søndag den 4. april 2010

De forstår os ikke!

Jeg kan umuligt være den eneste der har undret mig over den enorme forskel der er på hvad mænd og kvinder finder pænt tøjmæssigt. Til kvinder altså.

Forleden dag, troppede jeg op i en oversize kjole, et stort løst halstørklæde, Minnetonkastøvler og en meget stor sølvring, hvorefter flere piger (endda også en Matasdame!) var ovre og rose dele af min beklædning. Og så var det, at det slog mig: det kvinder finder pænt til dem selv og andre kvinder stemmer på INGEN måde overens med, hvad mænd gerne vil se kvinder i!
Eksempel 2: Jeg er iført meget stram kjole og høje sko. Meget kedelig stram kjole skal det lige siges – en af dem, man tager på, når klokken er blevet lidt for mange og man føler sig lidt slidt. De høje sko var et par plain sorte pumps, der var mindst ligeså kedelige som kjolen – og hvad sker der? Min gode ven, syntes jeg så SUPER ud. Og jeg var bare like what?! Men sådan er det åbenbart.

Billedet her illustrerer præcis hvad mænd synes er pænt til kvinder, og billedet nedenunder hvad kvinder synes er pænt til kvinder. BIG DIFFERENCE!



Hun gør det helt rigtige man-wise: stiletter, kort kjole og synlige kraveben. Oh god, they are easy!

Her er det vi elsker; lækre sko, inspirerende stil og sovekammerøjne. Mmm.

Jeg har altid tænkt, at de der tynde artsy-fartsy mandetyper, med italienske støvler, løse ACNE-tees og fake briller kunne stå mig bi i dette. Jeg mener, de MÅ da kunne se hvad der er god stil og hvad der bare er skanky? Men sådan en kender jeg desværre ikke endnu. Måske fordi jeg udsender et ”gud-hvor-er-du-en-irriterende-type”-signal når jeg går forbi dem. Det må jeg lave om på, for jeg vil altså gerne have en artsy mandeven, der kan se det fantastiske i mine store ringe og oversize kjoler, og som ikke kun roser mine slutty American Apparel nederdele. Kender I sådan en type, så send ham over til mig! Og han SKAL have fake briller og undercut, ellers vil jeg ikke have ham. Og han skal helst hedde Cornelius.

Så skal Cornelius og jeg shoppe i ACNE og han skal sige at mine nye wedges er "sååå lækre!" (og nej, Cornelius er ikke bøsse, han er bare modeinteresseret og snakker skingert).

- Isabel

23 kommentarer:

Pernille sagde ...

Åh. hvor jeg kender det ift. mine elskede Hunter!

"Jamen, hvorfor har du gummirøjsere på??" har jeg fået smidt i hovedet af så mange hankøn. TSK! Det er fordi de både er praktiske OG flotte :)

simonesimone sagde ...

Haha ja. Det faktisk utroligt så forskelligt det er.
Og forresten -rigtig fed blog! :)
Kig forbi min, hvis i har lyst ?
http://www.simone-minverden.blogspot.com/

Kasper sagde ...

Blottede kraveben og sommerkammerøjne -- hvorfor opstille det som modsætninger...

Men jeg tror, du har fat i noget helt rigt...

Kunne vi gå på kompromis med noget som det her fx? --

http://modebevaegelsen.dk/fred-perry-limited-edition-2010/fred-perry-kort-kjole-limited-edition-2010

/Kasper

Sara sagde ...

Heh jeg tror du har ret, heldigvis har jeg både en fashion bøsse-ven og én (dog uden den skingre stemme) at shoppe acne med og som er artsy. Føler jeg mig privilligeret? Det tror jeg nok :)

Allan sagde ...

En advarsel: Jeg generaliserer lige _helt vildt_ i det efterfølgende :-)

Mænd er simple. Mænd kan lide det lidt slutty look. Jo mere bar hud, jo bedre, gerne kombineret med frække røde læber, lange røde negle og stiletter. Mænd ser det udfordrende... det frække... fremfor det stilistiske. For mænd gælder: Jo mindre tøj/jo mere bar hud, jo bedre. Jeg tror, de fleste (typiske) mænd vil se mere på Cameron Diaz end Mary Kate Olsen.

Hvis jeg så lige står den generaliserende tale fra, så er der selvfølgelig undtagelser. Men jeg tror, at den typiske mand passer meget godt på ovenstående. Lidt sørgeligt synes jeg egentlig :-)

Emma sagde ...

Det er så rigtigt! Jeg tror faktisk ikke, at mænd kan lide det der er moderne, fordi det får os jo til at ligne små drenge. Men på den anden side, så tror jeg også på, at en kvinde som føler sig lækker også ser lækker ud - eller er det bare mig, som er blevet proppet med for meget Alt-for-damerne-lort?

Mænd elsker også rød!

Kh

Lasse sagde ...

Haha, du har ret! Men jeg tror ikke alle mænd hele tiden gerne vil se på slutty piger. Til tider vil de nok også gerne se nogen med god stil ;-) Om sommeren er det perfekt, så har piger ikke så meget tøj på, men det kan stadig godt være stilfuldt!

Emilie sagde ...

det kender jeg godt ! heldigvis er min kæreste en fantastisk blanding der godt kan se det fede i oversize toppe/kjoler og kæmpe ringe :)

Cecilie sagde ...

Ja, må give dig ret i din observation mht. mænds stil. Jeg har én kropsnær sort tubekjole. Den bliver ikke luftet særlig tit, da den efter min mening både er for slutty (jeg ved godt, at I er tilhængere af slutty stuff, men jeg mener bare, man må også selv trække en streg i sandet) og for kedelig. Men de tre gange jeg har luftet den, har der samtlige gange været 'gevinst' og ros fra hankøn - og så speciel er den jo overhovedet ikke.. :)

//Cecilie
www.standarddansk.blogspot.com

Søren Storm Hansen sagde ...

Det handler ikke så meget om smag men om de signaler, du udsender.

Når du klæder dig som billede 1, vil du score. Når du klæder dig som billede 2, vil du ikke.

Du får komplimenter, når du klæder sig som billede 1, fordi du beder om det.

Vi (mænd) forholder os overhovedet ikke til, om kjolen er pæn eller grim, dyr eller billig. Vi forholder os udelukkende til de signaler, kjolen udsender.

Begge kjoler er selskabskjoler, og i selskaber er det - eller burde være - meget nemt. Jeg synes ihvertfald, det er forholdsvis nemt at afkode kvinders hensigter ud fra deres påklædning.

Det er meget værre i faglige sammenhænge. Jeg har været til en del konferencer, seminarer og møder, hvor kvinder var så højhælede, malede, nedringede, at de mistede autoritet. Og jeg har overværet en del foredrag, hvor jeg var mere optaget af den kvindelige fordragsholders former end hendes ord. Det er jeg ikke stolt af.

Jeg har også drukket fadøl med gutterne efter konferencen og talt meget om den kvindelige foredragsholders former og ikke så meget om det, hun sagde. Det er jeg heller ikke stolt af.

Det er ikke selskabskjolen, der er udfordringen.

Clara Evamaj sagde ...

Sooo true!

scient.hybrid sagde ...

Nu er jeg helt igennem straight kvinde, meeen jeg holder nu med mændene på denne her, men det skyldes nok mere at jeg er mere end almindelig træt af oversize overdele og deres tro følgesvende gamacherne i gadebilledet.
Fordi det skjuler de kvindelige former og forvandler hende til en forvokset 5 årig - bare uden rottehalerne og bamsen ved hånden.

Ja jeg generaliserer, men det er kun få der kan bærer dette med deres spinkle drengede kropsbygning, men det er sgutte dem der er flest af i gadebilledet.

undskylder for det sure opstød, men den har samlet sig længe over denne påklædningsform.

Manden sagde ...

Altså, I gør det mere kompliceret end nødvendigt:
Mænd går jo efter de indre værdier og ser ikke så meget på indpakningen. Og jo mindre og mere kropsnært tøj kvinden har på, desto lettere er det for os at finde det indre.
DERFOR roser vi de små kjoler og badetøjet mens vi ikke forstår oversize og ballonmodellerne.

Glitter Amalie sagde ...

Interessant indlæg! Jeg forstiller mig lidt, at de fleste mænd bare er et årti bagud.. (de følger jo ikke med på det punkt, som vi gør).. Så det der var hot i starten af 00'erne er hot i deres hoveder nu.. Så om 10 år, vil mændende nok synes at kvinderne i 2010 vidste hvordan man skulle klæde sig.. ;)

-Glitter Amalie

Sofie sagde ...

Åh ja. En af drengene i min klasse kom med følgende kommentar da vi gik på juleferie:"HVORFOR er der så mange, der har de der jagtstøvler på?!"
Det var så Hunters. Haha. Jeg er nu heller ikke til hunters, men ja.. Mænd roser en når man har røde læber, stramt/kort/slutty tøj og høje hæle på.

Mathias sagde ...

Selvfølgelig vil mænd rose kvinder der går slutty klædt, Captain Obvious! Det gør vi af to grunde: 1. For at score. 2. I håb om at hun så vil tage samme outfit på igen!

Jeg synes nu også at den anden slags outfit er pænt. Og klart mere kæreste-potentiale-agtigt. Selvom MK's (eller Ashleys? Kan aldrig kende forskel...) outfit ikke ligefrem falder i min smag. Kjolen er ikke god ved hendes krop, og en rød clutch er for nemt. Smykkerne (minus bæltet) er dog cool nok!

Nu kender jeg dig kun fra bloggen, Isabel, og jeg er nok en af de der Cornelius-typer. Dog hedder jeg ikke Cornelius og jeg går heller ikke med fake briller (som folk fra Paradise går med og derfor automatisk er yt). Men jeg kan sagtens se hvorfor dig og Cornelius ikke har fundet hinanden endnu. Cornelius vil nok tro at du er endnu en overfladisk CBS-tøs og vil derfor ikke fange interessen. Cornelius er nok mere interesseret i en type som Anne-Sofie (litteraturvidenskab rangerer højt for en artsy Cornelius). Så du må ligesom vise hvad du kan give Cornelius som andre ikke kan! At være modeblogger hjælper dog ret så meget!

SidneyLise sagde ...

Wuuh, jeg er åbenbart ikke den eneste, der har lagt mærke til det!
Tak for Jeres sjove betragtninger.

Kasper: Den er lækker! Slutty men stilig! Det er en god kombi.

Søren: Sikke nogle indrømmelser! Men nu klæder kvinder sig ikke udelukkende i korte kjoler, for bevidst at udsende "skanky" signaler. Faktisk kan kvinder i korte kjoler være ganske ordentlige! Ikke fordi JEG har korte kjoler på.

Mathias: Jeg føler lidt, at du lige har sendt mig en personlig afvisning fra Cornelius? (selvom jeg er HELT sikker på, at du er ham, for du brugte ordet "yt"). Men okay, Cornelius, måske er vi bare ikke meant to be, så? :(

(og ps., det er MK!)

- Isabel

SidneyLise sagde ...

Søde, jeg føler slet ikke at vi kommunikerer rigtigt mere? :( Du kunne da bare have sagt til mig, at du ville have en Cornelius - jeg kender ca. 30, der kunne falde indenfor den kategori! På fredag tager jeg dig i hånden og så går vi hen på Litteraturvidenskabs fredagsbar og finder en tynd fyr med fake briller og købenavn til dig :)

Deal?

- Anne Sofie

Mathias sagde ...

Haha, nej det er ikke en afvisning! Der skal bare nogle justeringer til før du bliver rigtig interessant for Cornelius. Du må lade som om at du ikke er en CBS-dulle! Sig at du har gang i et eller andet spændende projekt. Tag lidt mere genbrug på. Sig noget om hvor fantastisk Kandinsky udstillingen på Louisiana er. Lad som om du læser Sartre. Og hører Belle and Sebastian.

Jeg vil skam gerne være din Cornelius, så kunne du være mit projekt med alle de der justeringer. Men jeg har gang i et andet projekt nu der tager al min tid. Og så flytter jeg måske til New York efter sommer (hvis ambassaden ansætter mig), så det er alt for usikkert nu! Men prøv nogle af mine justeringer på litteraturvidenskabs bar på fredag!

SidneyLise sagde ...

AS: Hurra! Det vil jeg meget gerne! Jeg har nok bare følt mig lidt overset, fordi alle dine venner har briller og ingen af mine har. Så kan man godt blive en smule jaloux.
Men fredag er en date <3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3<3 (nej, det er IKKE numser, det er hjerter!)

Cornelius: Det lyder filme kedeligt alt det der! Kan han ikke lide en, hvis man drikker Mojitos, har falske bryster og ved rigtig meget om reality-tv? Det vil jeg hellere!
Men held og lykke med ambassaden, though - det lyder altså ret street-cred.

- Isabel

Fedtegreven sagde ...

Vi forstår jer godt - det er helt omvendt. I forstår ikke mænd. Når vi vil score os et engangs-knald, så vil vi ha' luder-outfittet, men når vi vil finde os en kæreste, så ser vi hellere end gerne Sarah Jessica-Parker outfittet (dog med den undtagelse at man godt må iføre sig sit luder-outfit derhjemme lørdag aften).

Og når det så er sagt - ja, vi er super-simple. Er det ikke bare nemt?

SidneyLise sagde ...

Fedtegraven: Joeh. Men jeg kan ikke lide, at kvinder skal indeles på den måde, selvom jeg aaaltid er blevet puttet i "ordentlig pige" kategorien.
Men points for at kende SJP's outfit valg!

- Isabel

Andreas sagde ...

Hey, jeg vil måske mene at det ikke kun er slutty-looket der er lækkert. Jeg mener mænd (generelt) syntes det slutty look er frækt, men så snart det slutty look bliver taget på udenfor hjemmet (i offentligheden) føler manden bare at damen "spiller op til dans" med andre fyre. Så snart dette sker kan i damer være helt sikker på at vi ikke tænker i er lækre i slutty tøj, men derimod at vi ville ænske i havde taget noget lidt mindre vovet på. Single fyre har (tror jeg) dog meget mindre imod det korte tøj for de tænker jo kun med en vis ting længere nede ;)