mandag den 8. marts 2010

SidneyLise interviewer en mand

I dag er det jo Kvindernes Internationale Kampdag, og det bliver vi selvfølgelig nødt til at markere på en eller anden måde. Det typiske ville være at sætte spot på markante kvinder og deres bedrifter, men det gør ALLE jo i dag. Og da SidneyLise elsker at være sådan lidt Rasmus Modsat generelt har Anne Sofie fundet sine bedste interviewskills frem og har haft en samtale om kønsroller og den slags... med en mand.

Nu ville det måske have været ideelt med en eller anden ligestillingsfyr, men der er ironisk nok utroligt få mænd indenfor det område og da slet ikke nogen, vi kunne få med så kort varsel. Så derfor har jeg interviewet min far. Han er 50 år, fraskilt og en anelse mavesur.

Nedenfor følger resultatet. I sandhed et stykke Cavlingspris-værdigt journalistik.


Bløddyr - og hvad så?
Et glimt ind under facaden på mænd... der er bløde. Og en overskrift, jeg er ualmindelig stolt af.


Er du en blød eller en hård mand?
Blød.
Hvor blød sådan på en skala fra 1 til 10? Altså, hvis nu 1 er det hårdeste og 10 er det blødeste?
Så er jeg nok 3...
Jamen, så er du jo ikke en blød mand længere?
Jo, når det er nødvendigt.
Nå... Hvordan definerer du så det at være en blød mand i 2010? Er det anderledes end at være en blød mand i... lad os bare sige 1975, da du var ung?
I 1975 var det en nødvendighed at være en blød mand for overhovedet at komme i nærheden af nogle kvinder. Man kan vel sige, at i løbet af de 25 år (red: 1975 er så 35 år siden, men whatever) har kvinderne fået blødgjort mændene, så vi laver mad og tager vasketøjet uden at brokke os. Og samtidig ordner vi haven og bilen og alt det, der skal værktøj til. Det er satme ikke et nemt liv mere.
Så du er faktisk en blød mand fordi du er tvunget til at være det og ikke fordi du har lyst til det?
Jeg er træt af, at mænd har foretaget hele bevægelsen og at kvinder ikke har flyttet sig en meter og tager det som en selvfølge, at mænd bare retter ind og tilpasser sig. De eneste mænd, der stadigvæk er hårde mænd, er de der tabere med tatoveringer og dem har man jo ikke lyst til at ligne.
Nej... Nå, men er der slet ikke noget godt ved, at kvinder ikke længere er underkuede?
Jeg kan slet ikke huske, hvornår kvinder var underkuede. Det har i hvert fald ikke været i min tid.
Ja, det er jo lidt en definitionssag. Jeg synes for eksempel, at det var ret underkuet ikke at have stemmeret.
Nej, men det var jo heller ikke i min tid... (red: Danmark gav kvinder stemmeret i 1915) Jeg synes, at det er pisseirriterende, at kvinder har fået gennembanket, at man skal have kønskvoteringer, når det kun går den ene vej.
Men findes der ikke mandlige kønskvoteringer... sådan i pædagogstillinger og den slags ting?
Det har jeg ikke hørt om...
Men hvad er dit personlige forhold til kvinder?
Jeg vil ikke lade mig underkue af kællinger længere. Det gjorde jeg i mine unge dage, men det er jeg holdt op med. De kan tage hele pakken eller lade være. Desværre vælger de fleste at lade være.
Nå... Øhm. Har du ellers nogle tips til kvinderne derude?
Ja, lær at være mere tilfreds derude i stedet for at drømme om det ultimative liv. Jeg tror, at de kunne lære meget af mændene - de fleste mænd er grundlæggende tilfredse med tilværelsen. Det kender jeg ikke mange kvinder, der er.
Nå, tak for din tid. God kampdag, eller hvad man siger!
Tak! Jeg vil sætte mig ind og høre en lesbisk kvinde synge "Hallelujah".
Apropos det, vil du så vælge en sang, der skal på bloggen? Det er et nyt tiltag vi har. Vores gæster må vælge en sang - det er lidt ligesom Giro413.
Ja, jeg vil gerne høre Allan Olsens "5 under 0" - det er slagsangen for alle forbitrede mænd.



(Irriterende nok ligger den rigtige version med Allan Olsen ikke på youtube, så den kunne vi ikke vise. Men her er en coverversion fra et eller andet bryllup, begravelse eller sådan noget - men så får de i det mindste også deres 15 minutes of fame...)
God kvindekampsdag allesammen!
- Anne Sofie

6 kommentarer:

Anne Lotte sagde ...

Ha ha ha I er for seje.
Fedt interview, din far er cool (på den lidt gamle måde, naturligvis ;-)

SidneyLise sagde ...

Tusind tak! Ja, det synes jeg også, at han er! Selvom han vist er en anelse utilfreds med at blive kaldt mavesur, men anyways... :D

- Anne Sofie

Kassandra sagde ...

haha hvor er det genialt :D ..
Kan lige forestille mig den her gamle mand sidde i sin lænestol, og med en pibe, og svare lidt indebrændt på de der spørgsmål ala forhelved så hold kæft :D Alt det på trods af at jeg ikke kender din far, og om det er sandt skal jeg jo heller ikke kunne svare på :D

SidneyLise sagde ...

Haha, det var en sofa og min far ryger ikke pibe, men ellers var det faktisk rigtig godt ramt :D Og tak!

Elsebeth sagde ...

Hahaha genialt! Jeg var ude med min mor og 'demonstrere' på kampdagen. Hun er den vildeste rødstrømpe! Skulle vi måske sætte din far op med min mor?? :D

/ EB

Lasse sagde ...

Geniale svar farmand!