torsdag den 30. september 2010

Producenterne på Fjællebroen

Vi havde den enorme ære at blive inviteret til premiere på teaterstykket Producenterne på Fjællebroen i går. Da Isabel desværre ikke havde tid tog jeg min kæreste med som ledsager, og så skulle vi rigtigt ud og være VIPs.

Vi ankommer til Frederiksbergscenen og ser den røde løber.
*VIP feeling rising*
Vi bliver taget personligt imod i indgangen, og de ved hvem vi er!
*VIP feeling rising*
Der er gratis champagne...
*VIP feeling rising*
... ad libitum endda!
*VIP feeling very high*
"Gud, prøv lige at se alle de her mennesker! De er garanteret allesammen enormt vigtige bortset fra os!"
"Vent lige lidt... er ham derovre ikke kokken fra vores litteraturvidenskabs introtur?!"
"Nej, det kan da umuligt... åh gud jo! Det er kokken fra vores introtur!!"
*VIP feeling gone*


Photobucket


Nå, men anyways kom vi ind at se stykket, der handler om nogle filmproducenter, der skal redde Danmark fra den borgerlige regering ved at lave en film, der får folk til at stemme rødt i stedet for. Det gøres så i den lille flække Fjællebroen på Fyn, hvor der arbejder en pige, der hedder Lise, i en iskiosk. Hun ser mange film, men hun er syg (sidstnævnte er faktisk et ordret citat fra stykket), og hun skal så servere sandwiches for filmproducenterne.

Og nu er stykket ret intellektuelt, for filmproducenterne er Peter Aalbæk (ham den sure dommer fra Talent, der åbenbart også er filmproducer af f.eks. Bænken), Regnar Grasten (han har produceret Krumme, Kærlighed ved Første Hik og lignende) og Meta Foldager (der har produceret Kongekabale, Nordkraft og AFR), og det her handler egentlig ret meget om deres indbyrdes kampe med ispigen Lise i midtpunktet (hun er vist bare en fiktiv figur). Peter Aalbæk spilles af Peter Gantzler, der i starten af stykket erklærer: "Jeg er Peter Aalbæk... der spilles af Peter Gantzler.", så det er som I kan høre rigtig meget metaagtigt med flere lag og ind og ud af virkeligheden og den slags.

Vores (/min) mening:
Nå, men... hvad synes jeg så om den? Jeg var ret blandet, for idéen var god og der var øjeblikke, hvor jeg var kanongodt underholdt. Til gengæld var der også steder - især helt i starten og helt i slutningen - hvor mit smil var en anelse anstrengt og det efter min mening gik hen og blev underligt og metaagtigt bare for at være det. Den handlede meget om fortællerstrukturer, hvilket er førsteårspensum på litteraturvidenskab, men alligvel syntes jeg ikke helt at det blev fulgt til dørs eller gik op i en højere enhed. Men folk omkring mig virkede virkelig begejstrede, så måske er jeg bare for blank til at forstå det fuldt ud.

Nå, men jeg giver tre lilla S'er for idé, humor og timing (der var mange imponerende effekter og deslige, og den slags kan stadig imponere mig). I dagens anledning, fordi Isabel ikke var med til at deltage i bedømmelsen, har jeg givet min ledsager lov til at give karakterer også. Han er noget mere intellektuel end mig og han morede sig kosteligt i størstedelen af stykket. Derfor giver han fire blå S'er. Sådan her:



SSSSSS
SSSSSS


- Anne Sofie

.

2 kommentarer:

Vicki sagde ...

Årh, Fjællebroen! Danmarks bedste (og største) isvafler!!!!!!!! :D

....jeg siger det bare ;)

SidneyLise sagde ...

Det ved jeg desværre ikke noget om - men nu har jeg fået vildt lyst til is pga dig... :(:(

Må overveje, hvor der kan skaffes store isvafler i NV...

- Anne Sofie