onsdag den 24. februar 2010

Min dag som housewife

Det sker efterhånden yderst sjældent, at jeg ikke skal noget en hel dag. For det meste består mine dage af undervisning, møder med Isabel, shopping, telefonsamtaler med Isabel, tv-optrædener (okay okay, en enkelt, men altså...), madlavning med Isabel eller andre aktiviteter med Isabel. Men i går havde jeg altså sat en hel dag af til læsning af bogen "Madame Bovary", som jeg skal skrive opgave om i morgen og som jeg burde have læst i sidste semester, men øh... hehe.

Selvfølgelig prøvede jeg at tage the easy way out og fandt filmatiseringen på Youtube. Men... den var på fransk. Og faktisk endnu kedeligere end bogen. Og en af hovedpersonerne, som var ret lækker i min forestillingsverden, var gammel og havde skæg og så droppede jeg det igen. Og denne lille forhistorie fortæller så, hvorfor jeg var lænket til min lejlighed i en hel dag og hvorfor jeg endte med de desperate handlinger, som nu vil følge.




Efter at have læst tre kapitler var jeg nemlig så desperat af bare at sidde ned og glo ind i en bog, at jeg gjorde noget usædvanligt. Jeg vaskede op. Og tørrede tingene af bagefter. Og åndede på glassene inden jeg pudsede dem (hvilket jeg ved nærmere eftertanke fandt dybt uhygeinisk, så jeg vaskede alle puste-glassene af igen og tørrede dem med et nyt viskestykke). Alt sammen iført gummihandsker og blomstret buksedragt! Jeg var basically en 30 år yngre version af Fru Hyacinth fra "Fint skal det være"!


Hyacinth and Richard Bucket Pictures, Images and Photos


(Hihi, hendes kjole har faktisk samme mønster som min buksedragt. Coincidence? I think not!)

Derefter lavede jeg frokost - og jeg kan fortælle jer, at jeg normalt aldrig spiser frokost! Andet end en Petit Danone med ferskensmag (god smag og gode næringsstoffer) eller en chips-og-marabou-klapsammen (undskyld mor, til gengæld spiser jeg altid en nærende aftensmad). Men i dag lavede jeg faktisk en pastaret med grøntsager og æg. Og efter 3. forsøg kan jeg hermed stolt prale af, at jeg nu kan slå æg ud med én hånd - ligesom alle de professionelle kokke fra TV, der med lige dele styrke og koncentration deler et æg i to og med smidige fingre (på en hånd) skiller hvide og blomme fra skal, og nonchalant kaster skallen væk (og på netop den sætning kunne man mere end noget andet høre, hvor meget "Madame Bovary", jeg har læst i dag). Det kan jeg også nu!! Totalt blær med æg og såtépande.




Herefter ordnede jeg vasketøj! Og støvsugede! Og gjorde mit køkken rent! Jeg kan ikke mindes, hvornår jeg sidst har været så aktiv. Eller... det er nok fordi i dag offcielt har været min mest housewife-agtige dag ever. Men... "Madame Bovary" var begyndt at kigge anklagende på mig. Hvilket jeg også forudså, at min læsegruppe ville gøre, hvis jeg dukkede op uden at have læst hele bogen. Og jeg har i skrivende stund faktisk stadig over 100 sider tilbage, så jeg må nok hellere komme i gang. Men først en opsummering af de ting, jeg har lært af min dag med husarbejde:

- Det tager sjovt nok enormt meget længere tid at læse en bog, hvis man samtidig laver alt muligt andet.
- Det kan være en god idé at dele sit vasketøj op i mørke og lyse farver inden man vasker. FYI.
- Bare fordi du kan slå æg ud med en hånd (højre) behøver du ikke at blive overmodig og se, om du også kan gøre det med venstre.
- Det er utroligt besværligt at fjerne æggeskaller fra en varm æggemasse, samtidig med, at de er fedtet ind i æggehvide.
- Hvis det skulle ske, at du brænder dig under ovenstående projekt, så lad være med at bande højlydt. Det er ikke særlig "Hyacinth Bucket"-agtigt at kalde sit nyindkøbte køkkenredskab for "Forbandede skod sauterpande!"
- Har du haft latexhandsker på i en time lugter dine hænder meget gustent, når du tager dem af. Handskerne altså.
- Ovnrens er basically ligesom fake snespray. Man kan skrive budskaber med det! SE!!




- Anne Sofie

Ingen kommentarer: