tirsdag den 9. februar 2010

Friis & Company tager os med (nitte)storm!

Vi har fået mange kommentarer på vores blog hen ad vejen - nogle mere positive end andre - men en særlig vi husker, er denne: ”SidneyLise er et interessant fravær af nitter og Friis & co.” Det tog vi naturligvis som et stort kompliment, men nu er tiden så kommet til, at jeg vil ødelægge det. Jeg vil skrive om lige præcis de to ting.

Da jeg gik i 7. klasse, var Friis & co. the shit. Det var bælter med store, prangende, bling-bling spænder og tasker med ditto, som vi brugte alle vores lommepenge på og gik og flashede i skolegården. (mit bælte var sølv, og min taske var skriggul. Og det er ikke en joke). Vi blev lidt ældre, måske en 15-16 år, og så blev Friis & co. bare indbegrebet af kiksethed – det var så slemt, at pigerne gik og hviskede om hinanden a la ’ejjj, har du set at Magrethe har det der überkiksede Friis&co. bælte på..? Yikes!’ Det var endda så kikset, at jeg havde såler i mine sorte Friis & co. ballerinaer, så ingen skulle opdage det store orange mærke i bunden, der totalt ville have undermineret min coolness.



Men så gjorde Friis & co noget smart. De tænkte: ”For fanden altså. Alle hader os. Vi er så nederen, at folk ikke vil kendes ved os - de går ind i butikken i store hættetrøjer for ikke at blive opdaget. Vi er totalt ligesom Aldi! Der må gøres noget!” Og så valgte de at ansætte en gal punker, der plastrede hele varelageret til med nitter og de store bæltespænder gemte de lidt væk bagerst i butikken. Og nu kommer deres allersmarteste trick: de sendte et hav af gratis gaver til de danske modebloggere, samt inviterede de største bloggere til events og lavede endnu større events, hvor de små bloggere kunne møde de store. Og det virkede! De her små nøgleringe de sendte rundt, skabte en hær af små Friis & co. fans, der skrev side op og side ned om det fantastiske firma – og alle dem, der læste blogs glemte langsomt Friis & co.’s nederenhed, og så i stedet deres overflod af nitter og kendthed.
Ærglig talt, så fortjener Friis & co. en kæmpe ros. Det er fandme god marketing. Jeg er på ingen måde sarkastisk, jeg mener virkelig, at de er det perfekte eksempel på, hvor meget image betyder for virksomheder og hvor vigtigt det er, at skubbe sit brand i den retning, man gerne vil. Jeg læser jo erhvervsrettet kommunikation, så det er måske derfor, jeg er så overivrig over Friis & co. og deres brand. Jeg synes både det skildrer bloggernes magt, men i høj grad også hvordan man som virksomhed får vendt en decideret negativ association til et brand og til noget positivt. Det er godt nok ikke nemt – så way to go! Der er mange virksomheder, der kunne lære noget af dem. Og hey, jeg har nu et par ankelstøvler derfra, og jeg var endda en mega kynisk hater (og jeg har ikke såler i dem!)

- Isabel

(Alle billeder er fra Friis & Company's netshop (også de nederen med glitrende spænder - jep, they still have them!)).

12 kommentarer:

Joanna sagde ...

Oh, you didnt!

Men du har da ret i at det er herregod marketingsstrategi. Jeg er bare froeken modsat og bliver mere traet af Friis & Co, fordi det er blevet hypet saa meget paa diverse blogs.

Maria sagde ...

Det er hovedet på sømmet lige der!
Har selv tænkt meget på hvordan det mærke der får det til at gibbe lidt i mig og give mig en dårlig smag i munden, formår at få mig til at lede desperat på deres webshop fordi alle andre tilsyneladende har fundet det ene par lækre sko efter det andet derinde.
Det eneste jeg tænker på når jeg hører navnet er stadig halvskidt simili og sommerfugle...

Rigtig godt indlæg!

/Maria - Dette er ikke en dagbog

SidneyLise sagde ...

Joanna: Sooorry! Men ja, du har ret, der bliver skrevet om dem på 90% af de danske modeblogs.

Maria: Haha, de har da også lækre sko engang imellem gemt bag similitaskerne med sommerfugleprint ;)
Og tak for rosen!

- Isabel

scient.hybrid sagde ...

Jeg har mistet lidt for dem igen, efter deres næsten plagiering af Cloé damen for Opening Ceramony, det er lige at gå over grænsen - den grænse de for nogle år var rigtig god til at krydse, hvor der nærmest kun var plastikken (istedet for skind/læder) og Friis logoet til forskel i forhold til de store mærker de hentede inspiration hos.

De har så i en periode, meget passende hvor de gjorde sig gode venner med bloggerinderne, skruet ned for det nærmest plagierende og skruet op for den almindelige inspiration af de store, dyre og hypede genstande.

Ispirationsdelen skulle de tage og holde fast i, og så håber jeg at eks. Opening Ceramony skoene er en enlig svale.

Kit sagde ...

So true!
Hvis man er rigtig heldig, kan man nogle gange møde en rigtig old school friis & co. taske i 5A på en afbleget pige med lavtaljede bukser og jakke med pelskrave.... - og jeg dømmer altså ingen :)

SidneyLise sagde ...

Scient: Rigtig god kommentar, jeg er meget enig - direkte plagiater er bare sørgelige. De har dog ikke opgivet dem helt; senest har jeg spottet en Friis&Co. clutch med "prada" mærke på. Altså Pradas trekant, blot med deres eget logo smidt på. Det er dårlig stil (og i øvrigt så kikset, at jeg ikke kan forstå, at nogen vil købe dem. But I might be wrong).
Det er så uendelig ærgeligt, nu de endelig har skabt sig et anstændigt navn i modeverdenen.

Kit: Åh ja, det er et smukt syn, når similistenene lyser hele bussen op, sammen med det afdankede hår og det halvbare maveskin. Det redder mine morgener hver evig eneste dag.
(Ps. jeg dømmer mange).

- Isabel

C sagde ...

Jaja, fin fin branding, men synes også bare der burde være en grænse. Mener her, at jeg er SÅ decideret træt af mærket, fordi det er på hver og én blog. Det er altså som at spise Mc.D burger hver evig eneste dag - dét bliver man også træt af.

Mener bare.. Det er da heller ikke sjovt, at ens brand bliver et som folk synes er en smule for meget :-)

//Cecilie
www.standarddansk.blogspot.com

SidneyLise sagde ...

C: Well, du har ret. Det er trættende at læse om, men ikke desto mindre er det interessant at analysere - ligesom madkulturen i USA (der er fyldt med McD) også er.

Men jeg er enig med dig, uden tvivl. Det er ensformigt og røvkedeligt, men det gør det bare endnu sjovere at se på baggrunden, altså, HVORFOR skrives der så meget om mærket? Hvorfor er det hypet til det helt vanvittige, når man tager dets baggrund i betragtning? Det kan jeg ikke lade være med at fascineres over.

- Isabel

Callie sagde ...

Haha, efter dette indlæg er jeg da først flov over, at jeg af ren og skær nød og pga. manglende alternativer størrelsesmæssigt overvejer at benytte min gamle Friis & Co-taske (med krone, dog uden similisten, dem har jeg flået af) i morgen, når jeg rejser til USA. Tanken om at skulle med 5A (tak, Kit, selv om jeg dog ikke er afbleget og går med lavtaljede bukser.;)) til lufthavnen med den over skulderen virker pludselig meget uoverskuelig...

Katrine sagde ...

Jeg "tør" stadig ikke rigtig købe noget derfra, nederenheden hænger stadig i mig omkring det firma..

Anonym sagde ...

køber heller ik friis & co., synes også stadigvæk det er nederen:) vil næsten hellere flashe en aldi plastikpose!:)

Anonym sagde ...

Jeg er slet ikke blevet grebet af den der Friis & co. bølge (læs: flodbølge) og det er jeg egentlig glad for på en eller anden måde! Jeg synes Friis & co. er noget så overvurderet, og helt ærligt: Hvad er der nu galt med skoringen?!