lørdag den 6. februar 2010

Rejsen mod højkulturen fortsætter

Så er det tid til endnu en højkulturel update. Jeg har læst Kafka færdig, og da min forelæser i fredags referede til netop dén bog, fik jeg straks en varm følelse af tilhørsforhold og indforståethed. Vi forstod hinanden, erhvervsøkonomi-manden og jeg. Vi var af samme stof.

Nu sidder jeg i læsesalen og burde læse om en meget spændende mand, der skriver om kulturel kommunikation internt i virksomheder, men i stedet sidder jeg og drømmer om sko, chekker mail og kigger på alle de andre, der ser ud til at være meget fordybede i deres bøger.
Ham ved siden af mig sidder koncentreret og læser, og jeg har lagt mærke til, at han i sine små pauser chekker Børsen på nettet (fordi det er jo lige det, man har lyst til at bruge sin fem minutters pause på, ikke). Men det ser ret intelligent ud, så nu har jeg også slået op på Børsens hjemmeside for første gang (shame on me, her på CBS er det virkelig, virkelig vigtigt, at man læser Børsen og stemmer liberalt. VIRKELIG vigtigt. Jeg har hørt man kan blive smidt ud for at gøre det modsatte). Nå, men jeg besluttede mig for at give hjemmesiden en chance. Hvad mon man kan der? I hvert fald ikke shoppe fandt jeg ud af.



Jeg har sat ring om de gode ting og streg over de kedelige. Måske havde jeg for mange fordomme? Der står rent faktisk noget med TV, medier og V.I.P. - alle tre ting lyder jo gode! Godt nok er der også noget mindre spændende, og der mangler et felt der hedder "shopping". Børsen burde virkelig have en netshop. Så skulle man kunne købe alle mulige... Børsrelaterede ting, såsom... en ny bankrådgiver.

Vi får forresten tit avisen udleveret, og jeg tager altid gladeligt imod den og går med den under armen som en lille Børs-clutch, mens jeg nikker anerkendende til de andre, der også går rundt med den. I den anden hånd har jeg moderigtigt en kop kaffe fra kantinen (okay, det er ikke kaffe. Det er varm kakao i et pap-kaffekrus, men der er ingen der kan se forskel) og så går jeg og lader som om jeg har styr på tilværelsen.

Men dette indlæg er faktisk ikke blot for at skildre, hvor sørgeligt jeg forsøger at skabe mig et intellektuelt image, nej. Jeg har nemlig fået mig et nyt højkulturelt mål, efter Franz Kafka og jeg var færdige med hinanden. Mit nye mål er at begynde at læse Børsen. Sådan fast. Måske skal jeg endda abbonnere på den! Watch out smarte slikhårs CBS-dudes. I’m coming after you!

- Isabel

14 kommentarer:

Cecilie sagde ...

Meget interessant at du læser erhvervsøkonomi, men har sat streg over alt hvad der har med økonomi at gøre oppe i toppen ;p

Anonym sagde ...

Genialt indlæg…
Jeg sidder her også og skulle kigge lidt på den der speciale opgave CBS tvinger alle kandidat studerende at skrive, men sidder i stedet og læser jeres blog og prøver at overbevise mig selvom at jeg ikke skal gå i Frederiksberg Centeret for at købe en pink cardigan…

xo Cam

Leoparddrengen sagde ...

Der er da også det der Alle Områder? Det må da inkludere shopping? Og mode?

Iøvrigt er ihvertfald IC Companys da på Børsen (listet i MidCap) - så det er da lidt moderelateret.

SidneyLise sagde ...

Cecilie: Yeah well :D Men det lyder jo klogt at sige, at man læser erhvervsøkonomi, ikke?

Anonym: Åhh ja! Frederiksbergcenteret og dets fristelser. Jeg sidder også konstant og overvejer at smutte derind.

Leoparddrengen: Altså nu har jeg surfet lidt rundt, med den konklusion, at der ikke er noget shopping. Men okay ja, en artikel om mode er et ok plaster på såret.

- Isabel.

Anonym sagde ...

hahaha!!! jeg kender det alt for godt, især det med kakaoen/kaffen. looove it. fantastisk blog..

SidneyLise sagde ...

Anonym: Tak! Jamen, det er SÅ smart - man kan lege intellektuel uden nogen nogensinde fatter mistanke! ;)

- Isabel

Simone sagde ...

Genialt indlæg (som altid) - i laver altså en af danmarks bedste blogs (:
www.lady-simone.blogspot.com

Emily Salomon sagde ...

Hehe... Men hvis du virkelig vil være kulturelitær og tilbage på kafka-sporet, er Weekend Avisen nok et bedre bud end Børsen, der jo trods alt ikke er kendt for sit kulturstof.
Så slipper du også for al det der kedelige buisness-halløj.
Men ved selvf ikke om det er velset på CBS? :)

SidneyLise sagde ...

Simone: Tusind tak :)

Emily: Uh, ja! Det kunne være jeg skulle holde dem begge? Så kunne jeg rende rundt med Børsen her på CBS og weekendavisen i de mere.. højkulturelle kredse (som jeg jo ikke laver andet end at begå mig i).
Tak for tippet ;)

- Isabel

Leoparddrengen sagde ...

Der er bare et problem med Weekend-avisen: At det kun holder at rende rundt med den i weekend'en. Hvis man gør det på en hverdag signalerer man jo, at man er en sløv læser!

Anonym sagde ...

Haha, det er så fedt, at du ikke falder for al den fakeness og arrogance, der er på CBS! Jeg gik der selv et år og sad konsekvent og spillede The Sims på biblioteket, mens alle de andre så flittigt læste (=tjekkede FaceBook og understregede passager i deres bøger med en marker)... og jeg fik alligevel 12 til alle mine eksamner. Min pointe er: hold fast i selvironien, de der slikhårs dudes er ofte ret uintelligente og selvhøjtidelige, man er altså ikke bedre til økonomi bare fordi, man går med lyseblå skjorte (eller høje hæle for pigerne - jeg iførte mig konsekvent pseudo-pyjamas-tøj og udslidte Converse i ren og skær trodsighed over alle klonerne derude). Okay, det lød bittert, det var ikke hensigten :) Elsker jeres blog, kh Sofie!

SidneyLise sagde ...

Leoparddrengen: Haha nåja. Jeg må gå nogle lange lørdagsture og flashe den der!

Anonym: Jeg er nu ret meget en typisk CBS-dulle med høje hæle und alles, men til gengæld har jeg ikke slikhår! Og jeg elsker Converse! Og generelt går jeg ind for diversitet, så jeg synes klart der mangler lidt flippethedness på CBS. Vi stjæler nogle RUC'er herover!
Tak for rosen ;)

- Isabel

Tim P sagde ...

Det er faktisk en meget god ide med en shop på børsen.dk, så kunne man købe AKTIER :) For du har vel aktier ikke ?

SidneyLise sagde ...

Tim P: Jeg overvejede også at skrive aktier, men så tænkte jeg alligevel, HVOR kedeligt. Medmindre man selvfølgelig fik dem i H&M eller McDonalds.

- Isabel