tirsdag den 28. september 2010

Ketchupkrigen

Vidste I, at ketchup kun kan holde sig otte uger efter åbningsdagen? Nej, det vidste jeg heller ikke indtil i går, og det er da hamrende upraktisk. Hvem spiser så meget ketchup, at de kan få tømt en hel bøtte på to måneder?




Altså smed jeg en flaske ketchup ud, hvor der stadig var ca. 90% af indholdet tilbage. Den havde nemlig stået der noget længere end to mdr (jeg spiser kun ketchup, når jeg har tømmermænd - juhu, det er åbenbart sjældnere end jeg troede). Men det fik mig til at tænke over, hvor et gigantisk madspild man egentlig har som aleneboende.

Jeg er en pige, aleneboende og studerende - og så prøver jeg at spise relativt varieret (ja, det skal man jo sige). Men det er simpelthen svært, når en masse madvarer kun kan holde sig i køleskab 3-4 dage efter åbningsdagen. Kødpålæg f.eks. Eller juice. Og det fører så til det resultat, at hver gang jeg åbner en karton juice går jeg og drikker juice døgnet rundt indtil den endelig er drukket op. Derefter tager jeg et par mælkedage. Måske en sodavandsdag. Og så tilbage til juicedagene. Det samme er i øvrigt tilfældet med en masse forskellige ting - de åbnes, "åh nej, countdown", æd en masse kødpålæg, drik en masse juice, og så er man egentlig helt lettet, når man endelig er færdig med én ting, indtil man skal til at grovæde den næste ingrediens (og hvor lyder jeg egentlig ucharmerende i dette indlæg...).

Men ikke desto mindre - trods mine anstrengelser - smider jeg alligevel en masse mad ud. Og der er det så, at det virkelig undrer mig, hvorfor man ikke lancerer nogle singlestørrelser indenfor mad. F.eks. små ketchup med 1/4 indhold af hvad der er nu. Måske til den halve pris. Så kunne producenterne tjene vildt godt på det, mens jeg kunne slippe for at smide en masse madvarer ud hver måned. Det er vel ret meget win win for alle parter (inkl. miljøet, og det vil man jo altid gerne støtte).

Jeg beklagede mig til min kæreste over det (han er vanvittigt klog og har læst statskundskab og alt muligt, så han ved en masse om samfund og den slags), og følgende samtale fandt sted:
"Min ketchup er blevet for gammel. Vidste du, at de kun kan holde sig i otte uger?"
"Nej..."
"Jeg fatter ikke hvorfor ketchupfolkene ikke bare tager og laver nogle bittesmå ketchupper. Så kunne de tage overpris for dem og alle ville være tilfredse."
"Det er fordi det bedre kan betale sig at lave standardstørrelser. De ved, at vi der gerne vil have små ketchup alligevel ender med at købe de normale, fordi der ikke er andre - og det er flere penge ned i lommen på selskaberne..."
"Så de har simpelthen et ketchupmonopol? Kapitalistiske svin. Det var aldrig sket under en planøkonomi."
"Du ved ikke særlig meget om kommunisme, vel?"
"Næ."


Så nu sidder jeg egentlig og er en anelse indigneret på store firmaer over, at de ikke bare vil lave en lille ketchup til mig. Eller en minimal pakke kødpålæg. Og hvad sker der egentlig for, at creme fraiche (/fromage frais, jeg aner ikke hvad forskellen er) altid er i enorme spande? Dumme madproducenter.

Er jeg den eneste, der virkelig har problemer med det her madspildsværk? Hvad gør I andre aleneboende?

- Anne Sofie

EDIT: Jeg blev i kommentarerne gjort opmærksom på initiativet Stop Spild af Mad, som netop prøver at få indført de singlestørrelser, som jeg så gerne vil have. Prøv at tjekke deres hjemmeside ud. De har fat i det rigtige..

26 kommentarer:

Miss Jeanett sagde ...

Sjovt - det her har Hr. Kæreste og jeg snakket om mange gange. Vi smider meget mad ud også selvom vi faktisk bor to sammen. Pakkerne med mad er simpelthen lavet til familier på 4 og hverken to eller en. Det er pisse træls og egentlig både noget miljø og madsvineri som du skriver.

Anonym sagde ...

Sad lige og tænkte på, hvordan jeg nu bliver nødt til at lave al min mad med yoghurt. Det er jo et kapløb mod tiden! Og lige yoghurt er jo meget mærkligt, for man kan sagtens putte creme fraiche i en 500 g bøtte, men med helt almindelig yoghurt skal vi altså op på 1 l....

Ditte sagde ...

Kan kun give dig ret. man bliver så træt af sig selv hver gsng man smider noget ud - farvel penge lige ud af vinduet! ØV..

/Ditte
Modekolibrien.dk

Sarah sagde ...

1. McDonalds og Burger King har - i nødstilfælde - altså små pakker ketchup. Vi har også små pakker (du ved, hiv toppen af og klem ketchuppen ud - på min skole. Det kan altså findes - og så må du købe nogle ekstra.

2. Creme fraiche/fromage frais fås i mindre bøtter - en kvart liter, I think. Hvis du fx køber det til at lave en dip til dine chips eller guacamole eller sådan - så er den helt fin.

Du skal bare lede efter tingene! :D

- Sarah.

Tina sagde ...

Man kan da godt købe creme fraiche med kun 250g i?
Og kødpålæg kan faktisk fryses :) Så kan du tage 3 stykker hamburgerryg og have i køleskabet. Resten kan lægges i fryseren til du skal bruge det..

Køb evt. masser af små ketchup fra McD og lignende ;) Haha

Matilde sagde ...

Bare rolig: selv i en familie på fem er det aldrig lykkedes os at bruge creme fraichen op - eller ketchuppen for den sags skyld;) Det største problem er dog salat hvor prisen ser ud til at være omvendt proportional med mængden.

Men fra en, der godt nok ikke har læst statskundskab men trods alt går på handelsgymnasium (:P), må forklaringen nok også være, at virksomheden sparer emballage- og pakkeomkostninger..

Lise Emilia Nissen sagde ...

1. Wtf jeg troede det kunne holde sig like forever(?!)
2. Jeg flytter hjemmefra på mandag, så må jeg ud og føle hvordan det er. Håber dog at jeg kan få et gjort lidt praktisk.
3. ELSKER dialogen, hvor er det episk sagt"Så de har simpelthen et ketchupmonopol? Kapitalistiske svin. Det var aldrig sket under en planøkonomi", Anne Sofie du er simpelthen så sej!

- Lise Emilia
http://liseemilia.blogspot.com/

Selina Juul sagde ...

Hej Anne Sofie,

Har du hørt om forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad? Vi har masser af tips til mindre madspild. Og vi er ved at udgive en reste-kogebog med Gyldendal.

Se mere her: http://www.stopspildafmad.dk

Sacha sagde ...

Hovedforskellen på creme fraiche og fromages frais er fedt procenten.

Dog er jeg nok en ketchupgris, for det har jeg sagtens kunne spise op inden for 2 måneder, til gengæld når mayonnaise at blive for gammel, selv den i de små metaltuber.

Og hvor har jeg kasseret meget mad igennem tiden, fordi det bliver lidt ensformigt at spise det samme fem dage i træk - gjorde jeg med et hoved hvidkål sidste vinter.
Det var lidt en stående joke på køkkenet på femtedagen, hvor jeg valgte at smide resten ud, for ikke at spise hvidkålsretter i syv dage.

I perioder hvor jeg har lavet madplan, der har jeg haft mindre madspild, end de perioder hvor jeg ikke har har lavet sådan en plan.

Bjarke sagde ...

I superbrugsen kan man købe noget der hedder Rasmus Klump Ketchup (mener jeg). det er en lille praktisk flaske, hvor der er til 3-4 dage i for en voksen aleneboende. de koster så noget i retning af 22 kroner, men hvad gør man ikke for ikke at have for gammel ketchup.

god skrivelyst
Bjarke
www.skrivekrampe.dk

Den Rigtige Kasper sagde ...

Stop Spild af Mad, er et initiativ, der netop prøver at gøre noget ved det ret markante madspild:

http://www.stopspildafmad.dk

og deres Facebook-gruppe:

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=21785928859

Anne sagde ...

Nej, du er bestemt ikke den eneste! Jeg har samme problem som dig! Alt for store pakker mad, som man umuligt kan nå at spise før de bliver for gamle. Med hensyn til pålæg, så putter jeg det i små beholdere, hvor der så er måske tre varianter i et begrænset antal, resten kommer så i frysen og tages så op efter hånden som jeg løber tør. Så slipper jeg da for en uge med samme pålæg ;) Jeg har dog stadig problemer med resten af maden i køleskabet. Og jeg støtter dig i sagen om mindre udgaver af mad! Det er kun fair for os fattige studerende!

-Anne

Anja sagde ...

Nedfrysning for the win :P De fleste ting kan jo fryses, ok måske ikke lige ketchup, men pålæg fx. Så kan man jo lave poser med 1-2 stykker i og tage op når det passer. Det samme med rugbrød der kan fryses ned i skiver eller et helt franskbrød, hvor halvdelen fryses ned :)

Callie sagde ...

Nej, du er ikke den eneste! Jeg gør lige som dig - lever af én type pålæg/drikkevarer/whatever af gangen. Det er simpelthen så kedeligt... Nå ja, og så kæmper jeg aktivt for ikke at falde for massekøbstilbud, fordi hvad hjælper det med "2 for 10", hvis jeg ikke kan nå at spise mere end den ene, inden den udløber?

Mht. ketchup (som jeg altså lader holde længere end 8 uger... Jeg lukker øjnene og tager chancen, og det er 7-9-13 gået fint indtil videre!), så kunne en udvej være altid at snuppe et kæmpe lager på steder, hvor man kan få de der små poser (McDonalds-style). De er da til at nå at bruge op!

//Callie

Gittøh~ sagde ...

det er meget enkelt:

lad vær at køb så meget mad!

Jeg handler småt ind af de tilbud der er rundt omkring mig, fx. har jeg rugbrød i mit køleskab da det så holder sig i 14 dage mindst, og til mit rugbrød har jeg fx. dåsemakrel der jo holder et år mindst.
Ellers har jeg æg så jeg kan lave noget rør-æg til mit rugbrød.
Og hvis æggene ikke er spist inden sidste salgsdato, bager jeg en kage eller nogle muffins eller noget, for at få brugt de sidste æg.
Men jeg giver dig ret i at man ikke kan spare ved ketchuppen, den er ret irriterende stor.
Jeg spiser næsten heller aldrig ketchup :S

ved creme fraise og det der, kan man købe dem i små flasker.
Lidt dyrt, men de findes :)

Alexia sagde ...

8 uger?? Det er da helt sygt?

Puha jeg må have spist for gammel ketchup mange gange så? Er jo helt i chok nu!

Henriette Froulund Wybrandt sagde ...

.. det er jo nærmest sundhedsskadelige på alle måder..
Jeg har godt nok spist meget for gammelt ketchup i mit liv.. det er nok ikke så sund.. Men det er bestemt heller ikke sund at kværne en hel Heinz på to måneder .

kig forbi: henriettewybrandt.blogspot.com

Cesilden sagde ...

Husk at det hedder MINDST holdbar til... mange ting kan altså tit holde sig meget længere, især hvis det står på køl.

Da jeg havde en lidt større fryser, frøs jeg virkelig mange ting ned. Men ellers mødes jeg nogengange med nogle venner og holder restedag, hvor vi laver mad sammen af alles rester :)

Ellers kan man også købe ind sammen med andre og dele tingene lidt.

SidneyLise sagde ...

Hej allesammen! Mange tak for jeres kommentarer og tips - jeg er jo helt overvældet :)

Jeg ville definitivt fryse flere ting ned, hvis jeg havde en rigtig fryser og ikke en lille trist frostboks, som jeg har nu.

Jeg kendte ikke Stop Spild af Mad, men det lyder som et supergodt initiativ, jeg lige må få tjekket ud :)

- Anne Sofie

Lise A sagde ...

Madproducenterne sætter tidlige udløbsdatoer på deres produkter for at vi skal smide dem ud og købe nye (OG for at de kan sikre sig at vi ikke klager over den ene vare som BLEV for gammel). Mange madvarer kan holde sig meget længere...

Hvis det ikke ligefrem lugter eller har skiftet farve, så går det nok... :-)

Men ja, som eneboer skal man huske at drikke af juicen HVER dag men ikke mere end et glas om dagen ifølge sundheds-eksperterne... Problematisk... :-)

Line sagde ...

Jeg har tidligere boet alene, men bor nu sammen med min kæreste. Vi smider faktisk aldrig mad ud! Synes man kan finde mange gode portionsstørrelser. Ang. juice kan det altså godt holde sig længere end de 3-4 dage der står på kartonen. Sådan er det med mange ting! Det er bare vejledende - måske er noget af smagen tabt efter 3-4 dage, men det er ikke farligt!
Dog skal du med fersk kød og mejeriprodukter være opmærksom på, hvis disse ikke har været opbevaret optimalt f.eks. i forhold til temperaturer.
Og nå ja, så aldrig spise noget med mug på eller som ser/lufter dårligt.
Lige et lille råd fra en Fødevarevidenskabsstuderende (puha, langt ord).

Celine sagde ...

hahah. Genialt.... Jeg er dog hjemmeboende, endnu. MEN det betyder ikke at dette indlæg ikke vedrøre mig, da jeg spiser en del andre ting end resten af min familie, og jeg hører snart ikke andet end brok fra min mor om hvor meget mad hun smider ud. Så tror uden tvivl hun ville købe de fine små størrelser, uden tøven ;-)
DOG må jeg indrømme at jeg er den eneste herhjemme der spiser ketchup, og den holder knap en måned 0:-) ..... men alle har vel et eller andet fetish. høhø

- Celine // celineleon.blogspot.com

Helleq sagde ...

Hmmm. Jeg ville være glad, hvis ketchup holdt 8 dage hjemme hos os.... Men jeg har også nogle boende i huset, der starter dagen med to boller med ketchup, ost og skinke...

I øvrigt er ketchup jo en slags syltede tomater og derfor er der uendelig lang holdbarhed på den. Og da du ikke stikker en kniv ned i den, kan den heller ikke forurenes, så jeg er sikker på at du ikke dør af en ketchup der er tre-fire-seks måneder gammel :)

Emilie sagde ...

hvis man vil tage den på husmor style laver man en kæmpe portion af noget mad (fx kødsauce) og fryser det ned i portions størrelser og så har man aftensmad til de dage man ikke lige har råd til take away og ikke orker at lave noget fra bunden !
ellers er den med at fryse kødpålæg i små blandede pakker også god !

Anna sagde ...

ketchup kan altså sagtens holde sig længere, jeg er ihvertfald ikke blevet syg endnu ;) Og jeg plejer at fryse pålæg ned, det fylder ikke særligt meget i fryseren og så kan det jo holde sig i evigheder!

Martin sagde ...

Nu hedder det jo "Mindst holdbar til", så den dato kan som regel sagtens overskrides med et par dage (eller i tilfældet med ketchup en måneds tid) uden der sker noget som helst. Det sker vist relativt tit i mit køleskab og jeg har endnu aldrig oplevet noget af det er blevet dårligt. (: