torsdag den 25. februar 2010

"Kan jeg betale i cocktailpølser?"

Jeg er flittig bruger af bus 5A, ligesom 500.000 andre, der selvfølgelig altid tager den samme tid som jeg, så vi er fire-fem mennesker pr. kvadratmeter. Ak ja, det er så herligt at skulle stå klistret op af fremmede, især når jeg altid lander sammen med dem, der ikke rigtig finder bad særlig nødvendige. Skønt. Og så betaler man lige 320 kroner for det om måneden. Dobbelt skønt.

På baggrund af min irritation har jeg i løbet af denne uge lavet en empirisk undersøgelse (også kaldet ’et eksperiment’, det andet lyder bare mere uni-like). Spørgsmålet, alle stiller sig selv (også SUS undrer sig her): Kigger buschaufføren NOGENSINDE på ens buskort? Eller, mere korrekt formuleret - man må ikke skrive noget, man kan svare ja/nej til, lærte jeg i gymnasiet- ”I hvor høj grad lægger buschaufføren mærke til ens periodekort?” Det må kaldes min problemformulering, herefter kommer hypotesen: ”ALDRIG nogensinde, never ever!”

Jeg har fundet tre genstande, der skal hjælpe mig med at be- eller afkræfte min hypotese:



Genstand 1) En biografbillet
Genstand 2) Et H&M-club kort (til dem der ikke kender det (okay, hvem gør ikke det) er det et dankort lignende kort i rød og hvid).
Genstand 3) En bon fra Netto

Mandag tager jeg bussen til Nørreport station klokken 11:08. Jeg stiger ind i bussen med en biografbillet i hånden og slentrer langsomt og falskt afslappet forbi buschaufføren, mens jeg holder biografbilletten op. Han kigger ligegyldigt ud i luften og lader mig passere. Score!

Tirsdag tager jeg bussen klokken 10:15. Der er lidt flere mennesker med end i går, men buschaufføren ser også lidt mere striks ud. Jeg træder et trin op bag en mand med en stor rygsæk og holder lidt nervøst mit H&M club kort op, mens jeg kigger ned i bussen og lader som om, jeg spejder efter en plads. Ud af øjenkrogen kan jeg se, at buschaufføren rynker på næsen. Enten er han forkølet, eller også har han lagt mærke til det falske kort. Han vender hovedet væk, lukker dørene og uden en lyd får jeg lov til stille mig ved siden af Manden Med Rygsækken og køre til Nørreport station. Once again, score!

Onsdag, som er afsluttende dag for min undersøgelse, og også dagen jeg skal fremvise min Netto-bon (som jeg er lidt flov over, for den lister hhv. cocktailpølser, øl og næsespray), står jeg på bussen klokken 9:30, men for at gøre undersøgelsen bredere vælger jeg først at flahse min Netto-bon om eftermiddagen, klokken 15. Bussen er proppet til randen, så vi bliver guidet videre til den bagvedholdende. Her træder en mand ind af bussens mellemdør, hvilket er fy-fy, da alle andre står i kø til fordøren. Busschaufføren råber af ham, og han må pænt stille sig i kø som os andre. Okay, opmærksom chauffør, noterer min hjerne en lille smule nervøst. Jeg retter den krøllede bon ud, og kommer til at se buschaufføren direkte i øjnene. Oh no! Han kigger på den og nikker indforstået til mig. Sådan lidt: "Ok, du betaler i cocktailpølser. Bare sæt dig ind". Jeg er forvirret. Han SÅ min bon - ingen ligegyldig stirren ligeud, han kiggede lige på den og nikkede.

Altså kan vi konkludere, at man kan betale både med rabatbonus fra H&M samt genanvendeligt papir fra boner og biografbilletter. Så sparede vi lige de 320 kroner!

- Isabel

27 kommentarer:

Maya sagde ...

For første gang nogensinde, har du lige gjort mig misundelig på det københavnske billetsystem - i Århus er vi jo så heldige, at vi først skal flashe billet hvis der rent faktisk dukker en kontrollør op. Han plejer til gengæld også at være liiiidt grundigere.

Hanne sagde ...

Fantastisk!
Jeg starter morgenen med kaffe og sidder og griner når jeg læser jeres indlæg. Elsker jeres blog, fordi den er så dejligt anderledes.

PS. jeg kan anbefale at cykle - man slipper for at blive tilhostet med baciller

Sophie Anne sagde ...

Muhahahahah, det MÅ afprøves!
I øvrigt en dejlig blog, I har jer, som det på forunderlig vis altid lykkes mig at snige mig ind på, når jeg burde lave alt muligt andet. Derfor: Flere indlæg, tøser! Det vil i min verden være = længere tid til overspringshandlinger!

Fie sagde ...

Hahaha.. Jeg elsker jeres blog!

Anonym sagde ...

Haha! Det var da et fantastisk eksperiment!

scient.hybrid sagde ...

Jeg hørte på et tidspunkt om nogle der prøvede at se hvor længe de kunne køre på samme periodekort, dvs. kunne de også bruge det efter det var udløbet og svaret her var ja!
Mener de endte med at bruge samme (måneds)kort i to måneder i bussen.

Skræmmende, hvor let det er at snyde i bussen.

Har endnu ikke selv oplevet en chauffør der har kigget på buskortet, til gengæld har jeg oplevet kontrollører i s-toget rigtig mange gange og et par af gangene oplevet at blive kontrolleret to gange af to forskellige sæt kontrollører på samme tur.
En gang da jeg stod på og en gang da jeg skulle af

K sagde ...

Jeg har en gammel dsb billet liggende. jeg holder lige pegefingeren diskret over datoen, og så nikker buschaufføren ellers også hver gang. bonus!

Rikke sagde ...

Bedste indlæg til dato! Det må jeg også prøve engang.. tror bare, chaufførerne er meget strengere her i Jylland. Det er et særsyn at se en fyldt bus!

maria sagde ...

Sikke et sjovt eksperiment!

Uden dog at have researchet, dobbelttjekket eller spurgt hos nogen instans, så er jeg ret sikker på, at det ikke er buschaufførens job/pligt at tjekke din billet (er dog SLET ikke sikker, så lad venligst være med at lade være med at købe en billet!) - det er vist bare en udbredt misforståelse, at buschaufføren skal tjekke. Eller måske er der enkelte chauffører, der føler en moralsk forpligtigelse til at tjekke, selvom det ikke står i deres jobbeskrivelse.

Det er jo heller ikke S-togschaufførens job at tjekke din billet (?). Næh nej! Måske er du ikke stødt på det sjældne københavnske fænomen, som er billetkontrollører i bussen! De findes ikke, tænker du, og det troede jeg heller ikke, indtil jeg en dag sad i 350S ved Nørrebros Runddel, og to billetkontrollører steg på og fangede en dame, der havde klippet for lidt zoner - så var der skrig og drama fra hendes side indtil Nørreport Station!

Så du kan jo tage chancen og droppe billetten/zonekortet og håbe på, at du ikke støder på en Arriva-billetkontrollør - men af de to jeg har mødt, så har jeg indtrykket af, at de kan lugte manglende billet på flere kilometers afstand!

I det hele taget har jeg været ud for mange billetkontrollører - mest i s-tog, metro og og en enkelt i bus - og der er altid én, der er blevet bonget 750 kroner, fordi de troede, de kunne køre gratis. (Og er man meget ond, at man altid fryder sig bare en lille smule over det?!)

Sorry for den lange smøre!

/Maria

Deeme sagde ...

Heh... Det er sku godt gået. :) Jeg er selv storbruger af bussen, og har tit tænkt på det samme.

Men modigt gjort synes jeg altså det er :P

Nick sagde ...

Lige præcist 5A har der været så mange problemer på med indvandrebander der ville kører gratis med bussen. Så jeg tror chaufførerne kollektivt har besluttet ikke at tjekke billetter på den rute. Jeg har også været med flere gange hvor politiet har været til stede og pille 'typer' ud.

Men generelt er den jo alt for overbelagt næsten lige meget hvornår det er på døgnet. For lukket Nørrebrogade af og lave en letbane. Meeen mon ikke Metroen om nogle år kan tage det værste tryk.

Christina sagde ...

Det kan altså også være irriterende når de er ligeglade, min veninde og jeg spurgte engang en chauffør om billetten dækkede de zoner der var til der hvor vi skulle hen, og da han sagde ja troede vi selvfølgelig på ham. Så kom der kontrolløre, i bussen, i københavn! Har jeg aldrig prøvet før, men anyway det resulterede i at vi fik en bøde fordi billetterne altså IKKE duede! Og det var vores skyld, selvom vi havde spurgt. Bah.

Christina/wemaketherules.wordpress.com

Bailey sagde ...

Tak for et godt grin!!!

E:J sagde ...

HAHAHAHHA. Hvor er i geniale. :D

Marie Louise sagde ...

Old news ;D
Mit sidste månedskort købte jeg i starten af 1.g og det brugte jeg i alle tre år på gymnasiet.

Desværre blev det væk, ellers ville jeg sikkert stadig køre rundt med et månedskort fra d. 23. oktober 2006 .. der var endda kun to zoner på, men de må have været meget store de zoner, for jeg kunne køre med dem over alt, fra Nordsjælland til indre København.

Leoparddrengen sagde ...

Til oplysning kan du spare næsesprayen, hvis du har øl: du skal bare ryste øllen lidt før du åbner den, og sætte den op til det ene næsebor med det samme.

Så drikker du resten af øllen, og gantager med næste øl i det andet næsebor.

Simone sagde ...

Genialt eksperiment - dog vil det nok ikke fungere for mig, på Fyn er busserne for det meste ret tomme og buschafførerne er ofte de samme (:

Moralisten sagde ...

Ikke for at ødelægge den gode stemning, men er det ikke også et spørgsmål om moral at købe billet til bus, tog mv.? Jo flere gratister der er, jo højere bliver priserne vel for resten, for pengene skal jo komme et sted fra. Det er lidt som at snyde i skat - det er muligvis fedt for den enkelte, men hvis alle gør det, hvor skal til sygehuse, veje, SU og andre nyttige ting så komme fra?

Maria sagde ...

Hurra for dybdeborende journalistik!

/Maria - Dette er ikke en dagbog

Anonym sagde ...

Det er på eget ansvar at have en billet der er gyldig i busserne ihvertfald - buschafføren kan være hamrende ligeglad, det er ikke hans job at tjekke - tilgengæld får man et rap over nallerne hvis der er kontrollører med. I jeres tilfælde er de jo ligemeget, når I faktisk har gyldig billet i form af buskort :)

Men tak for et sjovt indslag!

SidneyLise sagde ...

Maya: Jeg synes faktisk det er langt smartere i Aarhus - og det går hurtigere! Det er jo ikke sådan at vi ikke kan blive taget af kontrollører her, vi skal bare OGSÅ vise billet til buschaufføren, underligt nok.

Hanne: Jamen, det sner. Jeg hader at cykle i dårligt vejr - men til sommer lover jeg at stoppe brokkeindlæg over overfyldte busser; der tager jeg nemlig cyklen!

Sophie A: Overspringshandlinger er skønne! Jeg tog mig selv i at gøre rent i morges, fordi jeg udskød min erhvervsøkonomi-opgave, så det kan rent faktisk også være konstruktive, har jeg sandet ;)

Maria: Nu er det ikke fordi jeg ikke har billet, jeg synes bare det er skørt, at man skal vise den, når de obviously er helt ligeglade. Hvorfor ikke bare sige, at man skal vise den til kontrollørerne, hvis de kommer? Tidsbesparende!

Nick: Uh, jeg håber du har ret mht. metroen - tænk hvis man rent faktisk kunne VÆRE i bussen for en gangs skyld!

Christina: Ej, sikken en øv-historie! Og hvor er det bare for dårligt, altså.

Moralisten: Det handler nu ikke så meget om snyd, som det handler om, at det er spild af tid, at skulle hive det dumme kort op hele tiden, når de er uendeligt ligeglade alligevel.

Anonym: Det vidste jeg faktisk ikke? Hvorfor står samtlige passagerer så med buskortene fremme hver gang? Er det hele København der har misforstået noget?

Tak for al rosen, forresten! I er søde :)

- Isabel

Kassandra sagde ...

haha det er jo baer så genialt :D.. Der er vidst ikke andet at sige om den sag.

Samano sagde ...

Vi skal altså vise buskort hos os og datoen bliver også tjekket.
Har prøvet en gang at 5 mennesker ikke kom med ved samme stoppested, fordi de ikke havde fået betalt for det nye buskort.

Ditte sagde ...

Det er så vildt, de tjekker det aldrig. Jeg vil dog sige, at jeg altid køber billet, men har da oplevet at en af mine veninder ikke lige har haft penge til det, også har hun bare sneget sig lidt ind.

Men jeg er helt enig i, at det er et spørgsmål om moral - jeg har f.eks. ikke lyst til at køre uden billet. :)

Monkally sagde ...

Det var alligevel utroligt!

I aalborg er vores buschauffør-system 50/50. Enten er man så super heldig at få en meget sød og smilende bus chauffør, som gerne lader en køre med helt gratis.

Eller også får man den ene buschauffør efter den anden, som har ondt i røven af at sidde på sin stol i 7 timer og hverken kan trække på smilebåndet eller blot nikke venligt. Nej, man skal simpelhent undersøges fra vor herre til hest om man har husket alle 16 kroner!

Derfor kan det redde min dag, at læse om hvordan man kan snyde dem lige for næsen af dem!! :D

Tak for tippet! Det skal da afprøves!.

Takashimaya sagde ...

Der er simpelthen en hel masse overfaldsmænd der har banet vejen! jeg kører ikke meget med bus men hører ind i mellem forargende historier i medierne om vold mod tjenestemænd så det er vel ikke så mærkeligt, at chaufføren ikke kommenterer på dine usædvanlige billetter - måske er det oftere end man tror små piger som dig der overfalder emsige buschauffører?

Anonym sagde ...

haha hvor er det sjovt, nyder jeres fantastiake blog i stordrag. keep up the good work :D
\Nina