torsdag den 6. maj 2010

Hvor stor er XXX?

Jeg har fundet ud af, at jeg har et ret stort problem: jeg besidder absolut ingen form for paratviden. Jeg er ellers generelt et intelligent menneske, og jeg har mange relevante og gode syn på verdenssituationen, jeg ved hvordan man skriver en opgave og jeg kan sætte nutids-r. Men det er gået op for mig: jeg ved reelt ingenting!

Når jeg en sjælden gang bliver overtalt til at spille Trivial (oh gru) får jeg kun point på gætterier. Jeg har altså 25% sandsynlighed for at svare rigtigt, hvilket betyder at jeg altid er ¼ bag de andre spillere. Og det sucks altså, selvom jeg, når jeg har svaret rigtigt, kigger hoverende på de andre og lader som om at jeg selvfølgelig vidste, at Eifeltårnet blev opført i 1889 (og ja, jeg var nødt til at google det nu). Hvordan træner man sin paratviden? Hvordan ved man, hvor høj Mount Everest er, hvornår Einstein blev født og hvilket årstal Big Fat Snake blev dannet? Og hvordan, udover at læse alle svarerne i Trivialkortene og så huske dem, får man alt den paratviden ind i hovedet?

Photobucket

Jeg kan svare på hvornår bikinien blev populær og hvornår Svenn Auken døde, men det er kun fordi 1) jeg har set James Bond og 2) Svenn Auken har en pæn datter som snakkede om det i tv.
På alle andre områder er jeg lost. Og når jeg skal gå efter en farve i trivial går jeg altid bare efter pink, fordi de andre farver er grimme. Især brun.

Er jeg den eneste? What to do?

- Isabel

22 kommentarer:

Anonym sagde ...

Paratviden handler nok mest om hvad normen er. I min familie er det fx standard at vide de mest mærkelig ting og synes tp er kedeligt medmindre det er genius udgaven, mens jeg aldrig kan få mine veninde til spille med svære spørgsmål end børnspørgsmål.

onslowcrescent sagde ...

Jeg tror det handler om at være nysgerrig. Personligt har jeg det skidt hvis jeg opdager en ting, som jeg ikke ved... Så undersøger jeg det og finder svaret ( dette udløser normalt bare endnu flere spørgsmål :/ ) - men dette kan jo så give pote i et spil Trivial.
Men du er ikke den eneste der går efter farverne, fremfor kategorierne ;)

XOXO
onslowcrescent
http://onslowcrescent.blogspot.com

Katrine sagde ...

Nej slet ikke, total stort problem i skolen, mens de andre kan koble alt muligt samfundsfag til diverse historiske begivenheder, kan jeg.... ingenting. Aner ikke, hvad man skal gøre, men google og wikipedia er mine bedste venner :)

LifeOfJules sagde ...

Gå ind på www.ubrugelig.dk :) her er masser af smart paratviden.

K sagde ...

og, og!.. man teamer sig altid op med en god makker, der er kendt for sin paratviden - men når man så nærmer sig til at tro på, at man har det rigtige svar, selvom ens makker siger "aarrhhhh, jeg synes at have hørt, at..." så trumfer man igennem, for lige før gættede man det rigtige svar, mens makkeren fik én overtalt til at svare det forkerte!

årh altså, giver det overhoved mening? jeg sidder og bliver helt frustreret bare ved tanken om at spille det.. jeg hader trivial!

Chaos sagde ...

Haha, jeg kender det godt. Derfor er jeg holdt op med at spille med mine überbrainy venner, som er intellektuelle og har elitære uddannelser.. Det er simpelthen så demotiverende, når man spiller imod en person, som kan svare på SKAK spørgsmål fra 1951. Altså, wtf!?

Sara sagde ...

Jeg er i samme situation, jeg er så lost! Har hverken haft old, historie eller religion i gym, så jeg er bare dobbelt på spanden. Folk kigger svært mærkeligt på mig når det eneste jeg kan svare på i Bezzerwizzer er design/arkitektur spørgsmålene fordi jeg har haft stilhistorie så det batter. Det er så træls! Jeg taber i alle vidensspil. Kom tilbage når du har fundet løsningen!

Søren Storm Hansen sagde ...

Almenviden skal indtages i daglige doser gennem hele livet. Læs en ordentlig avis hver dag. Se mere DR2 end TV3. Når radioen kører i baggrunden, så stil den ind på P1. Læs bøger, der handler om virkeligheden. Anskaf en omgangskreds med almenviden og generel interesse for samfund, kultur og historie. Vær nysgerrig. Undersøg ting.

Men lad være at bruge Trivial som målestok. Prøv hellere Journalisthøjskolens optagelsesprøve. Her er den for 2010:

http://www.berlingske.dk/helpers/quiz/?id=63

Der er 50 spørgsmål, og man skal svare rigtigt på 29 for at bestå. Det burde ikke være et problem.

Anonym sagde ...

mon ikke det var sven aukens niece du så? Ida auken ? hun er pæn og politiker, men hans egne børn er vist ikke..

AS's far sagde ...

Jeg fik 46 rigtige i Journalisthøjskolens optagelsesprøve. Fejlede på skatten, uddannelsesprocenten, reformationen (pinligt) og velfærdsforliget. Men kan da godt forstå at yngre personer kan have problemer med flere af spørgsmålene...
Bortset fra at man ikke får oplyst de rigtige svar er det en god måde at teste sin viden på. Og måske hænger der noget nyt ved!

Søren Storm Hansen sagde ...

@ AS' far

Jo, man får de rigtige svar sidst i undersøgelsen.

46 rigtige er godt, men som du selv er inde på, er det nok vanskeligere for unge. Der hænger lidt ved, når man holder sig alment orienteret gennem mange år, og det er aldrig for tidligt at begynde.

Den Rigtige Kasper sagde ...

Tror du ikke, at det var Svend Aukens pæne niece, du havde set, og ikke hans datter? :D

SidneyLise sagde ...

Isabel: Man kan faktisk få sådan noget Special Trivial, hvor man selv kan vælge og downloade kategorier fra nettet. Jeg har det, og i stedet for Historie, Sport, Naturvidenskab, etc. etc. hedder mine kategorier ting som "Mode", "Tegneserier", "Sitcoms", "Chicklit", "Tøsefilm" etc.

Underligt nok gider min lillebror ikke at spille med mig længere...

- Anne Sofie

Mathias sagde ...

Jeg fik 48 rigtige på journalisthøjskolens quiz. Hvis man følger med i medierne burde man kunne svare på hovedparten af spørgsmålene. Kombineret med lidt historisk viden og en titel som stud.polit er man dækket ret godt ind.

En del af mine venner mødes jævnligt til quizaftener. Buzz eller Trivial Pursuit. Jeg ownede dem som regel, hvilket medførte at jeg ikke længere inviteres når de holder quizaftener! Så man skal heller ikke være for god!

De spørgsmål du nævner omhandler alle tal. Hvis det er disse typer spørgsmål du har svært ved, bør du øve dig på tal. Altså, når du hører/læser noget, så prøv at lægge mærke til tallene tilknyttet. F.eks. at enevælden blev indført i 1660 og ikke bare i en fjern fortid. Det hjælper også at holde sin viden ved lige. Lav de små quizzer i avisen f.eks.

Anne Sofie: Sygt. Gad godt prøve de kategorier. Tror faktisk at jeg ville klare mig overraskende godt. Så længe spørgsmålene ikke handler om SATC. Så står jeg af!

SidneyLise sagde ...

Jeg er gladt for at jeg ikke er den eneste, der går i panik når folk nævner Trivial, og synes det er veeerdens bedste festspil - prøv lige at adde fuldhed til min manglende paratviden!

Tak for de gode tips i øvrigt! I er søde! (Selvom jeg synes I er begyndt at showe lidt off med hvor mange rigtige I fik i journalisthøjskolens tests! Små pralenumser, er I).

Og for the record: det VAR han niece, jeg mente. Hvilket vist bare gør min pointe endnu tydeligere :D

- Isabel

SidneyLise sagde ...

Mathias: De var faktisk ret svære, mange af dem. Oprindeligt havde jeg downloadet ALLE litteraturspørgsmålene ("Ha, jeg læser litteraturvidenskab, jeg kommer til at own'e alle andre i det her!"), men da jeg ikke kunne svare på ét eneste af dem slettede jeg den igen...

Isabel: Staves hans navn ikke også med "d", nu vi er i gang med at rette dig?

- Anne Sofie

Mathias sagde ...

Anne Sofie - sådan noget gør mig bare mere nysgerrig! Jeg er faktisk ret nørdet på den måde. Min engelsklærer i gymnasiet påstod at det var umuligt at kende alle amerikanske stater og deres hovedstæder. Challenge accepted! Jeg terpede det derfor til næste engelsktime... Challenge won!

Jeg prøvede at google de der spørgsmål, men kunne ikke finde noget. Måske kunne du give et link? :)

SidneyLise sagde ...

Mathias: Haha, det med staterne minder mig om et afsnit af Friends, hvor de havde et væddemål om at nævne alle 50 (51?) stater og Ross er vildt chokeret over, at de andre mener at det er umuligt. Men så kan han heller ikke selv... Anyways vandt du lige nogle points hos mig på det der med staterne - jeg gad godt have set lærerens ansigt :D

Man kan åbenbart ikke downloade dem uden et bestemt program. Men deres hjemmeside er i hvert fald her: http://www.hasbro.com/trivialpursuit/tpchoice/da_DK/

- Anne Sofie

Søren Storm Hansen sagde ...

@ Isabel

Almenviden beriger dit liv. Hver dag. Især hvis du kan sætte det i en sammenhæng. Jeg kan godt forstå din frustration, men jeg kan berolige dig med, at sådan vil du have det resten af dine dage - uanset hvor meget, du ved.

Der er altid nogen, der ved noget mere eller noget andet, og mange af dem vil føre sig frem.

Men du er efter min mening bedre tjent med at erkende din uvidenhed, som du gør i dette indlæg. Og bruge din viden, som du har gjort mange gange på denne blog. Og søge viden.

Jeg fortryder, at jeg inddrog Journalisthøjskolens optagelseprøve. Det handler ikke om at vinde i et ligeyldigt spil eller score point til en optagelsesprøve (med mindre man vil optages).

Det handler om at forstå verden. Det handler om at bidrage. At deltage. At give noget videre. Du skal være dum og klog. Vidende og uvidende. Du skal både famle og vise vej. Du skal ikke vinde et spil, du skal deltage i verden.

Christian sagde ...

Isabel du må trøste dig med at du er så køn og velklædt, at de fleste nok alligevel ikke ville forvente, at du var et omvandrende leksikon i paratviden.
Let's face it, man kommer ikke til at se sådan ud ved at se en masse DR2 og høre P1 dagen lang.

maria sagde ...

Ens paratviden afspejler ofte ens interesser. Dvs interesserer man sig meget for tøj, så ved man ufatteligt meget om tøjtyper, designerne, mærkerne, materialerne mm. Er ens interessse derimod biler, ja så ved man bare meget om biler, og deraf relaterede emner.

Så fordi man ik ved, hvornår Einstein blev født, så er man ikke dum, man har nok bare ikke den store interesse for emner relateret til fysik mm.

Og den eneste måde, hvorpå man lære en masse ubrugeligt paratviden, er ved at interessere sig for at lære det.
Men husk hvergang du lære en ny ting, så glemmer du typisk en tilsvarende ting af noget andet. Så vil man have hovedet fyldt med ligegyldig paratviden, men ikke vide hvordan man laver ris ala mande, jamen så gå da endelig igang ;)

Anonym sagde ...

Genialt billede!! HA HA HA!