torsdag den 8. april 2010

Jeg forstår dem ikke

Jeg ærgrer mig lidt over, at Isabel brugte overskriften "De forstår os ikke" i sit seneste indlæg, for det er faktisk lige præcis hvad jeg havde besluttet mig at skrive om. Men så er det godt, at man kan skifte synsvinkel. Nemlig til "Jeg forstår dem ikke". Mændene altså.

Forleden dag var jeg ude at gå en tur, alene. Jeg er i sommerhus og vejret er godt, så jeg går ned omkring havnen, hvor der sidder en flok fiskere på omkring 60-70 år i overalls, røjsere og det hele. Superhyggeligt. Dog bemærker jeg, at der ingen kvinder er til stede og at der er sådan lidt "tøhø, slåen hinanden på skuldrene, testosteron"-stemning, som der af og til er, når mange mænd er samlet. Men jeg tænker ikke videre over det og går forbi dem med Lady Gaga i ørerne. Gennem musikken hører jeg noget, der umiskendeligt kunne lyde som et pift, men jeg vælger at ignorere det. Indtil jeg hører noget, der uden tvivl ER et utroligt højt og gennemtrængende pift, der får mig til at vende mig om og tage hovedtelefonerne af.

"Halløj Smukke. Vil du have en sildehotdog?"


Jeg er chokeret. Står bare og åbner og lukker munden som en fisk (fint passende til det øvrige tema), mens jeg overvejer hvad jeg skal svare og virkelig, virkelig håber, at det der "sildehotdog" ikke skal forstås i overført betydning. Jeg havde egentlig lyst til at svare et eller andet rapkæftet. Men jeg vidste, at uanset hvad jeg ville sige ville det bare blive efterfulgt af bragende, lummer latter. Så jeg mumler spagt "Nej tak...". Og ganske rigtigt - højlydt latter, skumle blikke og "tøhø, det var en skam".



Jeg ender med at sidde nede på havnen og tænke over mænd i flok. For det er langt fra første gang, jeg har oplevet lignende: Småfede stilladsarbejdere, fodboldspillende indvandrerdrenge og nu hyggelige fiskere på alder med min bedstefar - hvad er det, der får den slags folk på tværs af alder, samfundsklasse og etnicitet til at råbe efter piger? Hvad vil de opnå?

Problemet er jo, at det er totalt umuligt at få et svar ud af dem. For det første er der vil ingen, der vil indrømme, at de pifter efter unge piger - det er jo, let's face it, en superprimitiv måde at udtrykke sig på. For det andet tror jeg ikke, at de ved det selv. Jeg har efterfølgende forestillet mig, hvad der ville være sket, hvis jeg var gået hen til fiskeren og havde sagt følgende: "Hør her, jeg er supersmigret over, at du vil forære mig en sildehotdog, men jeg finder det faktisk ret krænkende at blive piftet af på den måde. For ser du, du kunne have været min bedstefar og selv hvis du havde været ung og pæn er et pift altså den mest primitive måde, man overhovedet kan tilkendegive overfor en pige, at man finder hende interessant og ønsker at lære hende nærmere at kende. Derfor vil jeg i denne omgang takke nej til den sildehotdog og nøjes med at ønske jer en god påske. Farvel."



"No thanks!"


I min ideelle verden havde fiskeren indset sin brøde og havde undskyldt på egne og hele det råbende mandekøns vegne. Men sandsynligheden er desværre større for, at svaret bare havde været: "Øh bøh... høhø, øhm..." efterfulgt af "Sådan en lille snerpe!" efter at jeg var ude for hørevidde.

Og således står jeg stadig tilbage som et stort spørgsmåltegn på det område. But why?? Hvad får de ud af det? Enlighten me, en eller anden...

- Anne Sofie

22 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg elsker jer Sidneylise!!

Lasse sagde ...

Puha, den sildehotdog er da både klam i overført og i bogstavelig forstand! Måske håber de på, at du gerne vil ha' prøve deres sildehotdog, og måske senere prøve deres "sildehotdog".. Hvis man ikke prøver, lykkes det jo aldrig! Hvilken 60-70-årig ville ikke gerne score en ung pige? De ved godt, at det alligevel ikke kan lade sig gøre, så de gider ikke lægge mere i forsøget end at råbe og pifte lidt efter pigerne og håbe på det bedste ;)

Leoparddrengen sagde ...

* tøhø *

Anja sagde ...

Jeg er egentlig mest overrasket over fænomenet "sildehotdog" ;-) Troede først det var noget de bare sagde indtil billedet kom på og jeg måtte konstatere at det åbenbart eksisterer. Yikes :S

Samano sagde ...

Det er så typisk.
Har heldigvis ikke prøvet det siden jeg var på efterskole og dengang var det desværre ikke altid ment som et kompliment.

Sophie Anne sagde ...

Har du selv photoshoppet sildehotdoggen, eller findes de rent faktisk?
Og det er svært at sige, hvad de får ud af det, men et godt bud er måske et anerkendende skulderklap fra den næste fisker? Tror det handler mere om deres indbyrdes sociale strategi, end det handler om dig - selvom jeg er sikker på, at du så fantastisk ud!

Søren Storm Hansen sagde ...

Det handler slet ikke om pigen men om at markere sig som alfahan.

Ingen forventer - eller ønsker - at pigen reagerer på anden måde, end du gjorde. Hvis en af hannerne gjorde et reelt forsøg på at få kontakt, ville han løbe en stor risiko for at blive afvist og dermed til grin, så det er der ingen, der gør.

Den primitive og nedsættende måde at tiltrække din opmærksomhed på er valgt med omhu for at du netop skal takke nej til det generøse tilbud. De gør det kun i flok, og de kommunikerer med hinanden, ikke med dig.

Men det skal da også forstås som et kompliment, tror jeg. Jeg har aldrig piftet efter en pige, men måske skulle jeg begynde.

Hvad med en top 10 over de bedste reaktioner på pift fra en gruppe fyre?

Sarah sagde ...

Haha - SidneySnerpe. :-)

Den Rigtige Kasper sagde ...

Næste gang kan du så passende skrive om, hvorfor man altid finder på de gode og snappy comebacks et par timer efter, de skulle have været brugt.

SidneyLise sagde ...

Anonym: Vi elsker også dig!! :D

Lasse: Ad, hvor er det ulækkert! Du satte lige ord på alt det, jeg fortrængte vedrørende den der sildehotdog og hvad den eventuelt kunne være metafor for... Eww!

Anja: Ja, ikke? Jeg har faktisk set dem live. Jeg tror bare, at jeg foretrækker en fransk, så...

Sophie Anne: Åh, de findes skam! Så gode er mine evner med photoshop slet ikke, desværre. Prøv at google "sildehotdog" for proof ;)
Uh fisker-streetcred! Det var en vinkel, jeg slet ikke havde tænkt over. Good point!

Søren: Så jeg skulle faktisk have sagt "Ja tak" for rigtigt at have intimideret dem? Interessant... Det kunne være, at jeg skulle gøre det næste gang, nogen prøver det!
Og nej, det må du aldrig, aldrig begynde på! Så ville du være ligesom en flok jyske fiskere og kender jeg dig ret ville du ikke gide at blive sat i bås sammen med dem (jyder, ikke fiskere).

Sarah: Du har fattet vores terminologi! Nu er du hermed kåret til SidneySarah :D

Kasper: Ja, det ved jeg ærlig talt heller ikke. Men spørgsmålet er om man overhovedet ville have kunnet levere den overbevisende, hvis man havde vist det i øjeblikket. Min stemme bliver i hvert fald altid irriterende skinger og kvækkende i den slags situationer...

- Anne Sofie

Søren Storm Hansen sagde ...

@ SidneyLise

Nej, jeg tror ikke, du skal sige ja tak. Når man bliver brugt i den slags spil, skal man ikke spille med, man skal ændre spillereglerne.

Du skal altså ikke tage stilling til spørgsmålet men gøre noget uventet, der vender situationen. Du skal fx. svare med at stille et - retorisk - spørgsmål eller med en konstatering, der gør spørgeren til grin overfor de andre.

Du har en rimelig chance for at få de andre i flokken på din side. De ser nemlig gerne alfahannen komme ned med nakken, så rykker de jo selv op ad rangstien.

Kan vi ikke få nogle bud, måske her i kommentarerne. Hvordan skal man reagere, så man selv kommer ud som vinderen og gruppens alfahan bliver til grin overfor flokken?

Og nej, jeg kommer nok aldrig til at pifte efter piger. Ikke fordi jeg ikke vil sættes i bås med jyder, men fordi jeg i så fald først skal lære at pifte.

Den Rigtige Kasper sagde ...

"Din sild er vist for lille til at fylde et hotdogbrød ud". Ahahaha.

Sofie B sagde ...

Haha.. hvor er det ækelt sagt.. Ku du ikke bare ha svaret: "Jeg har ikke lige været i bad, så hvis du er til kogt torsk, så er jeg klar".. Muhaha.. ej den var lidt klam.. Lidt for klam måske.. Men vi skal jo ikke være så snerpede vel.. ;) Og de der mænd har også godt af at blive forarget en gang imellem! :)

SidneyLise sagde ...

Kasper og Sofie: Ej, hvor er I dog ulækre! Jeg sidder foran min computer og er helt chokeret! Ad!

Søren: Se nu hvad du har startet her i mit ellers sobre kommentarfelt... :(

Leoparddrengen sagde ...

"Tak, men nej tak. Jeg er ikke så meget til små, slatne fisk - desværre."

Uden Relevans sagde ...

Nede ved Pyramiderne i Egypten står der som regel en lille mand i laser og pjalter, han spørger ALLE kvinder der går forbi.

"wanna fuck"?

Jeg gik hen til ham og spurgte hvorfor i alverden han spurgte alle kvinderne om det? Han svarede mig.

"Once in a while someone says yes".

Der kan vel ikke være anden forklaring.

Kh Morfar

Søren Storm Hansen sagde ...

@ SidneyLise

Ja, det udvikler sig vist til noget snavs. Den havde jeg ikke set komme, for jeg kunne ikke forestille mig, at SidneyLise havde den slags læsere. Jeg er, som du, rystet, og jeg håber ikke, at min mor ser denne tråd, for så blokerer hun nok SidneyLise på min computer.

I et desperat forsøg på at rette lidt op på det, vil jeg foreslå følgende reaktioner:

1
Gå hen til fyren. Se lidt på ham - læg eventuelt hovedet på skrå. Tag din telefon frem og tag et billede af ham. Vend dig og gå.

2
Gå hen til fyren og giv ham et visitkort fra et glædeshus (ja, det hedder det altså, når man skal tale pænt).

3
Gå hen til fyren. Tag din telefon frem. Ring til Brian og bed ham samle gutterne og komme ned på havnen.

SidneyLise sagde ...

Leoparddrengen: Jeg kan bare gentage mig selv. Ad. Jeg er chokeret :(

Uden Relevans: Ej... jeg tager lige mine tidligere ord i mig igen. DET der er kraftedeme endnu mere sørgeligt. Især at det rent faktisk lader til at virke!!

Søren: 1. Kunne bruges Er noteret.
2. Ej Søren, du kender altså slet ikke til den slags institutioner i min verden. Du burde slet ikke vide hvad et glædeshus er. Og desuden. Hvem i alverden render rundt med et bordel-visitkort i ens lomme? Hvor får man overhovedet et fra? Jeg har et til min frisør i min pung, men det andet er da for viderekommende!
3. Jeg kender slet ikke nogle Brianer - det er vist mere Isabels bord. Alle mine venner er lidt nogle slapsvanse (no offense, hvis der skulle læse nogle af jer med.)... :(

- Anne Sofie

Søren Storm Hansen sagde ...

@ SidneyLise

ad 1
Jeg er glad for, at du kunne bruge 1 ud af 3. Så rykker det da. Måske kan vi få flere brugbare.

ad 2
Nej, jeg vidste faktisk ikke, hvad et glædeshus er. Jeg har ordet fra littraturen, og da litteratur er dit fag, gik jeg ud fra, at du forstod. Det gjorde du tydeligvis, og du har nu fortalt, at glædeshus betyder bordel. Det ryster mig og betyder, at jeg må revurdere verdenslitteraturen - måske ligefrem genlæse den, da jeg egentlig troede, et glædeshus var noget i stil med tivoli eller legoland.

ad 3
Du kan altså ikke ringe til Isabel og bede hende samle gutterne. Den går ikke. Og jeg er ked af at høre, at alle dine venner er slapsvanse, men som en erfaren kvinde ved du jo nok, at man kan (og bør) spille skuespil i visse situationer. Så du behøver ikke at kende en Brian for at ringe til "Brian".

Leoparddrengen sagde ...

(Et par ting jeg kom til at tænke på:

1) Det undrer mig, hvis man absolut skal lave sådan en seafood hotdog, at man ikke laver den med søpølse?! Ville det ikke være det mest naturlige?

2) I kan nok vente mange besøgende via google på dette indlæg. Jeg har ihvertfald fået overraskende mange, efter jeg skrev om Shells nye Twin-Dog. Så jeg tror der er stor interesse for eksotiske hotdog varianter.
)

SidneyLise sagde ...

Søren: Ja, det giver unægteligt Kameliadamen en lidt ny betydning, at hun ikke arbejdede i tivoli... Æv, jeg er bare en virkelig dårlig skuespiller - jeg kan ikke foregive at tale med Brian, hvis det bare er Isabel i den anden ende af røret. Jeg begynder at grine :(

Leoparddrengen: Sjovt nok får vi ikke særlig mange folk via sjolfle googlesøgninger. De fleste googler bare "sidneylise" eller "zara wedges". Kedeligt.

- Anne Sofie

Leoparddrengen sagde ...

@Anne Sofie

For en gangs skyld tænkte jeg nu ikke på sjofle søgninger (som jeg dog også for mange af - men det er vist delvis min egen skyld :) ) - men helt reelt, der er åbenbart mange der undrer sig over hvad shells nye hotdog er for noget.