tirsdag den 21. september 2010

Pinlige indkøb

Hvorfor er der bare nogle livsnødvendige indkøb, som er så ufattelige pinlige?

Tag en simpel ting som toiletpapir. Vi har alle et toilet og alle bruger det. Men det at stå i Netto med 2x15 ruller toiletpapir ER bare ikke særlig behageligt. Man kunne ligeså godt have to blinkende lygter i panden, og en megafon med optagelsen: ”HEJ. JEG SKAL PÅ TOILETTET. OG JEG SKAL SIDDE DERUDE RIGTIG LÆNGE. BARE SÅ I VED DET”. Det er især pinligt, hvis man ikke har andet end dem på båndet, for så er det ikke bare almindelig lørdagshandlen , men et decideret signal om en nødsituation.

Jeg havde en meget uheldig oplevelse i SuperBrugsen i går. Jeg fik af uforklarlige årsager en meget uvant craving for ristede løg – en af de klammeste ting i verden. Sådan lidt: ”hej, jeg synes ikke løg er ulækre nok i sig selv, så nu tror jeg, jeg vil riste dem i olie indtil de tørrer ind. Mums”. Nå, men i den mennesketomme brugs render jeg rundt og leder efter disse indtørrede løg i pose. Jeg tager en liter mælk under armen for at kamuflere min egentlige mission. Men de er ikke at finde NOGEN steder! Jeg vandrer bogstaveligt frem og tilbage mellem de samme hylder, indtil deres vagt (ja, sådan nogle er der altid, når man bor på Nørrebro) begyndte at kigge mistænksomt på mig. For jeg ligner helt sikkert en, der ville stjæle et glas syltede agurker. Just saying.

Photobucket

Her kunne man så forestille sig, at det ville have været smart, at spørge en af de otte medarbejdere, der rendte rundt og lavede ingenting om hjælp, men min stolthed kunne simpelthen ikke bære at bede nogle om direkte at eskortere mig hen til ristede løg – men så fik jeg en genial idé. Jeg kunne spørge efter sennep! Og ganske rigtigt stod der en bøtte ristede løg og vinkede til mig på hylden nedenunder. Jeg greb den hurtigt, indtil medarbejderen sagde noget i retning af: ”Øh, senneppen står deroppe” og jeg fik flakket et ”Øhm, tak, jeg tror bare jeg nøjes med dem her” sammen før jeg skyndte mig op til kassen, hvor jeg igen måtte face ydmygelsen i at lægge intet andet end en (stor) bøtte ristede løg op på båndet lige foran en pæn dames økologiske grøntsager. Dammit. Burde så meget have købt tomater også, bare for ligesom at vise at jeg faktisk har intakte smagsløg.

Hvad er I flove over at købe? Jeg har en idé om, at en pakke XL tamponer på båndet heller ikke hitter?

- Isabel

.

28 kommentarer:

Sarah sagde ...

Generelt bare ting, der er lidt intime... Bl. a. tamponer, ja. Specielt hvis der lige skulle stå en flok gutter bagved. Det ER bare pinligt.
Og de ting, der er pinlige at købe, er ofte virkeligt nødvendige (måske lige ud over ristede løg) - det burde bare ikke være pinligt!
But it is. Måske skulle man gøre fælles front mod dumme pinlige ting.

- Sarah.

bykirabo sagde ...

haha jeg har så mange gange haft det ømt over toiletpapiret. Føler jeg har et neonskilt i panden, hvorpå der står "JEG SKAL SKIDE!".

En enkelt gang ved et nødtilfælde måtte jeg i en 7/11, for KUN at købe bind, tamponer og smertestillende.
Havde næsten overskredet pinlighedsgrænsen til det punkt, hvor intet ville hjælpe.
"Ja, jeg har min menstruation, og hvad så?" Den var bare ikke god... ;)

Ravn sagde ...

Jeg synes stadig, kondomer er det værste at købe. :b
P.s. I har i det mindste ikke en rumbo, der råber "Så skal der skides mine damer og herrer!" og nægter at gå med pakken med toiletruller, så den skal jeg slæbe på. Men sød det er hun! :D

Anonym sagde ...

Ostepops!

Anonym sagde ...

Kondomer. Det er simpelthen så barnligt, men jeg står hver gang og bliver vanvittig flov. Især, når en ældre dame, der kunne være min bedstemor, står bag mig :(

Mia Luise sagde ...

Frysepizzaer, bind, alt for meget snolder, sødmælk, toiletpapir, 2 kilos pakke med hakket svinekød, forårsruller og andet "færdig-mads-junk", discount-kage (primært roulade) og åh - listen er lang.

Men godt indlæg.

Camilla Laursen sagde ...

På mit arbejde er en del af mit job at gøre toilet rent, og hvis der ikke er mere toiletrens, gæt hvem så skal hente det?
Og forestil jer, hvor rød jeg var i hovedet, da jeg smækkede 6 dunke toiletrens op på rullebåndet ... Not fun.

Jekatarina sagde ...

Toiletpapir, XL tamponer, færdiglasagne, flæskesværd og generelt alt der ikke lige matcher kunden bag mig's grønne øko-helse-fuldkorn-fri-for-parabener-køb.
Hvorfor skal man egentligt have det sådan? Det er jo ligemeget?
Fedt indlæg :)

L sagde ...

Bind og tampax. Især begge dele samtidigt. Så forventer alle i køen næremst en pms-ramt kvinde hvorfor de holder pænt afstand.

Jeg tror faktisk ikke, at jeg er flov at købe andre ting..

BLOG sagde ...

Har nu røget omkring 4-5 år, er stadig flov hver gang jeg siger røde LM og den søde kasse M/K hiver frem efter de lange, og jeg siger "bare de korte tak"

Ville egentlig hellere købe grønne pall mall de lange (så er man bare kikset på det fede måde, især hvis man udtaler det rigtig meget dansk)

Mads sagde ...

Jeg synes, at det er røvpinligt, når jeg køber frysepizza eller andre frosne (u)lækkerier.

Der føler jeg mig virkelig ussel, fordi jeg bare signalerer, at jeg slet ikke kan begå mig i et køkken eller tage vare på mig selv sådan generelt set heller. Det er ærgeligt.
Det er dog værst, når jeg samtidig også skal have smøger.

Maria W sagde ...

Jeg er for nylig begyndt at strikke, fordi så gammel er jeg åbenbart i sjælen. Og jeg synes simpelthen det er så megapinligt at komme gående med den ikke særlige diskrete pose fra garnbutikken med to skriglilla strikkepinde stikkende op af den.
Det er lidt ligesom når man leger film i Blockbuster, og man godt ved det er totalt socialt uacceptabelt det man har lånt (Twilight og Hannah Montana: The Movie eksempelvis) og man så låner en til, en kende mere fancy, film som man kan gemme den anden bag ved når man er på vej hjem. Så kan man også altid bilde den søde blockbuster-mand ind, at det selvfølgelig er Citizen Kane der er til mig og Twilight er selvfølgelig til den forældreløse lille pige jeg passer, naturligvis.

Anonym sagde ...

Kopattesalve. Men jeg har læst at det skulle være så godt til sprukne fusser og rødknoppede bikinilinjer, så man er jo nødt til at give det et forsøg, ikke? Så er det bare smadderuheldigt når ham bag ved i køen er toplækker, for man kommer jo til at give ham associationer om ømme yvere..

ida sagde ...

Dengang jeg stadig købte kondomer synes jeg det var pinligt - not so much når man selv kan lægge dem på båndet i supermarkedet, men nærmere når man står i 7/11 og man beder om kondomer i den tynde kvalitet. Jeg forsøgte at tænke "haha, jeg skal have sex!", men det hjalp ikke rigtig :P
Derudover har jeg et eller andet med at gå ind på en tankstation alene og købe bland-selv-slik - synes simpelthen det signalerer, at jeg har et nederen liv og skal hjem og æde mig fed :D

Rikke Nørdum Sonne sagde ...
Denne kommentar er fjernet af forfatteren.
Anonym sagde ...

Når jeg f.eks skal have gæster og står med 5 flasker vin og en flaske gin... For dagen efter at gentage scenariet idet vi IGEN skal have gæster... (PIIINLIGT)

Alt der indbefatter personlig hygiejne i en sådan grad at jeg ikke engang ønsker at involvere min mand som jeg har kendt i 11 år (tampax, hygiejnebind str XL night osv)

APOTEKER - jeg er rystende angst hver gang jeg skal hente noget ud over det socialt acceptable. Frygter hver gang at de søde damer RÅBER min bestilling ud over alt :S HEY BENTE _ HVILKEN CREME ER DET VI FORESLÅR I STEDET FOR DENNE MOD SVAMP I SKEDEN???? Jeg HAAADER apoteker

Anonym sagde ...

Craver ofte de der små romkugler man kan købe i supermarkederne.. Ved de er klamme, men elsker dem. Derudover må folk omkring mig også tænke deres, når jeg som 25-årig køber kinder mælkesnitter..

SidneyLise sagde ...

Haha, hvor er I gode. Jeg sidder helt og krummer tæer på jeres (og mine egne) vegne :D

Uh, hvordan kunne jeg glemme kondomer. ISÆR hvis det er en ældre mand bag disken - totalt Anja & Victor 1!

- Isabel

Anonym sagde ...

Kondomer. Især når der sidder en 17-årig dreng i kassen og griner fjoget...

Emilie Louise sagde ...

Det er altså bare nitten at smutte en tur på tanken en fredag aften, for bare at købe for 80 kroners bland-selv-slik!! "Ja, jeg er en ensom taber, som har lyst til at æde mig fed"

Og så er tamponer jo ikke ligefrem det fedeste at købe! "Jo, nu kan du selv regne ud hvor meget jeg bløder i denne her uge, søde (meget lækre) kasseekspident"
Haha.

Agnes sagde ...

Jeg bor på Østerbro, og arbejder som lærervikar.. Det er ret pinligt at stå i køen foran nogle af forældrene, hvor jeg har rå-købt lakridser, chokolade og frysepizzaer. Imens de står med alverdens øko-fis. "Ja, jeg ved godt skolen kun servere økologiske råvarer, så det her er bare noget jeg holder for nogle venner....."

Anonym sagde ...

Graviditetstest købt i kassen hos den chef man kom til at knalde til til personalefesten...
Den var lidt pinlig. Især fordi han ikke sad i kassen da jeg stillede mig i køen, men først entrerede scenen og byttede plads med fremmed ekspedient da jeg HAVDE lagt den på båndet. PIS!!!!

Marie sagde ...

Én kanelsnegl/ muffin/ flødekage hos bageren. Købte en i dag og pigen bag disken havde bare det der: 'Nå, du skal nok hjem og spise junk og se dårligt tv alene'-blik... Og det skulle jeg jo også...

Anonym sagde ...

jeg er så heldig altid at have menes sidst på måneden når penge er få, så jeg har efterhånden set mig selv en del gange i Aldi købe :tamponer, peanuts og noget børne chokolade med en stor glad mus på posen. og intet andet... den er altså lidt pinlig (især hvis man betaler i 2 kr'ner og 50 øre...!! )

Anonym sagde ...

Marie - hvor modigt kun at købe èn muffin/snegl/flødekage. Nogle gange køber jeg 2 eller 3, så det ser ud som om jeg skal dele med andre, men i virkeligheden er det bare til mig selv, men jeg synes det er for pinligt kun at købe 1.
Mille

Anonym sagde ...

1) Fortrydelsespiller
2) Graviditetstest
3) Produkter til uren hud

Emilie sagde ...

nu vil jeg ødelægge alles beroligende tanke "slap af , kassedamerne har set det før og tænker ikke over hvad jeg køber !" (jeg ved i alle har tænkt det), men jeg er kassedame/ekspedient/what ever i fakta og JO man tænker over hvad folk køber :) jeg dømmer ikke folk ud fra det , men synes det er hyggeligt at sidde og fundere lidt over hvilke typer folk er . elsker især når der kommer piger/kvinder på min egen alder og opefter og køber tamponer, bind, cola, chips og chokolade, så tænker man virkelig "pyha, det er ikke kun mig der er sådan" eller når man kan sidde og hade de der damer på ca. 50 med askeblond page, fashion tøj , måske pels , designerbriller og alt deres fuldkornspasta, laksebøffer, økologiske grøntsager og fiskeolier !!
jo , det er skønt og sidde og kigge på folks køb :)

Nat sagde ...

Åhh, fortrydelsespiller. Og de kan aldrig høre hvad man siger (de faker det - jeg er sikker!), så man er nødt til at gentage det ud over hele apoteket. Og så kommer hele "De skal helst tages inden 12 timer." "Ja, det er jeg klar over." "Nåh, du har måske prøvet det før?" "... Ja..."
"Ahaaa." + fordømmende blik-proceduren.

Epic blog, i øvrigt! :)