mandag den 31. maj 2010

Den Ensomme City Cirkel

Okay okay, jeg står for 90% af indlæggene omhandlende offentlig trafik. I know. Men jeg har faktisk virkelig undret mig over noget.

Hvad laver disse "City Cirkler"? Hvem bruger dem? Hvorfor? Og hvem står bag?

Photobucket

Jeg har i lang tid gået og moret mig over dem, fordi de bare cirkler rundt om byen med absolut INGEN passagerer. Det maksimale antal jeg har set i dem er én. Det var en mand. Ellers er de tomme, hvilket er et sjovt syn ved siden af en overproppet 5A. Det er som om, ingen tør tage dem, så de cirkler bare rundt i deres egen evige ensomhed med én passager, der lejlighedsvis stiger af og på. Muligvis samme sted.

Jeg blev så ramt af det forfærdelige overspringshandlingsmønster, som de fleste møder i eksamensperioden, og besluttede mig for at undersøge dem nærmere. Det eneste jeg kunne læse mig til på hjemmesiden var, at det "er en ny eldrevet buslinje i København" og at den kører hvert 7. minut. Rundt om byen. Bare rundt og rundt. Og så kan man standse den med, citat, "et vink" på steder med grønne prikker på jorden.

Photobucket

Og så ved jeg, på baggrund af mange ganges spejden efter dem, at de er ganske upopulære, eftersom der aldrig er nogen med. Bortset fra den ene mand - you only need one love?

Drillet af 5A
Jeg fik faktisk lidt ondt af dem, for de cirkler godt nok meget. Én cirkel tager en time, og hvis de kører hvert syvende minut må der alligevel være... en del af dem. Ensomme stakler. Og så virker det som om, 5A mobber dem rigtig meget. De maser den nærmest ind mellem to busser mens de dytter højt. Hvilket er synd, for den kan jo ikke gøre for, at den er el-drevet og lidt langsommere end de andre.

Som det empatiske menneske jeg er, besluttede jeg mig derfor for at forlade mit love/hate relationship med 5A og forsøge mig med en eldrevet City Cirkel. Og det var jo en LIMOUSINE pladsmæssigt, i forhold til normale busture. Mens jeg sad derinde vinkede jeg til en Greenpeace-mand. Jeg tænkte vi connectede lidt på baggrund af den miljøbevidste udstråling sådan en el-drevet ting må udsende.

And then what?
Øhm ja. Nu ville jeg jo gerne skrive om hvad der ellers foregik, men der skete ikke så meget. Den cirklede bare rundt og jeg stod af ved Nyhavn og købte en is. Jeg følte en lidt tom fornemmelse i maven (på trods af isen), for jeg havde ikke rigtig fået opklaret noget? De bruges til at komme rundt til forskellige seværdigheder fandt jeg ud af, men jeg ved stadig ikke hvorfor der aldrig er nogen med og hvorfor der er så mange af dem på trods af denne fact. Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet (hvor meget kan man i det hele taget forvente af en bustur?), men jeg ville virkelig virkelig gerne tale med en af dem, der fik ideen til dem, for jeg tror vedkommende har ret god humor. Jeg forestiller mig, at det er sket under en voldsom druktur:

"Heeeeeey, jeggghh har shgguu fåået en heeeeeer*hik*re sej idé!! Shhka vi ikk' lave sån en el*hik*drevet bus?? Så folk viiirhkelig ka se vi tænker på mil...*hik* miljø... miljøet!!"

Well, gode ideer opstår tit i påvirket tilstand (jeg taler af erfaring), men det der, var måske en af dem, der skulle retænkes nogle dage efter de værste tømmermænd var overstået?

- Isabel

10 kommentarer:

scient.hybrid sagde ...

Der været nogle skriverier om denne buslinje i en af gratisaviserne.

Det viste sig at denne tomme buslinje er sindsyg dyr i drift for kommunen (wonder why?...)

Det er noget med at de nu har ladet linjen skal køre begge veje nu, i stedet for den ene, den har kørt det seneste år.

Jeg har dog set en bus med hele fem mennesker i!
Det er dog kun sket en eneste gang, men touristmæssigt, så er det sikkert et fint alternativ til kanalrundfarten.

Leoparddrengen sagde ...

Jeg synes det er flot du havde modet til at køre med den - det ville jeg have have turdet, jeg har sådan en fornemmelse af det er Københavns svar på Bermudatrekanten - bare i lidt anden form.

Bortset fra det har jeg faktisk også undret mig over CityCirklen i et indlæg.

Trine sagde ...

Jeg har tænkt det samme, man ser aldrig nogen i busserne. Højst et par turister. Er det bare alm. billetpris? Jeg har nemlig overvejet at tage en tur :)

Tuggie sagde ...

Så vidt jeg erindrer er det et temmeligt dyrt projekt Ritt har sat igang. Målgruppen er selvfølgelig åbenlyst turister og derfor er den ret meget til spild udenfor turistsæsonen. Men jeg må indrømme, på trods af jeg ikke har prøvet den endnu, vil jeg helt vildt gerne. Der er et eller andet hyggeligt over den der lille, miljøvenlige bus...som kører i cirkler...Må prøves :D

Tanja sagde ...

Jeg har faktisk set en af busserne hvor der var 3 personer i:)

WeeWee Magazine sagde ...

Hej piger(: Vi har tagget jer i beautiful blogger award på vores blog(:

http://weeweemagazine.blogspot.com/2010/05/beautiful-blogger-award.html

//Tay & Stevie

Lika sagde ...

Ha ha, jeg troede den var til de ældre årgange og ikke turister.

Kagearm sagde ...

Isabel ..... bussen har ikke følelser ! :)

Anonym sagde ...

Hvad sker der for jeres blog?
Jeg følger trofast med, men har den seneste tid oplevet, at I ikke opdaterer så meget, som I plejer. Har I mistet gejsten??

SidneyLise sagde ...

Tak for alle Jeres kommentarer! :D Og tusind tak for bloggerawarden, WeeWee Magazine :)

Anonym: Vi elsker begge at blogge her på SidneyLise og vi har bestemt ikke mistet gejsten - så ville vi slet ikke gøre det ;)
Men vi læser begge til eksamen i øjeblikket, og der er RIGTIG meget at se til, så derfor vil der være lidt færre indlæg, end der plejer :)

- Isabel