søndag den 28. marts 2010

4 dialoger om æggestokke

Hos lægen:
"Ja, det ser jo fint ud det hele. Lige en ting til..."
"Ja?"
"Prøver du at blive gravid?"
"HVAD??? Nej!!!! Det er jeg slet ikke gammel nok til!!!!"
"Du er 22. Det er faktisk en meget god alder at begynde familieplanlægningen i."
"Jamen.... Jeg er studerende!"
"Det er intet problem. Du kan få forhøjet SU, boligsikring og diverse andre tilbud."
"Jamen.... Jamen.... Jeg har hverken en kæreste eller fast bopæl!!" (og her ser jeg så mig selv traske gennem KBH's gader med alle mine ejendele samlet i den ene hånd og en babylift i den anden - en utrolig trist tanke)
"Nej okay, så er det måske en meget god idé at vente..."

Behøver jeg at sige, at jeg var dybt chokeret over denne samtale? Jeg er muligvis bagud på mange punkter, men lige netop reprodution troede jeg ikke, at jeg behøvede at have dårlig samvittighed over endnu. Men der tog jeg åbenbart fejl. Jeg havde planlagt at læne mig tilbage og lade tingene gå sin gang, og hvis jeg så ikke var blevet mor som 35-årig kunne jeg begynde at bekymre mig, men da for fanden ikke som 22-årig! Jeg besluttede mig for at ringe til den mindst moderlige person, jeg kendte, for ligesom at få noget støtte i hele denne sag, men desværre var udfaldet noget lidt andet end forventet:

"Ej Anne Sofie, du skal da SÅ meget være gravid og have en lille tuttenutte baby!"
"Sig mig, hvad sker der lige for dig? Du plejer da at hade børn?"
"Kun de grimme! Ej, forestil dig lige, hvis vi var gravide sammen! Så kunne vi købe tøj og få matchende barnevogne! Ej, det kunne være fedt!"
"Husk lige på, at jeg ikke engang har en kæreste, ikke også?"
"Jamen, du kunne da bare finde en fyr nede i Kødbyen..."
"Så er det nok! Jeg skal DEFINITIVT ikke have et barn med en eller anden nederen fyr nede fra Kødbyen!!"
"Jamen..."
"NEJ!"

Jeg var tæt på at opgive. Jeg overvejede et øjeblik at ringe til min mor, men jeg forudså allerede reaktionen: "Er du gravid? Skal jeg være bedstemor???"
"Øh nej, mor... Men lægen opfordrede mig mere eller mindre til at blive det..."
"Jamen, det er da også en god idé. Jeg har villet have børnebørn siden du var 14."
"MOR!!"
"Jaja..."

Så det droppede jeg. Til gengæld ringede jeg til en af mine meget borgelige, meget fornuftige venner:
"Hvorfor opfordrer en læge en ung pige uden uddannelse til at blive gravid? Er det ikke ret usmart set ud fra et samfundsmæssigt perspektiv?"
"Overhovedet ikke. Sagen er, at vores generation har en enorm forsørgerbyrde, fordi vi er ret få i forhold til den ældre generation, der står til at gå på pension. Så vi kommer til at være utroligt få, der skal forsørge en helt masse andre."
"Nå for søren... Men hvad hjælper det så, hvis jeg får børn NU? De kan vel næppe forsørge nogensomhelst de næste mange år...?"
"Nej, men der er flere perspektiver i det: Først og fremmest er det smart at få børn under ens uddannelse, fordi man sandsynligvis slipper for at skulle på barsel i sit arbejdsliv, hvilket er gavnligt for såvel arbejdsgiver som samfund generelt. Og derudover er du så ressourcestærk, at dine børn med al sandsynlighed ville indtjene langt mere til samfundet på sigt end du ville komme til at koste i tilskud og forsinket uddannelse."
"Hold da op, hvor er du klog!"
"Det ved jeg godt."
"Så ud fra et samfundsmæssigt perspektiv er det superfjong?"
"Bestemt."
"Men fra et menneskeligt synspunkt...?"
"Så bør du nok vente nogle år."
"Tak."

Nu burde der komme en eller anden komklusion på det hele. Men faktisk har jeg ingen anden konklusion end, at jeg synes at det er skræmmende, at jeg åbenbart officielt er i "den fødedygtige alder" (i øvrigt et semiklamt udtryk, der får det til at vende sig i mig). Nu ville det faktisk være... like... NORMALT, hvis jeg fik børn. Jeg er for gammel til De Unge Mødre! For gammel til forargede blikke. For gammel til "Det er du slet ikke gammel nok til, Unge Dame!". Åh Gud.

Min eneste trøst er, at jeg endelig fandt en undskyldning for at bruge en feministisk orienteret overskrift. Om 20 år udgiver jeg opfølgeren: Et teaterstykke ved titel "Æggestoksmonologerne". Og NU har der også været nok underliv på bloggen i denne omgang.

God søndag!

Anne Sofie

P.S. Her ville jeg egentlig poste et virkelig klamt billede af det kvindelige reprodutionssystem, men jeg har ladet mig fortælle, at visse personer læser SidneyLise mens de drikker morgenkaffe. Så jeg lader være. Men hvis du alligevel vil se, så tjek lige det her!

P.P.S. Jeg fandt lige et lignende billede af en tissemand. Fnis. Det er så frastødende på en dybt fascinerende måde.

12 kommentarer:

Pernille sagde ...

Gud nej, du er ikke den eneste!

Telefonsamtale hos lægen
P: Hej, jeg skal forny recepten på mine p-piller.
Læge: Ja, dit cpr-nummer.
P: blablabla (cpr-nummeret..)
Læge: Du er sørme 21 år. Burde du så ikke få børn istedet?
P: Øhm.. neeej? Jeg har ikke nogen kæreste ligenu.
Læge: Nå nå. Men det ville nok være fornuftigt indenfor de næste par år.

Omg, gider du blande dig udenom mit sexliv og mine fremtidsplaner?! :O

SidneyLise sagde ...

Haha, åh gud, gad vide om det er den samme? Jeg forstår virkelig ikke, hvorfor de skal blande sig i den slags? Men et eller andet sted må vi tage det som et kompliment, at de mener, at vi burde reproducere. Måske.

- Anne Sofie

Pernille sagde ...

Haha, det er jo crazy. Jeg kan da ikke reproducere når jeg er supersingle, bor på lånt tid i udlandet OG studerer.. Come on!

Men jaa.. Man kan altid vende alting om til et kompliment, så det synes jeg, at vi skal gøre <3

julie.l sagde ...

Haha, dejligt indlæg. Da jeg kun er 19, håber jeg ikke min læge råder mig til børn lige p.t. - Hvis det sker, er det sikkert en slags sammensværgelse blandt læger landet over.

Sofie sagde ...

Er det en pik og et underliv?! Crazy.

Læger er seriøst mærkelige med underliv. Jeg er ikke blevet opfordret til børn (Sjovt nok. Jeg ville nemlig være til de unge mødre så), men til gengæld nynner min læge mens han undersøger mig, og vælger at komme med komplimenten "Du har en utrolig flot livmoderhals". Jooo tak. Kan man mon score på det?

SidneyLise sagde ...

Pernille: Jamen, jeg er jo også hjemløs! De vil have, at vi skal vandre gennem gaderne med vores uægte børn! Det er det, de ønsker!!!

Julie: Måske er det ligesom dengang i Nazityskland, hvor man mente, at kvindens krop tilhørte samfundet? Måske er det noget i den stil, de kører?

Sofie: JA, det er!! Jeg fandt dem ved at google "ovaries" og "male reproduction system"! Lækkert ikke?
Haha, det ville jeg også kalde et lettere tvivlsomt kompliment i hvert fald :D Prøv at se om man scorer på det og vend så tilbage til mig med resultatet!

- Anne Sofie

SidneyLise sagde ...

Desuden kan jeg som bonusinfo afsløre, at der er enormt mange, der har klikket på nederste link. I vil bare virkelig gerne se tissemænd, hva'?

Flicka sagde ...

Hæh, det må næsten være en sammensværgelse. Min læge har også nævnt, at jeg da snart må have børn. Siden jeg var 22'ish.

SidneyLise sagde ...

Ej, hvor er det underligt!! Gad vide om de får penge under bordet af børnetøjsfabrikanter for at sige den slags? :D

- Anne Sofie

Lasse sagde ...

Sofie: Det minder mig om en scene i Coupling hvor Jane kommenterer på sit underliv.

"That's not a useful place to have a good side. It's not like I can accidentally arrange for him to see me at that angle, I've frightened men off that way before"

Anonym sagde ...

Men er det bare mig der ikke er helt med? Den der tissemand OG det feminine reproduktionsudstyr er da begge to bare kyllinger i parteringsprocessen? Se bare på kyllingelårene i hver side af fotos ... men måske er det kyllingernes reproducerende organer vi her bevidner? Det er jo også interessant, jo.

SidneyLise sagde ...

Anonym: Jeg føler mig ret overbevist om, at det ER mennesker. Så vidt jeg kan bedømme er billederne taget fra Körperwelten/Bodies, hvor man netop tørrede menneskelig for at konservere dem, hvilket er grunden til at benene er så tynde, rynkede og blege, og lidt ligner kyllingelår, ja.
Den kvindelige er lidt svær at bedømme, men jeg tror at det aflange lyserøde på venstre side ved manden er skaftet på penis, mens de der mørkere røde kugler er testiklerne (selvom der ser ud som om, der er... tre?). De er så bare meget kunstfærdigt udformet, så man kan se samtlige muskler, sener og stuff.

Det er i hvert fald mine generelle vurdering :)

- Anne Sofie