fredag den 10. september 2010

"Kalder du mig krævende?!"

Er jeg den eneste, der er ved at blive voldsomt træt af YouSees reklamer? I foråret var det nedenstående med Iben Hjejle og Nicolaj Kopernikus, der hærgede tv-skærmene og nu er der så kommet en ny hvor Stine Stengade ikke fatter udtrykket "On Demand", og derfor flipper helt ud, mens hendes (reklame)mand står med et bøvet grin.




Jeg fatter bare ikke rigtigt, hvilket budskab de vil sende med det? Jeg er ikke engang en ekstrem feminist, der forarges over kvindelige stereotyper i tv, men jeg kan bare ikke se hvad vi skal med hele to reklamer med forstående mænd og absolut gennemgående urimelige og hysteriske kvindfolk. Altså, hvem henvender det her sig til? Underkuede mænd?

En ting er sikkert: YouSee er åbenbart ikke særlig ramt af finanskrisen siden de kan få respekterede skuespillere til at stille op i det der.

Er jeg way off base? Er der faktisk nogen, der finder de her reklamer gode? Eller alternativt bare kan forklare mig tanken bag...

- Anne Sofie

P.S. Vi var i øvrigt til Diesel Event i går, hvor vi mødte en masse søde bloggere. Blandt andet Betina fra Jylland og Katazyna, som tog nogle gode billeder af eventet.

.

15 kommentarer:

Mikkel sagde ...

Jeg er en mand, med en overvejende feministisk holdning, eller lad os omformulere det og sige at jeg er pro-vinder, og dybt imod mandsschauvinisme, men jeg må indrømme at jeg ikke forarges, men finder dem lettere morsomme . Nu har jeg ikke set den nyeste så mange gange, men i den med Iben Hjejle har jeg forstået det sådan at YouSee løser et "ægteskabeligt" problem og derfor er protagonisterne da de eliminere skænderiet imellem mand og kone fordi de nu tilbyder at man også kan se tv'et på computeren og de derfor kan se hver deres ting, og derfor er de lykkeligere. Jeg tror ikke det har noget at gøre med at sætte kvinder i et dårligt lys, men det er vel subjektivt, hvordan man ser det .

Tak for i går :)

Knus

Simon Tørring sagde ...

Ud fra noget reklamedata, vi får udleveret i forbindelse med nogle partneraftaler i firmaet, er 70-80 % af den slags forbrugere mænd (så vidt jeg husker). Derfor giver det isoleret set mening, at markedsføre sig sådan.

Men det ændrer jo ikke på, at de er kedelige og irriterende at se på. For det er de :)

Unikumi - sagde ...

Jeg føler mig faktisk også meget krænket af den slags reklamer... Det er et meget uheldigt signal at sende, og ja... det må være til de der mænd, der ikke tør stille op imod deres hysteriske kællinger af koner!!

Fru H-T sagde ...

Jeg er helt enig med dig! Det er nogle virkelig dårlige reklamer, der i den grad p*sser mig af....ja, undskyld mit franske.
Ja, hvem henvender reklamerne sig egentlig til??

nadialavard sagde ...

Først og fremmest vil jeg påpege, at jeg heller ikke fatter en bjælde. Jeg ender altid mindst ligeså hysterisk som tøsepigerne af vrede over deres måde at té sig på.

Dernæst har jeg bemærket at "alle" firmaer pt har mere eller mindre "store" skuespillere til at reklamere for deres produkt. Jeg tror ikke, det handler om at firmaerne ikke er ramt af krisen, men derimod skuespillerne, der hjertens gerne vil gå med til at reklamere for et par håndøre (et par håndøre, der sikkert lanngt overskygger vores su. host.), da de om muligt er tydeligt ramt.

Ad. Jeg brugte mange voksenord, som kun skal benyttes, når man skriver opgave...

Anonym sagde ...

Helt enig. Usmageligt billede af at kvinder bare er nogle urimelige møgkællinger, der ikke fatter noget som helst med elektronik, og mænd bare er forstående og 'nååå-hun-ved-jo-ikke-bedre'-agtigt.

Mads sagde ...

Det er jordens værste reklame - og Ibens rolle er en virkelig ond dame. Hun nægter ham at se en kamp, som er nu eller aldrig, fordi hun gerne vil se et afsnit af SATC, som hun har set hundrede gange før. Og værst af alt - så bliver hun utilfreds, fordi han (takket være yousee) formår at se kampen alligevel.
Jeg hader bare generelt reklamerne på tv. Onfone og Lars Bom er dog den værste, der kører lige nu. Hold kæft, hvor er den dog dårlig. Krumme tær-dårlig.

Leoparddrengen sagde ...

Må sige, at jeg faktisk slet ikke rigtigt har bemærket de reklamer. Var selv ude med riven efter et par reklamer igår, i et indlæg ovre hos mig, hvor Stine Stengade reklamen så blev nævnt i forbifarten i en kommentar.

Og kunne da godt huske jeg havde set hende fornylig - men for hvad og hvorfor, det havde jeg ingen idé om.

Og det tyder på, at der er noget reklame der ikke har virket så godt - ligegyldighed er vist ikke så populært i den branche. De kan nok bedre lide din reaktion ;)

Amalie Nicoline sagde ...

jeg tror det er en dårlig efter-abning af odsets reklame med ''der er så meget kvinder ikke forstår''.... men ja, hvad sker der?

Amalie sagde ...

Målgruppen er tydelig: Mænd på en 40 år, gift, børn, kedeligt villaliv..
De synes det er sjovt at se sådanne ting.

Til gengæld tror jeg, at skuespillerne stiller op, fordi de mangler penge.. Sådan er det jo i hvert fald med Mads Mikkelsen og hans reklame :-) .. tænk på hvor mange penge de lige kan tjene på 30 sekunders reklameindlæg! :-)

p.s. jeg synes også den er forfærdelig

Leoparddrengen sagde ...

@Mads

Det var faktisk også netop OnFone/Lars Bom reklamen jeg brokkede mig over i mit indlæg ;)

Anne Louise sagde ...

Den reklame er direkte horibel!

Forresten kunne jeg egentlig godt tænke mig at høre jeres synspunkt omkring hele Acie - Kasper Bergholt situationen, da I jo om nogen er i samarbejde med Modebævegelsen?

SidneyLise sagde ...

Haha, det er ret påfaldende hvordan mændene generelt synes at reklamen er ret okay, mens kvinderne er sådan lidt: "Ahr, den er dum!" :D Nice!

Anne Louise: Vi har faktisk først hørt om hele denne sag for ganske kort tid siden, da vi har haft en ret travl weekend (som indlægsfrekvensen her på bloggen også indikerer). Umiddelbart kan vi dog fortælle, at vi ikke har haft noget med interviewet og håndteringen af dette at gøre, da vi udelukkende fungerer som redaktører på vores eget materiale og dermed ikke har adgang til eller indflydelse på de andre dele af MB.

Vi kan dog ikke udtale os yderligere, når vi kender så lidt til sagen, som vi gør. Det er forhåbentlig okay :)

- Anne Sofie

Emma Whatever sagde ...

Jeg erklærer mig fuldstændig enig. Der er en bred konsensus i det danske samfund om, at man må sælge på kvinders bekostning (vi husker alle 'der er så meget kvinder ikke forstår'). Det er blevet et selling-point, men ak, hvor er det dog billigt. Det er så let, og det eneste signal, det sender er at man kun kan spille på 'the oldest trick in the book'. Men, der er jo ikke så meget at gøre. Der er jo trods alt meget, pr-mænd ikke forstår.

Leoparddrengen sagde ...

Skal vi nu ikke lige spise brød til? Jeg mener, det går jo også den anden vej... hvad med ham hulemanden fra Inspirations reklamer, for eksempel - et af mange.

Faktum er at reklamer spiller på stereotyper i alle mulige former og sammenhænge, fordi det er en enkel måde at servere et hurtigt forståeligt budskab.

Og det rammer kvinder, ja - men sandelig ikke kun kvinder.