onsdag den 7. april 2010

Tog-anekdoterne



I går fik vi vist afklaret, at vi skal til at have outfitbilleder igen i fremtiden, men det er ikke det, dette indlæg skal handle om. Det skal nemlig handle om... wait for it... hvis du ikke allerede har regnet den ud på baggrund af overskriften og billedet ovenfor... TOG!

Efter at jeg er flyttet til København er jeg begyndt jævnligt at køre med tog; jeg skal jo hjem og besøge grisene og kornmarkerne (koooooornmarkerne, ikke kårnmarkerne) i Jylland af og til. Og selvom Intercity-toget mod Sønderborg langt fra kan måle sig med 5A hvad angår klientel har jeg stadig fået samlet nogle oplevelser sammen i løbet af det seneste halve år.

På en af mine første ture hjem - det må vel have været i oktober engang - kom jeg til at sidde lige overfor to fyre, der åbenbart var politisk engagerede. De sad nemlig og snakkede meget om valget og hvilken strategi, de skulle køre, for ligesom at få samlet nogle stemmer sammen. Og der er to ting, der er karakteristisk for mig - 1. Jeg er nysgerrig og 2. Jeg er genert, så jeg endte med at sidde og bruge den 3 timer lange togtur på at gætte mig frem til, hvilket parti de mon var fra, fordi jeg ikke turde at spørge dem.
Mine tanker var nogenlunde sådan her: "Okay, de har jakkesæt på, så de er nok konservative. Men de virker egentlig ret flinke og kommer af og til med dårlige jokes. Måske er de socialdemokrater så? Hm... men de er jo unge! Der er da ingen unge socialdemokrater? Og de er ret pæne - hvilke partier har pæne mænd? Okay Anne Sofie, drop nu alle analyserne og lyt til deres mærkesager - du må da for helvede kunne stykke et eller andet sammen på baggrund af det." *en halv time senere* "Okay, det lader ikke til at de mener noget som helst konkret. Jeg kan ikke engang finde ud af, hvilken fløj de er på. Måske er de radikale? Fuck, jeg bliver simpelthen nødt til at spørge dem, hvis jeg ikke finder ud af det inden de skal af - ellers vil det pine mig for evigt!"
Og netop da jeg havde tænkt det kom forløsningen: "Jeg bliver lidt nødt til at tjekke min kalender. Jeg har et møde med resten af SFU her i weekenden.", og jeg var sådan (i mine tanker): "JA!! SFU! I er SF'ere!!! Hahahaha, got ya!!!!" og smilede til dem med et vanvittigt smil. De stod i øvrigt af på næste station...


SF Ungdom for the win! Jeg poster dette logo for at kompensere for, at jeg har siddet og nedstirret dem i to timer for derefter at begynde at smile manisk. Undskyld SFU-fyre.

En anden gang kom jeg til at sidde ved siden af en ung kvinde, der havde et spædbarn med (i øvrigt et utrolig sødt spædbarn, bare sådan som sidebemærkning). Jeg gik ud fra, at det var hendes søster eller måske et barn, hun passede, fordi hun var så ung - jeg havde skudt hende til at være omkring 15-16. Men på et tidspunkt knapper hun så ned og begynder at amme barnet, og jeg må indse, at jeg either way har været lidt for hastig til at dømme. Enten er hun en meget ung mor eller også er hun en person, der ser meget ung ud. Anyways så bliver jeg altid selv skudt til at være 5 år yngre end jeg er, så jeg dømmer ingen.
På et tidspunkt skal kvinden på toilettet og spørger, om jeg vil holde øje med barnet (der vel er et par måneder), og selvfølgelig vil jeg det. Så jeg sidder og pludrer lidt med barnet, da en kvinde på alder med min mor standser op og kigger på os. Og siger: "Det er altså en ualmindelig sød datter, du har." og jeg bliver totalt overrasket og forfjamsket og kommer til at svare: "Tak! Men jeg tror altså, at det er en dreng!"
Flot Anne Sofie - korriger lige kønnet i stedet for at korrigere det faktum, at det ikke engang er dit eget afkom. Undskyld til den flinke dame fra Intercity-toget, der nu tror, at jeg er verdens dårligste mor, der ikke engang kender kønnet på mit eget barn. Undskyld.

Men nu er jeg jo ikke den eneste SidneyLise, der kører i tog. Isabel har en kæreste i Jylland, så hun kører om muligt mere i tog end jeg gør. Og jeg mindes følgende telefonsamtale mellem os:
"Jeg har haft den mest rædsomme dag! Alting er bare gået skævt!"
"Kom du i det mindste godt med toget?"
"Ja, jeg var lige ved at komme for sent - selvfølgelig - men jeg nåede det lige. Og nu sidder jeg her og der er ikke sket noget som hel.... AD NEJ!!"
"Hvad sker der?"
"Der er lige en lille dreng, der har kastet op ud over mig! Jeg hader mit liv!!!"
"Såså Isabellert..."

Og alt det her et faktisk et indlæg for at markere, at vi endelig har fået en "Offentlig Transport"-kategori! Nu har vi beklaget os så meget over 5A og DSB, at vi ligesom synes, at det var på tide...

- Anne Sofie

15 kommentarer:

scient.hybrid sagde ...

Man får utroligt mange spændende oplevelser ved at køre med DSB, hvor nogle af oplevelserne er nogle man gerne var foruden.

Chanette sagde ...

der findes altså unge socialdemokrater, nemlig DSU (Danmarks socialdemokratiske ungdom), hvor der også er en del pæne fyre ;) hehe

WeeWee Magazine sagde ...

Haha fedt indlæg:D Kender godt selv det der med at man sidder i et tog og bare gerne vil vide hvad de mennesker, der sidder overfor en snakker om(:

www.weeweemagazine.blogspot.com

Signe sagde ...

Haha, totalt gode anekdoter!

Jeg har også selv rejst meget til Jylland, da jeg havde en kæreste derovre. Anne Sofie, hvis du tør, så prøv at bryde tavsheden - man kan få de særeste oplevelser/samtaler på lange togture. Jeg fik f.eks. engang fodmassage af en fyr jeg faldt i snak med (nu var jeg på vej over til min daværende kæreste, men ellers kunne man overveje scoremulighederne i intercity!)

Es sagde ...

Anne Sofie, hvor i Jylland kommer du fra? :)

SidneyLise sagde ...

Haha, rart at jeg ikke er den eneste, der oplever den slags, når jeg kører i tog :D

Signe: Nice, jeg havde slet ikke overvejet scoremuligheder i Intercity-tog. Nok fordi der for det meste kun er børnefamilie, gamle mennesker og mig selv, der kører med på min rute. Men okay, der var selvfølgelig et par meget pæne SFU'ere - hvis nu jeg havde været mindre genert og mindre stirrende kunne det være, at jeg kunne have snuppet en af dem :D

Jeg blev i øvrigt engang forsøgt scoret i metroen. Men han havde undercut og denimskjorte på...

Es: Jeg kommer lidt rundtomkring fra. Jeg er født i Aalborg, så flyttede jeg til Tyskland, hvor jeg boede til jeg var 19. Derefter boede jeg to år i Sønderborg :)

- Anne Sofie

Anonym sagde ...

ER selv i SFU og der er mange pæne drenge så giver jeg ret: SF Ungdom for the win :-D

SidneyLise sagde ...

Anonym: Haha, er det en generel tendens, mon? Jeg har altid haft en fordom om, at 99% af dem, der engagerede sig i ungdomspolitik var grimme, og så hentede man den sidste 1% frem for at posere på plakater og den slags ting.

Det ville jeg i hvert fald gøre, hvis jeg havde et ungdomsparti. For ligesom at lokke folk til: "SidneyLise Ungdom - Vi mener ikke rigtigt noget, men se hvor pæne vi er - meld dig ind!" *billede af Isabel i bikini*

- Anne Sofie

Pernille sagde ...

Åh Gud, jeg havde også en virkelig træls togtur tilbage til Sverige i mandags..
Bag mig og på sæderne på den anden side sad en 6-personers familie og jeg tænkte fra starten, at der lugtede lidt at løg. Pludselig tog pappa Burgerking-pose frem og SÅ miksede de ellers burgere i toget..

Foran mig satte sig en far og hans virkelig søde baby. Sønnen kiggede mellem sæderne og grinte til mig - very cute. Hvis bare han ikke tydeligvis var indehaver af en lorteble, som faren pænt ignorerede..

Ms Confashion sagde ...

Jeg synes egentlig altid, man bli'r så s.... familiær af at køre med tog, totalt "ud&se-oplevelse" som "vi" liiiiiiiiige skal dele med hinanden... og faktisk.... kan jeg ret godt li' det!!!

Det er da så'n lidt Morten Korch-ish, når man pludselig vender verdenssituationen med sidemanden og diskutere hunderacer, politik usw med hele kupéen, n'est-pas?

I øvrigt... toget er fremragende scorested, i hvert fald når man tilbagelægger Roskilde-Esbjerg/Roskilde-KBH ;-)

Anonym sagde ...

Haha jeg kender formentlig dem begge, i hvert fald den ene! Er selv i SFU og vi har en meget engageret sønderjyde, der godt kunne finde på at iklæde sig et jakkesæt (en pæn del af SFU går faktisk temmelig formelt klædt) ;)

Anonym sagde ...

(af hende længere oppe som var SFU)
ca. 40 % af drengene i SFU er rigtig PÆNE
50 % ser almindelig kedelig ud.
10 % er grimme.
Dette er ud fra egne erfaringer :D

SidneyLise sagde ...

Pernille: Ej, hvorfor er det lige, at folk ikke tager det mindste hensyn? Jeg kan lige forestille mig burgerstanken. Ad!

Ms. Confashion: Haha, du har ret! Der er faktisk noget lidt idyllisk og nostalgisk over det - også når hende togdamen kommer med vognen og med kaffe og blade. Det er så hyggeligt. Og togstewardesserne er altid vildt flinke!

Anonym SFU'er 1: Haha, så var det sikkert ham! Så må du lige hilse ham fra den stirrende brunette med det grønne kompendium!

Anonym SFU'er 2: Oh really? Det kommer helt bag på mig! Kan jeg så ikke få lidt SFU street cred for at have postet et logo? Bare lidt? Jeg har faktisk også stemt SF en gang! Det må da tælle lidt hos de pæne SFU'er?

- Anne Sofie

Anonym sagde ...

SFUer 2 her igen:
yes du kan få en masse street cred.
pg lidt insider bonus info til Sidney Lise: til vores fester er Nik og Jay de mest populære (ja, vi kan også være rebelske) :-D

Anonym sagde ...

SFUer 1 igen:
Medina er nu også godt med ;)