nok ikke på designet, til gengæld er den god (men koster lige så meget som en Mac).

Jeg har iøvrigt ikke nogen Loafers.

Anonym sagde ...

MacBook. One word.

Bare fordi man har en MacBook er det ikke ensbetydende med at man er et "MacMenneske", for det findes slet ikke. Derimod viser det at du har sans for computere og ved hvad der er bedst. Du går aldrig galt i byen med en Mac, og man kommer ikke udenom at de er de bedste computere. Det er for folk der går op i design, kvalitet, brugervenlighed og batterilevetid.

Og installer for Guds skyld ikke Windows på den, du skal opleve Apple fantastiske operativsystem!

Once you go Mac, you'll never go back!

/En Apple-lover

Louise, Zebraprikket sagde ...

Hvis jeg "bare" skulle bruge min computer til almindelige gøremål, ville jeg klart købe en Mac - de er for fede og volder vist ikke ligeså mange kvaler som alm. PC'er. Dog er jeg (desværre) meget glad for computerspil, og sådan noget fungerer meget dårligt på Mac'en - ergo, jeg er fortsat PC-bruger.

Jeg forstår dog godt dine overvejelser, for jeg havde det på samme måde med Mulberry Bayswater-tasken. Jeg havde netop besluttet at købe én, da jeg kom forbi min mands arbejde hvor alle pigerne - og jeg mener ALLE - havde dén taske... Er stadig i tvivl, om jeg skal købe den eller ej.

Lasse sagde ...

Etsy har en del Mac sleeves, så du kan hæve dig over de grå (aluminumsfarvede) masser.

kortlink.dk/88wn

AS' far sagde ...

Køb en Mac hvis udseendet er vigtigere end indholdet og du har mange penge.
Køb en Linux hvis du er nørd eller har nørdvenner der gerne vil hjælpe.
Køb en Windows (7 eller XpPro)) hvis du gerne vil kunne udveksle data med vennerne og i øvrigt problemfrit kunne tilslutte den TV, projektorer, højttalere mv.
Når denne første beslutning er taget opsøger du en velassorteret butik og finder dem du synes er pæne. Dem mærker du så efter om er solide, altså vrikker lidt med skærmen, banker i tastaturet og slår på kabinettet (bliver du smidt ud af butikken under disse test var det godt du ikke handlede der - så er det en dårlig butik).
Køb den hvor kombinationen af soliditet og udseende går op i en højere enhed.
Og spar tillægsforsikringen, den er intet værd, men det har du nok allerede lært på CBS :-)

Anonym sagde ...

Med mindre du arbejder meget med billed- og lydredigering, kan du ligeså godt købe en helt almindelig MacBook (de er jo dyre nok i forvejen, ingen grund til at smide 2000-3000 oveni, bare så der står Pro, hvis du kan klare dig med mindre). Uanset hvad du vælger, får du en rigtig, rigtig god computer, og du vil med garanti aldrig gå tilbage til en ordinær PC. Det skønne ved Mac (udover designet og flash-værdien) er jo, at den kan opdateres i sådan en grad, at du ikke burde komme til at skulle skifte den ud any time soon.

Anonym sagde ...

Hvor er det sejt. Læser selv på CBS (med Samsung computer) og har tænkt præcis de samme tanker som dig - jeg vil ikke være én af DEM! Men må indrømme at MAC lader til at være bedre, selvom jeg nødigt vil indrømme det..

Skriv hvis du finder et cover så man kan kamouflere æblet :)

- Mette

Cesilden sagde ...

Det gode ved at have den computer (læs: mac) som alle andre også har, er at man så kan låne deres oplader når man har glemt sin egen + de kender de gode tricks og gider hjælpe en med at finde rundt i systemet... og så bliver man så glad, når den starter op på et milisekund :D

Kage sagde ...

Grunden til at købe en MacBook Pro for den alm bruger er hverken hardware eller styresystem.

Man kan få en specifikations mæssigt lige så god computer til færrer penge ved at vælge et andet mærke.

Osx er ligegyldig for den alm bruger der allerede kender Windows.
Samtidig ligner dele af Osx design mæssigt et levn fra 90erne.
Lad dig ikke nare af folk der tror det er smart at gentage hvad de har hørt fra andre om at det er det bedste styresystem.

Skal du se film, hører musik, læse dokumenter, og browse nogle hjemmesider er Windows 7 fint, og det har formentlig heller ikke været et problem hidtil.

At købe en alm MacBook vil slet ikke give mening da en af de bedste grunde til at købe en Mac netop er MacBook Pro kabinettet (både pga. design og holdbarhed). Kun en hardcore Apple fanboy vil overveje det træk for at kunne bevare sin status blandt vennerne og fortsat stolt kunne fremvise logoet.
Pris forskellen er simpelthen for lille i forhold til hvad man får ekstra (bl.a. alu kabinet og 2 gb ekstra ram).

Emil: Det er heller ikke noget problem at behandle billed, lyd og video på en computer med Windows 7.

Anonym: En Mac kan hverken opgraderes mere eller mindre end de fleste andre bærbarer computerer, det er ikke en grund til at vælge en Mac.

Hardwaren i en Mac er ikke speciel og man kan få noget bedre ved at vælge et andet mærke.

Dermed ikke sagt at der ikke er gode grunde til at vælge en MacBook Pro, mange af de nævnte grunde er bare typisk irrelevante.

Det bunder i noget andet, og for mange bunder det netop blot i hvad Isabel formentlig ikke kan lide (gøre som alle de andre hippe).

Den er fin og godt konstrueret, men man betaler også ekstra for det.

Taget i betragtning af at du sikkert tidligere har klaret dig fint med din gamle Zepto(?) computer så kan mindre / billigere end en MacBook Pro sikkert også gøre det.

Hvis der ikke er noget galt med harddisken i den gamle kan du reelt bare fikse blæseren og formateret den, så vil den blive næsten så god som ny (bortset fra det noget klamme look du efterhånden har fået skabt).

L. sagde ...

Jeg har selv haft et hyr med pc'er, på 4 år nærmer jeg mig et tal ala 20 forskellige.

En af de seneste jeg prøvede var en mac, hvilket var et spring da de jo er en del dyrere end en del andre små pc'ere.

Jeg synes personligt ikke en mac1 er så meget værd, og pga nogle fejl den havde endte jeg heldigvis heller ikke med den.

Ellers så køb i elgiganten, der er 14 dages returret, også selvom du har åbnet den, og bare ikke synes den funker for dig (og nej jeg arbejder der ikke)

Anna sagde ...

Du skal købe en Mac. Færdig bum! Jeg har haft det nøjagtig ligesom dig, og har derfor en en pæn(=uduelig) HP, selvom alle rådede mig til at købe en Mac, da jeg skulle have ny computer for et års tid siden. Og jeg skulle bare have lyttet, for Mac ér bare hurtigere, Mac har bare længere batteritid og ér bare smartere... øv!

SidneyLise sagde ...

Tak for alle jeres kommentarer og gode råd! Jeg tager det hele i betragtning når jeg skal have min nye computer :)

- Isabel

SidneyLise sagde ...

Og forresten Garderobeskabet: De er sindssygt seje de macbook cases. Ved du om de også duer til Mac Book Pro??

- Isabel

Hende der Cecilie? sagde ...

Keep in mind, that; once you go Mac. You NEVER EVER NEVER EVER NEVER EVER NEVER go back. Det var bare det jeg ville. Carry on.

Camilla sagde ...

Jeg arbejder i H&M, og har en MAC ;) Jeg har stadig ikke fortrudt at jeg brugte mange penge på en MAC, istedet for at købe en billig PC. Har efterhånden haft den i 1 år, og den er ikke frosset én eneste gang! Jeg elsker dig, mit lille hvide vidunder <3
;)

Lasse sagde ...

The hardest part of buying a mac is telling your parents that you're gay ;)

Køb en Sony Vaio :D Den kan det samme rent styrkemæssigt og er billigere.

BillyRubin sagde ...

Det er godt nok blasfemi at installere Windåse på en så lækker maskine som Mac, så det vil jeg ikke anbefale dig. Mac'ens brugerflade er desuden 10.000 gange bedre og mere brugervenligt end alm. PC. Køb den, gør intet ved den og nyd så ellers at være kommet op i en helt anden liga.

Anette Kristine Poulsen sagde ...

Hahaha - det er for morsomt, men fedt at du ikke vil være en Macificeret fan. Glem ikke at gi' os follow up på, hvad du gør (det blomstrede cover...eller?).

Kasper sagde ...

Hva' med en Macbook Air isf. Pro?

Alternativt en Thinkpad X200 el. X310 på ca. 1,3kg?

Anonym sagde ...

Hej,
Jeg har haft de samme tanker, og ville ikke være én af masserne. Derfor købte jeg en Dell Studio XpS 13 - en funktionel, hurtig og flot computer - designet er lækkert, bl.a. skærmen har den samme effekt som Mac hvor der er en "glat" overgang mellem skærm og ramme, om man så må sige.
Jeg er glad for min og den er snart to år gammel.

Anonym sagde ...

Jeg har for nyligt købt en Acer Aspire Timeline X, og er meget tilfreds med den, og den ser faktisk helt pæn og nydelig ud. Brug pengene på noget mere fornuftig, og køb en computer hvor du får mere for pengene.

Mac er opreklameret, og jeg kunne aldrig finde på at købe en. Den tre grunde til at Mac-forbrugere gerne vil have dig til at købe en Mac, er fordi er de har det bedre med sig selv for at have brugt alt for mange penge på en computer, og får det bedre hvis andre også bliver suget ind. Af samme grund bliver de ved med at købe Mac, fordi de ikke gider indrømme de har lavet en fejl i første instans.

Den sidste grund er at Mac-brugere har for lidt hjernekapicitet til at kunne overskue en PC (hvilket også er yderst krævende, min søn på 5 mestrer den allerede :-)).

Anonym sagde ...

Anonym: Bliver simpelthen nødt til som mac'er at forsvare mig over for din smøre ;-) Lige så vel som din fordom er at vi har det dårligt med os selv med at have brugt "for mange" penge på en computer, og forsøger at trække andre med ned, kan man jo vende den om og sige at jer windows'ere har det dårligt med jer selv, fordi I ikke kunne få jer selv til at bruge de ekstra penge på computeren, og derfor bruger jeres tid på at disse mac'ere. Desuden er det BESTEMT ikke fordi jeg ikke kan bruge windows at jeg har en mac, jeg har haft windows i mere end 10 år og har været rigtig glad for det, tænkte bare jeg skulle prøve en mac før jeg udtalte mig om det, og som sagt så gjort, og selvom jeg var glad for windows, er jeg mange gange mere glad for min mac.

Anonym sagde ...

Egentlig ville jeg blive fornærmet over at der er en anonym der skriver at MAC brugere har for lidt hjernekapacitet til at kunne overskue en PC, men der står også at vedkommende har en Acer, så vil ikke sparke til en der allerede ligger ned...

Sidsel sagde ...

Man skal ikke disse en mac før man har prøvet den.
Havde selv samme dilemma som dig for et par måneder siden, men endte med mac. Kunne forestille mig at alt det tekniske omkring software, processer etc. generelt har mindre relevans for folk (som du og jeg) der skal bruge en computer til hverdagsbrug (surfe, office-pakken, musik- og filmafspilning etc.) og jeg mener altså, at hvis man bare sammenligner mac og pc på basale ting så som batterilevetid, design, holdbarhed, brugervenlighed og vægt, så er mac altså bare overlegen!! 8-10 timers batterilevetid, alu-kabinet, vejer under 2 kg., opstart på ca. 20 sekunder, lys i tasteturet, multi-touch pad... det taler for sig selv. Need I say om jeg var glad for mit valg? :)

Det var en computer-noobs besyv!

Og mht. til hval-kommentaren; Mac er stille som en mis!!

Kage sagde ...

Hvis du har penge nok så har Apple lige lanceret den nye MacBook Air

http://www.apple.com/macbookair/

Det burde nok være cutting-edge hipt for en tid og dreje mange hoveder på CBS.

Gunde sagde ...

Jeg er kommet igennem 5 års studier på CBS uden på noget tidspunkt at eje en mac.

Jeg kunne tage fejl, men det er mit indtryk at mange sammenligner en 5.000 kroners PC med en 13.000 kroners mac. Forskellen i kvaliteten her, ligger ikke i forskel mellem mac og PC, men i at en computer til 13.000 unægteligt vil være bedre end end til 5.000.
Samme øvelse kan man lave med PCere mod hinanden: Sammenligner man en Acer til 5.000 med en HP til 13.000 vinder HPen selvfølgeligt, men det betyder ikke at HP er et bedre mærke end Acer, blot at pris betyder noget for kvaliteten. En PC til 5.000 er ikke så fed som en til 13.000.

Sammenligner du en pc til 13.000 kr. f.eks. HPs Envy, med en mac til 13.000, vil det være noget mere jævnbyrdig sammenligning.

Så min pointe er vel, at det handler ikke om PC vs. mac. Det handler om hvor mange penge du er villig til at at investere.

Anonym sagde ...

MAC = Most Awesome Computer. So screeeew you haters. Isabel: Kendte har Macs, du er kendt (semi i hvertfald), du bør anskaffe dig en Mac. Okay? godt nok.. loooove <3