tirsdag den 25. maj 2010

Genoplevelsen af et barndomstraume

Jeg er jo som bekendt bleg og mørkhåret, og da jeg var barn var det ensbetydende med, at jeg - i en børnehave nærmest udelukkende bestående af kornfede, blonde børn - altid skulle være den onde, når vi legede. Mit tidligste minde på den konto er da jeg var ca. 4 år gammel og vi skulle spille "Tornerose var et vakkert barn". Alle pigerne ville være Tornerose (inkl. mig), men jeg blev inddelt til at være den onde fe, som i "så kom den onde fe derind, fe derind, fe derind".

Okay, det kunne have været et enkelt tilfælde, men jeg husker at vi senere skulle opføre "Højt på en gren en krage", hvor jeg skulle være "en hæslig jæger". Og da jeg gik ud af børnehaven og kom i folkeskolen tænkte jeg, at jeg endelig kunne få lov til at spille prinsesse eller (god) fe - indtil rollerne til julekomedien "Julefluen" blev fordelt og jeg så, at jeg havde fået rollen som den person, der klaskede (jule)fluen (det skulle vist være ret symbolsk på uskyldens forfald or something like that).

Af mine andre mindeværdige performances kan den onde stedmoder fra Snehvide (hallo, jeg er da om nogle "hvid som sne, rød som blod og sort som ibenholt" - hvorfor måtte JEG ikke være Snehvide??), en golddiggende hustru fra et Moliere-stykke og Jon Bon Jovi nævnes. Derfor har jeg den dag i dag lidt et kompleks med hensyn til skurkeroller. Jeg er faktisk temmelig typecast uden nogensinde at have været rigtig skuespiller.

Anyways så har jeg siden mit 13. år arbejdet meget bevidst væk fra den der villainrolle. Jeg har endda fået fremprovokeret nogle temmelig sympatiske karakteregenskaber for at få lagt låg på mit "Anne Sofie er mørkhåret - ergo ond"-livssyn fra børnehaven. Og jeg følte egentlig, at jeg var kommet ret meget videre med mit liv indtil følgende skete:

En af mine veninder og jeg har en konkurrence kørende om at finde ud af, hvilke... øhm... Disneyprinsesser, vi ville være, hvis vi nu var nogle. Indtil videre har det dog været svært at finde en, der passede på mig: Jasmin var for selvstændig, Pocahontas for meget i kontakt med naturen og Snehvide tenderende til retarderet (seriously, hvad sker der for at hun har en IQ på hvad... 65?). Men så skrev min veninde triumferende til mig:

"Jeg har endelig fundet en Disneyprinsesse, der er dig! Helt 100%"
"Ej, hvor fedt! Hvem?"
"Vanessa!"
"Hvem?"
"Fra 'Den lille Havfrue'."
"Hvem?"
"Hende, der stjæler Ariels stemme, forfører prinsen og bare er ond generelt. Totalt dig."
"Jamen..."
"Se:"




"Jamen... Jeg er ikke ond!"
"Hun er vildt dig!"
":("

Æv. Totalt genoplevelse af traume skråstreg kompleks fra den tidligste barndom. Dumme Disney...

- Anne Sofie

P.S. Hun minder da ikke om mig, gør hun vel? Jeg virker da ikke som en person, der spidder engle (uh, igen den symbolik) med hårnåle?

P.P.S. Ja, jeg har en meget forsmået 4-årig version af mig selv inden i mig lige nu. Hun græder.

16 kommentarer:

Karen sagde ...

Jeg havde de samme problemer, men jeg vil så lige sige, at Belle fra Skønheden og Udyret blev min redning. Se, der har vi en selvstændig og intelligent kvinde - I like!

/Karen

Callie sagde ...

"... og Jon Bon Jovi nævnes. "

Haha, hvor kommer den lige fra??:D

Jeg kender i øvrigt lidt problematikken fra min egen barndom, men jeg valgte at vende den til noget positivt. Kan huske, da vi skulle opføre Svinedrengen i min klasse og alle pigerne ville være prinsessen og ingen af drengene ville være svinedrengen, for så skulle de kysse prinsessen. Så jeg var hurtigt og snuppede rollen som svinedrengen, for den havde flest replikker. Tal om misforståede ambitioner...

SidneyLise sagde ...

Karen: Jamen, hende vil Isabel være. Hun smider "Brunt hår, brune øjne"-bonussen :( Og desuden er Belle sådan lidt for sød og diplomatisk til at jeg rigtigt kan identificere mig med hende (siger hende, der ellers klager over at skulle være de onde personer...).

Callie: Jamen, angående Jon Bon Jovi så ER det bare traumatisk som 13-årig at skulle stå på en scene med alt for meget hårspray i håret (for at give det det rigtige fedtede look) og mime til "It's my life" :(

Haha, Svineprinsessen er også en god en! Og supersmart, at du lagde stoltheden på hylden og valgte replikker frem for image. Kudos :D

- Anne Sofie, der er glad for, at hun ikke var den eneste. Og enhver folkeskole har vel haft folk, der skulle spille de dumme roller...

Anna sagde ...

Vi havde en (i øvrigt sød) pige med gyldne krøller og smukke øjne som ALTID spillede prinsessen - indtil vi klagede til pædagogerne. Hæ. I næste stykke blev hun troldeungen!
(vi var 7 år dengang ..)

Anonym sagde ...

Hej med jer.

Jeg så lige at MSN har kaldt Sidney Lee for Sidney Lise, sejt nok:) og fed PR for jer, he he:)
http://msndk.starlounge.com/index.cfm?objectid=79819

Karen sagde ...

Det er også rimelig unfair odds du så har haft imod dig så!
Synes du skal sagsøge Disney for svige og smerte, og se hvor mange penge du ville kunne få ud af det! :D

Anne sagde ...

Ja, eller at de andre børn tvang én til være posh, når man legede spice girls. Hun var bare ikke den, man ville være i den alder. Jeg trøster mig nu med, at hun er den eneste af spice gils'ne, der har en smule succes nu. Ellers spillede jeg også altid drengen i skoleteaterstykkerne.

Anonym sagde ...

mit problem i børnehaven var, at jeg havde de fedeste kinder nogensinde, kortklippet, hvidt strithår ud til alle sider og en mor med vanvittigt dårlig tøjsmag (vi taler oversized levi's bukser og pengekat mod de andres blomstrede kjoler). Det resulterede i, at jeg evigt og altid skulle være drengen når vi legede internt. ALTID! jeg er så bitter..........

C sagde ...

Haha, dejligt at høre at man ikke er alene :)
Jeg har aldrig været udsat for at skulle være "den onde", dog har jeg altid skulle være manden når man legede piger sammen. Dette gælder alt fra "far, mor og børn", til teaterstykker, i karaoke-sammenhænge (René Dif i Barbiegirl, Danni Zuko i Grease) mm. Det har plantet et seriøst kompleks i mig, og forlænget min identitetssøgenproces gevaldigt!

Ps. Det medvirkede også til at jeg i børnehaveklassen klippede mit hår kort og prøvede at bilde alle ind at jeg var en dreng ;)

Iben sagde ...

Hvad med Minney Mouse? Altså hvis man lige ser bort fra at hun er et dyr?

Nå anyway, jeg skrev med en veninde i forgårs. Om jer;

"Hey, hvorfor er du fan af SidneyLise på faceB.?"
"Er jeg det?"
"Ja, de er gode men tror ikke du kender dem"
"Hvad er det?"
"En blog"
"Hvad er det?"
*stilhed*
"Se her: www.sidneylise.com"
"Du mener seriøst ikke at jeg skal LÆSE vel?"
*stilhed*
"Glem det"

Super dybtegående samtale:)

- Iben

Ms Confashion sagde ...

Årh asså, gå liiige lidt ind på facebook og tag følgende test:
What Disneyprincess are you?
/ Welche Disney-Prinzessin bist Du?
(hvis du bli'r én, der er ond, så tror jeg du er den allerførste...

og del lige svaret, ik?!
/xxx Nete

Anna sagde ...

Jeg bliver aldrig en prinsesse.. jeg forbliver "fortæller" eller "klodshans". Det er jo godt, når den gedebuk jeg red på havde horn, og så dunkede jeg den op i mit ansigt og jeg begyndte at få næseblod .. og jeg dryppede på prinsessens kjole.. hæhæhæhæhæ..
Men jeg har aldrig været prinsesse. ): Nu begynder den indre lille fede 4-årige pige også at græde inde i mig!
Anne Sofie, vi må lege prinsesser en dag..

Ringgren sagde ...

Nu kender jeg dig jo ikke lige personligt. Men jeg kom faktisk til at tænke på om Megara fra Hercules ikke kunne være en mulighed?

http://www.youtube.com/watch?v=pQS4mwRrh0s

/Tinne

Cecilie sagde ...

Jeg har ellers altid set dig som Mulan, Anne Sofie (fordi jeg altid ser alle i tegneseriefigurer.. hmmm). Individuel, handlekraftig og sej.

/Cecilie
www.standarddansk.blogspot.com

SidneyLise sagde ...

Anna: Haha, så kan hun lære det! Ej, hvor er det frygteligt, at jeg er så bitter stadigvæk...

Karen: De er rigtig dumme, de der Disney. Samtidig har de givet en totalt urealistiske forventninger til kærlighed.

Anne: Ej, jeg ville gerne være Posh! Hun var den sejeste næst efter Baby. Jeg skulle bare altid være Scary... HUN var den værste! Og hun endte med at få et barn med Eddie Murphy - hvad fortæller dét lige?

Anonym, C og Anna: Haha, join the club! Det har tydeligvis sat nogle traumer i gang rundt omkring i landet :D

Iben: Ej, jeg hader Minnie - hun er superskinger :D Hah, fantastisk samtale, I havde - spam hende lige til med SidneyLinks for os, gider du ikke? ;)

Confashion: Jeg bliver altid Belle i den slags tests. Jeg tror, at det er bøgerne, der gør det...

Ringgren og Cecilie: Ej, hvor er I søde! Og rigtig gode bud. Dog har jeg altid boycuttet Megara lidt, fordi jeg ikke kan lide Hercules. Han er så... pumpet på den dårlige måde. Af Disneyfyre er jeg vidst egentlig mest til Alladin, tror jeg. Eller måske Chang fra Mulan. Mulan er i øvrigt rigtig god! Jeg tror gerne, jeg vil være Mulan!! Min identitetssøgning er afsluttet!

- Anne Sofie

charlotte sagde ...

Hvad med hende fra Klokkeren fra Notre Dame?
Hvad er det nu hun hedder?