onsdag den 24. marts 2010

SidneyLise og Vidunderlivet

I dag lancerer Kræftens Bekæmpelse deres kampagne Vidunderlivet, der handler om forebyggelse imod livmoderhalskræft. I den forbindelse spurgte de 10 danske bloggere om de ville nedskrive deres tanker og eventuelt erfaringer om emnet for at gøre opmærksomme på sagen. Vi var enormt smigrede over at blive spurgt og da kræft er et emne, der ligger os begge to meget på sinde, var der naturligvis intet vi hellere ville end at gøre vores for at støtte op om kampagnen.

Kræft er ikke et særlig behageligt emne at tale om, og kønssygdomme er om muligt et endnu mindre behageligt samtaleemne. Ikke desto mindre er HPV, som er en sygdom der overføres seksuelt og som i sidste ende kan føre til celleforandringer og livmoderhalskræft, vigtig at tale om. Der er ingen effektiv behandling mod sygdommen, men man kan blive vaccineret mod HPV typerne 16 og 18, som er skyld i 70% af alle tilfælde af livmoderhalskræft.

Piger op til 15 år får tilbudt vaccinen gratis, og derefter skal man selv betale. Mange tror, at når de først har været seksuelt aktive kan en vaccine reelt være ligegyldig og derfor vælger de ikke at få den. Det er dog misforstået, at en vaccine ikke kan gøre en forskel, selvom man er oppe i tyverne og for længst har haft sin seksuelle debut. Vi vil naturligvis ikke lyve, så det er klart at har man været meget løs på tråden er risikoen for HPV selvfølgelig større, men på trods af det vil en HPV-vaccine stadig have fuld effekt, hvis man ikke er blevet smittet med virussen inden.

Nedenfor kan I læse hver vores personlige forhold til HPV- vaccinen.

Isabels erfaring:
Jeg fik vaccinationen mod HPV sidste år. Jeg var 18 da jeg fik den første vaccine – man skal have tre med ca. tre måneders mellemrum, så det er en forholdsvis lang proces – og jeg var meget i tvivl om jeg overhovedet ville have den i begyndelsen.
Min største modvilje bestod i, at jeg ikke vidste nok om bivirkningerne og ikke vidste hvorvidt den overhovedet var tilstrækkelig gennemtestet til, at jeg kunne føle mig sikker. Efter jeg havde læst om den og snakket med både veninder og min læge var jeg dog sikker. Også selvom jeg havde haft min seksuelle debut og var over den alder, hvor den blev givet gratis følte jeg alligevel, at den kunne give mig en smule sikkerhed. En sikkerhed, der naturligvis ikke skal fungere som en hovedpude, der betyder at man ikke skal bruge prævention eller tænke sig om, men som alligevel betyder, at det keglesnit som rigtig mange kvinder skal igennem, muligvis ikke bliver nødvendigt for mig.

Jeg har nu været igennem alle tre stik, som i sig selv var en overvindelse, i og med at jeg lider af meget stor nåleskræk (jeg havde en med, der kunne holde mig i hånden hver gang!), men selvfølgelig var det det hele værd. Jeg håber virkelig at flere piger – også i tyverne – vil vælge at få vaccinen, selvom de har været seksuelt aktive i flere år og selvom den koster det samme som en Louis Vuitton taske. Jeg føler i hvert fald, at det har været det hele værd for mig.

Anne Sofies erfaring:
Jeg har altid sagt til mig selv, at hele den her HPV-vaccineting ikke havde noget med mig at gøre. Da jeg var 14-15 år var der ingen der talte om HPV, vi vidste slet ikke hvad det var og der var da overhovedet ingen mulighed for at gøre noget ved det. Jeg kan huske, at en venindes søster fik vaccinen i 2008, og det var første gang, jeg nogensinde hørte om HPV. Allerede dengang begyndte jeg at finde grunde til, hvorfor det ikke vedkom mig - jeg var for gammel, jeg var allerede seksuelt aktiv, den var dyr, smertefuld, man kender jo ikke alle bivirkningerne og når den var seksuelt overført kunne man jo bare bruge kondom og så var det problem ude af verden. Ikke?
Jeg levede i lykkelig fortrængning, men efterhånden måtte selv jeg erkende, at ingen af mine undskyldninger holdt vand. Selvom man allerede er seksuelt aktiv er der nemlig ingen garanti for, at man er blevet smittet. Selvfølgelig er risikoen større jo flere seksualpartnere man har haft, men man kan aldrig vide, om man har været heldig eller ej. Hvad angår bivirkningerne er det rigtigt, at der måske kan dukke nogle ekstra op, men det skal da aldrig nogensinde være det eneste argument for at droppe en vaccine, der kan redde ens liv. Altså, hvilke bivirkninger kunne være værre end kræft (undtagen "død", der stod som mulig bivirkning i nogle piller, jeg fik engang, men altså...)?
Det, der dog til sidst virkelig overbeviste mig var, at man ikke kunne beskytte mod den ved at bruge kondom, fordi smitten sidder omkring hele kønsområdet - selvom kondomer formindsker risikoen er en vaccine stadig den eneste måde, man kan sikre sig helt. Derfor har jeg nu bestilt tid til vaccinationen. Selvom jeg er hunderæd for at blive stukket og måske hellere ville bruge mine feriepenge på en ny taske ser jeg dette som en investering i mit helbred og det er i sig selv ubetaleligt.

Vil du støtte Vidunderlivet?
Vi håber, at dette indlæg har fået nogle flere piger til at overveje vaccinen. Hvis du vil vide mere vil vi virkelig anbefale at besøge Vidunderlivets hjemmeside, hvor såvel læger som kendisser giver gode grunde til at støtte sagen. Herudover kan man også købe forskelligt merchandise og læse Vidunderlivets egen blog. Hvis du selv har en blog eller en anden hjemmeside kan du her downloade den gadget, vi har i højre hjørne. På den måde linker du direkte til Vidunderlivet og viser samtidig, at du støtter op om kampagnen (du lægger den ind som "billede" i din sidebar og laver et billedlink til http://www.vidunderlivet.dk). De har også en Facebook-page, som vi begge to er fans af, så der kan man også vise sin solidaritet med sagen, hvis man føler for det.

Vi håber ikke, at indlægget blev for langt og tungt, men vi mener virkelig at sagen fortjener alt den omtale, den kan få.

Kærlige hilsner
Anne Sofie og Isabel

17 kommentarer:

Mille sagde ...

Total i orden indlæg!
Jeg smider gadget'en på min blog med det samme.

Tak for tankerne,
Mille

MySplashOfColour.blogspot.com

scient.hybrid sagde ...

Jeg har et spørgsmål til prisen på vaccinen.
Jeg er langt over den aldersgruppe som man har talt om burde have den, men jeg har alligevel mine grunde til at overveje at punge ud for den, årsager jeg pt. ikke har behov for at skrive på nettet om.

Hanne Merete sagde ...

Flot!

Maria sagde ...

PIsse godt indlæg piger!
Er virkelig meget enig i at kendskab til HPV og vaccinen skal udbredes (også selvom jeg hører til den gruppe der aldrig får skrabet pengene sammen til den).

/Maria - Dette er ikke en dagbog

SidneyLise sagde ...

Mille: Vi er glade for, at du syntes om det! Og fedt, at du lægger gadget'en på!

scient: Den koster 3.500 kr + et evt honorar til lægen. Der står mere om, hvordan det i praksis foregår inde på hjemmesiden :)

Hanne Merete: Tak mor... (dette er ikke sarkastisk ment - det ER min mor)

- Anne Sofie

SidneyLise sagde ...

Maria: Tusind tak for de søde ord! Vi er ikke overraskende helt enige :)

Callie sagde ...

Thumbs up for et mere seriøst indlæg fra jeres side. Nogle ting SKAL nemlig tages seriøst.

/Callie - der også fik vaccinen i den "høje" alder af 25.

BetinApple sagde ...

Rigtig godt indlæg piger :)

jeg kan faktisk ikke huske, om man kan få tilskud fra Danmark til vaccinen, men jeg er lige ved at undersøge det (hence prissnakken).

- Betina.

BetinApple sagde ...

update: man kan få tilskud fra Danmark; op til 50% men det kommer an på hvilken gruppe man er i :) - det hjælper jo alligevel en del.

SidneyLise sagde ...

Callie: Tak skal du have - og god stil at have fået vaccinationen, selvom du er i midten af tyverne. Det er rart, at så mange går ind i sagen og det er jo til vores eget bedste i sidste ende :)

Betina: Ah, tusind tak for opklaringen! Dejligt, at man kan få tilskud, hvis man er med i Danmark :)

- SidneyLise

Tellah sagde ...

Hej SidneyLise, tusind tak for indlægget, I har så meget ret, det er utroligt vigtigt at være obs på! Og faktisk lod jeg mig så meget inspirere, at jeg fik mod på at skrive min egen lille beretning om netop vigtigheden af screening/vaccinen. Jeg tillader mig lige at smide et link her - håber det er ok:)

http://nutellah.blogspot.com/2010/03/lige-et-par-alvorsord.html

- Charlotte

SidneyLise sagde ...

Tellah: Hvor er det godt, at vi kunne inspirere dig! Og selvfølgelig må du linke - det er kun godt med mere fokus på emnet.

Mange hilsner
SidneyLise

MarieW sagde ...

Hej piger!
Rigtig fedt indlæg. Jeg har selv lagt en gadget på min blog, og linket til jeres indlæg (:
Jeg har selv erfaringer med HPV og celleforandringer, så jeg opfordrer klart alle til at undersøge emnet! (:

God dag

Marie-Louise

SidneyLise sagde ...

Hej Marie, tusind tak for linket. Og det er rigtig godt, at der kommer noget fokus på sagen, for det rammer nemlig flere end man umiddelbart tror.

Kærlig hilsen
SidneyLise

Stine Maya sagde ...

Hej SidneyLise,

Rigtig flot indlæg, synes det er fint at der kommer fokus på emnet. Det eneste jeg lidt synes jeres indlæg manglede, var kritik af prisen som vi, der ikke er så heldige at være født efter '93, skal betale for vaccinen. Eller er jeg den eneste der synes at 3.500,- er en fuldstændig vanvittig pris??

Udover dét, tusind tak for jeres super underholdende blog, elsker jeres måde at skrive på og jeres humor.

Mvh. Stine Maya

SidneyLise sagde ...

Stine Maya: Vi kan godt se, hvad du mener, men vi mener bare ikke, at det er vores rolle at kritisere prisen. Selvom vi godt kan se, at det er irriterende at man skal betale så meget for den, når man er over 15 (hell, vi betaler jo også vores af egen lomme, så vi kender det) mener vi bare, at man bliver nødt til at holde fokus på grunden til dette. De kræver jo ikke 3500 kr for sjov, men fordi der faktisk ikke er ressourcer til at give den gratis til alle kvinder - begynder man at gøre det må der spares et andet sted, hvor der sandsynligvis er endnu mere brug for pengene.

Derfor mener vi ikke, at vi kan tillade os at klage over prisen, da der næppe er de store alternativer med de ressourcer vores sundhedssystem pt. har til rådighed.

- SidneyLise

Stine Maya sagde ...

Ja det kan I også ha' ret i. Måske er det bare fordi jeg så ærgerlig over ikke at ha' råd til den, at jeg ikke selv kunne se "fornuften" i at betale så mange penge.

Tak for jeres svar.