onsdag den 4. august 2010

Erektion på Måløv St.

af Anne Sofie Donskov (2010)


O provins!
Rammen om forstadskernefamiliefascisme
Et langt ord, jeg lige fandt på
Findes ikke på Google.
Før nu.

Tilbage på stationen.
Vi står sammen, ham og jeg, alene undtagen
Pige i hvid tanktop:
Nej, leggins er ikke bukser.
Man kan se dine trusser igennem.

Overvejer at ringe til Isabel
For at fortælle det.
Telefonen har ej signal.
Ikke overraskende her i provinsen.
Godt det samme.

Kedsomhed. Der kommer intet tog.

Men da!
Jeg føler noget – ej en mobil – i hans lomme.
Jeg tænker ”Nå.”
Og går hjem og spiser en blomme.

12 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

Jeg tror Nordisk Råds Litteraturpris er hjemme!

Anonym sagde ...

Ja, provinsen er rigtig slem, hva? Det eneste, der duer, er København, jo. For der virker telefonen og folk bruger ikke leggings som bukser. Og det er jo det vigtigste, det ved vi alle.

Anonym sagde ...

Genialt. Har aldrig læst bedre poesi - og jeg har læst MEGET...

Trine sagde ...

Sophus Claussen inspireret?:-)

SidneyLise sagde ...

Leoparddrengen: Det er min store drøm, at litteraturvidenskabsstuderende om 100 år vil sidde og tolke på diskurserne i dette digt. Jeg finder det selv utrolig dybt.

Anonym 1: Hvis du vil vide det er jeg selv fra den jyske provins, og det her er lidt (kærligt) drilleri af den sjællandske provins. Men du skal da være velkommen til at skrive et modsvar, hvis du har lyst :)

Anonym 2: Tak, jeg føler mig i sandhed forstået. Den slags sker ellers normalt først efter at kunstneren er afgået ved døden.

Trine: En ægte digter afslører aldrig sin inspiration. Jeg vil nu mene, at dette er en tidlig Anne Sofie Donskov, at dømme efter skrivestilen og temaerne...

- Anne Sofie

Justesen sagde ...

Meget kan man sige, men du har altså ret... Lige pludselig kan man finde noget så mærkeligt som forstadskernefamiliefascisme hele fire steder på google. Keep 'em coming!

Kasper sagde ...

Stationer et jo en god litterær ramme -- Ezra Pound, Johannes V. Jensen.

Jeg synes faktisk, det holder et ok niveau, digtet!

Selv om jeg nok ville pege på Lola Baidelske knækprosatræk...

Men så var der nok røget noget portvin i halsen mod slutningen i stedet for en fin blommesag.

Berlingske har for resten lige kørt tema om provinsen i forbindelse med musiklyrik.

SidneyLise sagde ...

Justesen: Jeg ved det. Det er simpelthen lyrisk interaktion med medierne. Digtet bliver levende idet det udgives på internettet. Performativ kunst!

Kasper: Det er rigtig dejligt at blive analyseret og fortolket af en fagperson. Det får mig til at føle mig ekstra intellektuel og kunstnerisk. Blommen er dog essensen i hele digtet - portvin havde ødelagt hele tematikken!

- Anne Sofie

Kasper sagde ...

Jamen, det er jo netop derfor, jeg nævner blommen!

SidneyLise sagde ...

Godt set! Blommen er motivet i hele den tematiske struktur.

- Anne Sofie

Rasmus B. Andersen sagde ...

Man føler sig lidt dum og provins-agtig når Måløv station faktisk er den eneste forbindelse mellem en selv og København, ikke? Doh...

Sara sagde ...

hahahaha! Jeg har en ting og sige og det er bravo!! Jeg elsker simpelthen sidneylise! Your my daily drug! (: