lørdag den 23. januar 2010

Shopping til overpris





Halskæden ovenfor, kan købes for 6£, ca. 52 danske kroner, på den anerkendte shoppingside Asos - men hvis du er rigtig heldig kan du få lov til at give det otte-dobbelte på denne side; Fashionministeriet.
De har en helt enkelt strategi, der hedder: køb junk på Asos og sælg det med en fortjeneste på flere hundrede procent! Wow, sikke kloge forretningfolk vi har i Danmark.




At man får lidt moralsk kvalme over at udnytte folks naivitet eller manglene kendskab til nethandel, skal da ikke komme i vejen for Fashionministeriet.
Siden er ikke ulovlig, men de udnytter vist ordene "godt købmandskab" til det absurde. Det ville svare til, at jeg gik ind på McDonalds, købte et lager af deres burgere, og startede en biks lige ved siden af, der hed "McFiona", med helt samme menukort, altså både HappyMeals og BigMacs i samme indpakning, blot til 318 kroner pr. meal. (det er jo gourmet!) Jeg mener; wtf?!

Det er nemlig det morsomste ved Fashionministeriet; de har ikke engang gidet ændre beskrivelsen på varen, så søger man f.eks. på "Sleeveless pocket dress" på Asos, kommer man direkte ind på selvsamme kjole, blot til en femtedel af prisen. Billederne har de heller ikke lige ændret, men der er da heller ingen grund til at gøre tingene kompliceret, vel Fashionminister? :) :)
Jeg gad godt vide, om der står Asos i nakken af kjolerne, eller om de sidder og klipper dem ud, inden de sender dem afsted.




Hvis man betaler for servicen, så ville jeg gerne vide hvilken serivice man får for de ekstra 300%. Måske bliver varen fragtet i limousine? Måske bliver den overbragt af lækre, kendte mænd? Justin Timberlake? Who knows.
Jeg skrev i hvert fald denne mail til Fashionministeriet, for at få opklaret mysteriet:

Hej med Jer.

Jeg sad lige og surfede lidt rundt, og faldt over Jeres side. Kan det virkelig passe, at I kopierer billederne fra Asos, og sælger selvsamme varer nogle gange til det ti-dobbelte? Ringen her kan erhverves på Asos til 36,50 kroner, men I sælger den til 439 kroner, her. Differencen behøver vel ikke udregnes, for at vi kan blive enige om, at I har en absurd høj fortjeneste på den.

Jeg vil meget gerne vide, om I yder en særlig service, siden man betaler så meget ekstra? Grunden til mit spørgsmål er, at jeg har en blog, og jeg regner med at skrive et indlæg om Jer, så derfor ville jeg utrolig gerne høre lidt om, hvorfor mine læsere skulle ønske at betale så meget mere for en vare?

Indlægget udgives lørdag, så hvis I ønsker Jeres svar i betragtning i indlægget, skal jeg have det senest fredag.

Med venlig hilsen
Isabel

Åbenbart (og heldigvis, måske) har Fashionministeriet så meget tiltro til vores læsere, at de ikke tror I er dumme nok til at hoppe på deres fis, for de har i hvert fald ikke ønsket at svare.
Såeh well. Om det er Justin T., der bringer deres varer ud, må forblive uvist.


- Isabel

43 kommentarer:

Louise sagde ...

Tak for det fine indlæg - vi må da ikke håbe, at der er nogen der går i fælden og køber deres varer til overpris. Leveringsomkostningerne er også meget høje - så det kan da ikke være mange kunder, de har;-)

Gad vide, om Asos ved, at de bruger deres billeder i erhvervssammenhæng - det er jo ulovligt, hvis de ikke har fået tilladelse? Desuden laver de undtagelser til den 14 dages fortrydelsesret - hvilket jeg synes lyder underligt og ulovligt....

Men spændende, om du får svar fra dem:-)

Kh Louise

Anja sagde ...

Ja sådan kan man jo også tjene sin husleje ind. Håber ikke de har for mange kunder, for det er da helt grotesk.

Lise Jørgensen sagde ...

Haha, hvor er det fedt i gør opmærksom på det på bloggen.. Det er godt nok for dårligt at de tager sådan en stor overpris.. Eller - hvor dum kan man være.. Håber ikke folk hopper på den..

Joanna sagde ...

Jeg tror man betaler for design af logo. Men det er lidt noget griseri. Man må da håbe at de fleste kan se at priserne er helt vanvittige. Jeg betalte i hvert fald ikke flere hundrede for en sort chunky plastikring.

Simone sagde ...

Genialt indlæg (:
www.lady-simone.blogspot.com

Anonym sagde ...

Meget gennemført artikel, der sætter gang i mange tanker.
Det beviser jo bare at I på sidneylise både kan være sjove (nogle gange på den sjofle måde - som jeg bakker jer op i ;)) og samtidig tage sådan et vigtigt emne op! Total ynglings blog!!

Trine sagde ...

Jeg vidste bare at det var fashionministeriet indlæget ville handle om, da jeg så overskriften.

Det er simpelthen grotesk!

Men endnu et godt indlæg fra jeres side :)

Anonym sagde ...

En ting er helt sikker, det er IKKE layout man betaler ekstra for! Det gør jo decideret ondt i øjnene at skulle surfe rundt på deres side. Men måske de sparer sammen til en lidt bedre webmaster?
Tak for tippet Isabel. Du burde faktisk give det videre til tv2 Basta, så de rigtig kan give ministeren en skideballe.

- Signe

Miss Jeanett sagde ...

Den side har jeg rystet på hovedet over SÅ mange gange. Nej, det er ikke ulovligt som i skriver, men den er fanme dårlig stil. Der burde være en regl om HVOR meget man måtte sælge de ting for, når det er videre salg.

Synes du skal sende linket til det her indlæg til dem!

SidneyLise sagde ...

Hej Allesammen.
Tusind tak for Jeres respons - det er virkelig noget der får min indre kriger frem, når man sådan forsøger at snyde folk! Det er jo hjelt grotesk på den side.

Og mange tak for rosen, det betyder meget for os, at I har lyst til at læse med :)

Miss Jeanett; jeg har sendt dem det i en ny mail - men jeg tror ikke de reagerer desværre. De svarede jo heller ikke på min mail, tsk.

Anyway, jeg lover at holde Jer opdaterede hvis de svarer!

- Isabel

Chaos sagde ...

Jeg kan ikke finde ud af hvad der er værst.. at de sælger til ågerpriser eller at der er folk derude, som er dumme nok til at betale overpriser for noget talentløst bras. Okayokay, jeg handler selv hos ASOS, men til DERES priser er det overskueligt nok at betale 100 bananer for en lavkvalitetsbluse. Kunne aldrig drømme om at smide 600 kr. efter sådan noget bras. Kunderne bør godt nok også vende øjet indad. :S Men ja, ministeret dér er godt nok langt ude.

Sofie sagde ...

Der har tidligere været debatter om dem rundt omkring på nettet, hvor folk både har skrevet til Fashionministeriet og ASOS, men ingen af dem reagerer tilsyneladende. Forstår ikke helt hvorfor ASOS ikke gør!

Fint indlæg, faldt lige over jeres blog. :)

- Sofie.
http://sofiesblog.dk

Anonym sagde ...

Jeg syntes at flere bloggere burde lave indlæg om de fuskere inde på fashionministeriet, så at så mange som muligt kan få øjnene op for deres svindel. De fortjener sku en sag i Basta eller Kontant for deres store bidrag til det danske modemarked!

SidneyLise sagde ...

Jeg er helt enig med Jer alle tre. Og ja, det kunne være noget så morsomt at se dem ustillet i TV. Forresten er det en mand, der hedder Marcus fra Gentofte, der ejer siden, så hvis man var seriøs stalker kunne man stå uden for hans dør med kamera og mikrofon og spørge ham, hvad siden går ud på!
(hans adresse står der, hvis man søger på, hvem der ejer domænet som siden er på, haha!)

- Isabel *fremtidig EB-journalist*

Dorte Toft sagde ...

Godt gjort SidneyLise:-)

Anonym sagde ...

det gør ondt at se på den hjemmeside..
Godt i sætter fokus på det! :-)

Chaos sagde ...

Jeg synes I bør sende det videre til Ekstra Bladet.. De er ikke blege for at udgive en historie som denne. ;) (Og ja, EB er populistisk, men så når det da ud til flest muligt.)

SidneyLise sagde ...

Der er kommet overvældende meget respons tilbage på indlægget; tusind tak alle sammen.

Chaos: Ja, det burde vi egentlig! Især når vi ved hvem der står bag siden - det er lige sådan noget EB vil elske.
(jeg vil så meget arbejde der, i mit næste liv).

- Isabel

Joackim Penti sagde ...

Hvorfor er I ikke på Twitter? Det er der historien har bredt sig.

joackim Penti sagde ...

Flot spørgsmål når jeg nu kan se det i sidebaren. Men måske skulle det være mere tydeligt. Måske, måske, måske.

Kasper Bergholt sagde ...

Godt spottet & enig med Penti, han er en klog allrounder! :)

Kunne også godt li' den præstationshesten....

Sophia Maria sagde ...

Hurra Hurra Hurra!! Vildt genialt indlæg! Hatten af for god journalistisk research! Isabel, hvis vi nogensinde løber ind i hinanden i det københavnske natteliv, så giver jeg en drink! Det er simpelthen vildt godt gået! Jeg linker til indlægger på min egen blog - håber det er okay? Tænker at det handler om at lave noget mund-til-mund her :-)

SidneyLise sagde ...

Joakim og Kasper: Jeres bønner er blevet hørt; AS har lige lavet et kæmpe link til Twitter siderne i det nyeste indlæg - Yay!

Sophia Maria: Tusind tak, jeg glæder mig allerede til den drink der! Og selvfølgelig er det okay, du linker - det er jeg endda virkelig glad for! Tak for det :)

- Isabel

Sannie Lykke sagde ...

Super fedt at I spreder budskabet om hvor lavt den webshop synker! HELT ÆRLIGT!

Kia sagde ...

Hej piger,

Godt arbejde!

I <3 SidneyLise! Jeg takker jer her:
http://fierceogfattig.blogspot.com/2010/01/tak-til-sidneylise-fashionministeriet.html

:)
God dag,
Kia.

SidneyLise sagde ...

Kia: Tusind tusind tak. Jeg er virkelig glad for, at indlægget nu kan nå ud til endnu flere - vi må stå sammen når nogen forsøger at snyde os! Så igen, mange tak for dit link på siden.

Og vi er virkelig beærede over, at være på din linkliste - din blog er så cool og en af dem vi dagligt tjekker! :)

Kh Isabel

Mille sagde ...

Omg... nogle mennesker har ikke skam i livet! Det burde tæves ind i dem med våde birkeris på en offentkig plads, mens pøbelen kaster med rådden kål!!!!!! Sådan nogle idioter :P

SidneyLise sagde ...

Mille: Du lyder lidt HA'er der, haha! Men bortset fra at jeg egentlig er lidt i mod hele den der offentlige udstillen af personer og "gabestok"-tendensen vi har, er jeg dog enig med dig i, at ejeren er en idiot. Det er noget så groft at snyde folk på den måde!

- Isabel

Jekatarina sagde ...

ÅH, genialt indlæg! Jeg lå flad af grin :) Det er noget svineri med de overpriser, og det er såmænd ikke den eneste side, der praktiserer netop det med at købe billigt hjem og sælge til dyyyyre priser. Host host - Modekungen.se - host host - har i hvertfald rigtigt mange varer, som en vis sælger på Ebay, jeg har købt af, også har. Faktisk er de identiske. Forskellen er bare at den kære Ebay-mand sælger skoene til 200 kr, inkl. fragt fra Kina - Og Modekungen sælger skoene til 800 kr plus en fragt på over 100 kroner til Danmark, fra Sverige?
Sounds like a pretty bad deal to me?
Anyways, jeg har linket til jer i et indlæg på min blog - tjek det ud, hvis i får lyst :)

Og super fed blog!

Jekatarina//
www.lady-fawkes.blogspot.com

SidneyLise sagde ...

Jekatarina: Du har helt ret ja, der er flere end blot denne ene side, der forsøger at snyde kunderne. Det der er specielt ved lige præcis Fashionministeriet er blot, at deres billeder, beskrivelser, ja ALT er direkte hentet fra Asos, så det er virkelig tydeligt, hvor meget de forsøger at snyde kunderne.

Og tak for kommentaren på din blog - det er rigtig dejligt at se, at budskabet bliver spredt.

Kh Isabel

Christina sagde ...

Det var godt nok interessant læsning, jeg kendte slet ikke til fashionministeriet og thank god for det!
Håber ikke der er for mange der sidder bag skærmen og føler så snydt, hvis jeg var en af dem ville jeg i hvert fald smide nogle meget vrede mails i deres retning :D

Christina/WeMakeTheRules.wordpress.com

Anonym sagde ...

Prøvede lige at gå ind på deres hjemmeside for at tjekke det ud - og sørme om de ikke har lukket den og det eneste der er tilbage er et "statement" !! HAHA så kan de fandme lære det :D

Anonym sagde ...

Nu har de sgu lukket ned for siden! ;o)
fashionFix.dk

Maya sagde ...

Hej, har i stadig ikke fået noget mail-svar fra dem? Der er jo i løbet af aftenen sket det, at hjemmesiden er lukket, og de føler sig tilsyneladende meget uberettiget tilsvinet - men så kunne de jo eksempelvis have valgt at forsvare sig selv, da de havde muligheden.

Maya

mille sagde ...

haha så kan de lære det. Har I iøvrigt set hvad der nu sker når man går ind på deres hjemmeside.

Jeg tror du har fået dit respons der :D

Og til det med modekungen - jeg har også fundet flere ting på eBay hvor det er den samme varer og det samme billed.

SidneyLise sagde ...

Hej Alle. Ja, jeg har set at siden nu er lukket. Følg med i morgen tidlig, der kommer mit indlæg om lukningen - og et par kommentarer med på vejen ;)

- Isabel

Stine sagde ...

Arhmen hvor ER I bare pisseseje, altså!!! NUJ, hvor gad jeg godt kende navnet på person, der står bag! Åååårh ætsende nysgerrighed.

SidneyLise sagde ...

Stine: Tusind tak, hvor er du sød! Man kan slå op, hvem der står bag en side - Søren fra dSeneste har gjort det her:
http://www.dseneste.dk/index.php/sociale-medier/fashionministeriet-er-platugler/?utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_campaign=Feed%3A+Dseneste+%28dSeneste%29&utm_content=FaceBook

- Isabel

Sara sagde ...

Virkelig godt indlæg, og hvor er det et fuldstændigt sindssygt koncept!

Miss Maybe sagde ...

Well done! Jeg har tilladt mig at pippe lidt om sagen på min blog - og lånt jeres header til samme lejlighed. Jeg håber, det er ok - ellers sletter jeg den naturligvis. (altså billedet - ikke indlægget... ;-) )

GlimmerGlam sagde ...

Blev nød til lige at skrive her, det er jo for vildt!! Sådan noget er bondefangeri og kan ikke forklares anderledes.. De har også lukket deres side nu, præcis sådan som det burde være..

Fedt indlæg!! Er fast læser hos jer i google nu :)

//Ditte - GlimmerGlam

Anti haj sagde ...

Nøjagtigt samme tilfælde her ("bagmanden" bag dette er ligeledes "Media-Work.dk)

Briller i dk. shop: http://synligt.dk/product/Gents_Prescription_Glasses_GMIC54.104642.html

Briller i UK shop: http://www.spex4less.com/acatalog/Prescription_Glasses_Gents_GMIC54.html

Siff sagde ...

Piger, I er geniale!
Fedt at I sendte en mail til "bagmanden" og var helt ærlige omkring hvad I ville ham. Thumbs up!
- Siff

www.littlegirllargewords.blogspot.com