lørdag den 30. januar 2010

Same procedure as last year?

Som to af jer nok ved (hej far, hej mor!) fylder jeg faktisk år i morgen, søndag. Jeg bliver nemlig 22 og jeg svajede længe mellem to valgmuligheder: Enten kunne jeg fortie dagen totalt og bare diskret ændre min alder ovre i teksten under mit billede og håbe, at ingen lagde mærke til, at der nu var 3 år imellem Isabel og undertegnede. Den mulighed forekom mig faktisk utrolig tiltalende i betragtning af, at jeg nærmer mig de 30 (okay okay, de 25 så) og stadig er ugift, barnløs, uden uddannelse og i en usikker boligsituation. Så gider man ikke at skilte med sin stigende alder.
(Note til Anne Sofie: Vi lever ikke i 1912 mere. Det er faktisk OKAY at være 22 og ugift.)

Eller også kunne jeg gå all out og lave et "Året der gik i mit liv"-indlæg, hvilket nok sådan ca. er det mest narcissistiske, jeg har lavet her på bloggen siden jeg tvang Isabel til at nævne mit navn 15 gange i den podcast, hun lavede i søndags. Og siden, at jeg er en moderne, frigjort kvinde der godt tør at stå ved min alder er det det, jeg gør nu. Jeg gør status over mit 21. år og de (få) begivenheder, der var skelsættede for mig. Og det bliver garanteret pissekedeligt, men so be it. Jeg er alligevel ved at blive gammel.



Mit år startede med, at jeg befandt mig i en eksistentiel krise. Jeg havde haft 1½ sabbatår for at blive klogere på mig selv, men vidste stadig ikke, hvad jeg skulle bruge mit liv på. Jeg havde arbejdet for en landskendt advokat (han har endda været i TV-Avisen og alt muligt), i en kundeservice og i plejesektoren, men hver gang blev jeg bare bekræftet i, at netop det gad jeg altså ikke. Jeg havde siden 2. G. haft Jura som min backup-plan, men der var bare den lillebitte detalje, at jeg syntes at love og den slags var røvsyge. Jeg lånte "Jura for begyndere" og gaaaaah. Verdens kedeligste bog (syntes jeg på daværende tidspunkt. Det var så inden jeg købte "Narratologi"-bogen til Litteraturteori og -analyse. DET er verdens kedeligste bog!)
Jeg aner ikke, hvad der skete, men af en eller anden grund tænkte jeg, at jeg skulle udnytte min intellektuelle side noget mere. Så jeg købte mig et par hornbriller og søgte ind på Litteraturvidenskab.



Da studiet var på plads begyndte jeg at lede efter en bolig i København. Jeg havde på daværende tidspunkt en idé om, at jeg gerne ville bo på Frederiksberg, som - viste det sig - slet ikke var en del af København, men en selvstændig... kommune? By? Region? Fuck, det burde jeg vide. Nå, men det er en selvstændig et-eller-andet. Men uden nogen sinde at have været der havde jeg altså forelsket mig i 2000 Frederiksberg. Og grunden dertil er ene og alene, at det er der, Casper og Frank bor i "Klovn", og så ville jeg gerne bo der, fordi det er der, de kendte hænger ud.
Long story short, så var det ikke sådan, det blev. Jeg fik en lejlighed i Nordvest og teoretiker som jeg er, gik jeg hjem og googlede området. Jeg husker tydeligt beskrivelsen, jeg fik frem: "Nordvest er måske mest kendt for dets terrorsager, øksemord og trøstesløse barakker. Men det er ikke fair med bydelen. De har også mange gode grønthandlere." De der gode grønthandlere leder jeg i øvrigt efter endnu. Men til gengæld har vi en god Døgn Netto.
Vi flyttede ind lige som alle bandeskyderierne var på deres højeste og fordi vi ikke havde nogen seng endnu, sad min roomie og jeg dagen lang på en luftmadras og knugede hinandens hænder, mens TV2 News kørte og vi var sikre på, at vi aldrig ville overleve 5 år i denne by. Men det er så et halvt år siden, og vi lever da endnu.



Okay, det måtte jo komme. Indtil videre er jeg elegant navigeret rundt om det emne her på bloggen, men en væsentlig begivenhed var faktisk, at jeg gik fra min kæreste gennem en del år. Og at det ikke engang er særlig længe siden - da bloggen startede var jeg faktisk stadig i forhold (ironisk nok gik jeg faktisk fra min kæreste nogenlunde samtidig med, at Isabel fandt sammen med sin. Det er dog ikke den samme fyr.). Det var den typiske sukkersøde "vi gik i klasse sammen i gymnasiet og blev forelskede"-historie og det holdt så ret længe, men efterhånden voksede vi fra hinanden og det viste sig, at vi ville forskellige ting med vores liv, som ikke var superforenelige.
Vi gik fra hinanden som venner - okay, der skal man jo sige i den slags situationer, men i vores tilfælde passer det faktisk. Såh... It's all good. Dog har nogle af Isabels og undertegnedes samtaler været ret prægede af, at hun var nyforelsket og jeg var nysingle:
I: "Jeg er imod prostitution, fordi jeg mener, at sex skal have noget med lyst at gøre. Det skal være en smuk ting mellem to mennesker."
AS: "Pff... Folk horer alligevel med alle og enhver, så hvorfor ikke få noget ud af det? Som Nietzsche sagde: 'Kærligheden er død!'"
I: "Gud..."
AS: "Ja, det kom godt nok også bag på mig!!"





Er det for sørgeligt at nævne SidneyLise som en skelsættende begivenhed i mit 21. leveår (eller er det det 22.? Nu kommer jeg helt i tvivl. Når man er 0 er det jo ens 1. leveår, så egentlig må det her vel være mit 22.? Fuck - matematik OG logik)? Indtil jeg flyttede til Sjælland havde Isabels og min kontakt mest været af nærmest pennevens-agtig karakter (der eksisterer omkring 600 mails sendt mellem os - hvis vi bliver rigtigt kendte en dag udgiver vi dem som bog), men så kom vi til at bo tæt på hinanden og det besluttede vi os for at udnytte. Og så startede vi en blog.
Det har været en lang og sej rejse... eller det vil sige, at det har det egentlig ikke. Jeg fyrer bare klichéer af, nu hvor jeg er ved at blive gammel og sentimental. I virkeligheden har det været en hyggelig og afslappet spadseretur, hvor vi lige smuttede ind på McD på vejen. Men nu skal vi også være fair: Den seneste uges begivenheder har virkelig været vanvittige, og Isabel og jeg har holdt timelange telefonmøder med emner som: "Kan vi tillade os det her? Vil det være for meget? Hvad vil vores læsere sige? Må jeg låne din palietjakke?"
Dette bringer mig helt tilbage til bloggens spæde start, hvor jeg stadig mindes vores telefonsamtale umiddelbart inden vores interview med Jacob Packert, som var det første seriøse journalistik (*host*), vi nogensinde lavede:
I: "Jeg er så nervøs!!"
AS: "Det er jeg også! Fuck! Hvad skal vi tage på?"

I: "Noget casual, men seriøst! Det skal signalisere: 'Vi er casual. Men seriøse.'"
AS: "Ja, ikke noget stramt eller kort eller nedringet! Vi er seriøse skribenter."
I: "Og ingen lipgloss! Det signalerer: 'Jeg vil kysses!'"
AS: "Har du egentlig forberedt nogle spørgsmål?"
I: "Næh, har du?"
AS: "Næh... Jeg har googlet ham."

I: "Me too!"

(btw. modtages tilskud til betaling af vores telefonregninger med kyshånd)

Fremtiden

Men nu er det nok med at se tilbage. Nu skal vi vende blikket fremad. Nedenunder viser jeg hermed min to do-list for det næste år:



Tak fordi du gad at læse med (eller har scrollet ned over siden for at se billeder og nu lige skal se, hvad jeg skriver for en afslutning)!

- Anne Sofie

22 kommentarer:

AS' far sagde ...

Åh ja, jeg husker tydeligt 30. og 31. januar 1988...
De mest anstrengende dage i mit liv. Vågen i næsten to døgn bare fordi din mor ikke kunne tage sig sammen til at poppe dig ud. Men hun havde jo også en seng og kunne blunde mellem veerne, mens jeg måtte fare omkring og varte op.
Da seancen næsten gentog sig et par år senere med din lillebror var det endegyldigt slut med børn for mit vedkommende. Eneste forbedring var at fødsel to sluttede med champagne (men det var jo også nytårsaften), mens din vist sluttede med dybfrostpizza og et ensomt glas vin i den tomme lejlighed i Aalborg Øst.
Vi ses i morgen hvis vejret tillader - lige nu er vi sneet inde her i det nordtyske.

Christian sagde ...

Heh den sidste linie var meget rammende :D

Anna sagde ...

Ah, pjat med dig. Kom igen når du fylder 25, er ugift, har spildt 5 år på det forkerte studie og derfor skal starte op på noget nyt med kun 2 års SU tilbage, stadig bor i Næsten-nordvest med to katte som roomies og stadig har så lidt styr på tingene at sko > mad, så du har måtte leve for 17 kr de to sidste uger af januar. SÅ kan du få krise over at fylde år :D

Pernille sagde ...

Stort tillykke med i morgen - dog vender jeg nok også tilbage der :)

Superfint indlæg! God lørdag!

scient.hybrid sagde ...

Tillykke med dagen i morgen og pff... 22 er ingen alder, du er jo et kid ;)

Og ja Frederiksberg er ikke en bydel, men sin egen kommune, som København er vokset uden om.
Men så er det godt man kan undskylde med at man kommer vestfra ::D

Leoparddrengen sagde ...

På forhånd til lykke. Og Døgn Netto er den gode grønthandler i NV...

Sofie-Amalie sagde ...

Jeg vidste også at du havde fødselsdag imogen. FB for the win.

Lise sagde ...

You're not alone - gik selv i panik på min sidste fødselsdag og startede dagen med at græde fordi jeg var uddannelsesløs, boligløs og måske egentlig bare generelt løs...
Jeg elsker den her blog - keep up the good work :)

Echoes sagde ...

Tillykke med imorgen! Øv jeg føler mig gammel, men altså det jeg så overhovedet ikke forstår er hvad du skal med shapewear? ;)

SidneyLise sagde ...

Tak for jeres kommentarer allesammen! Hvor er I søde!

Far: Tak for den meget detaljerede beskrivelse... yikes. Jeg tror at vi allesammen har fået nogle lettere ubehagelige billeder i hovedet lige nu :S ;)

Christian: Haha, I knew it!! Men jeg sætter stor pris på din ærlighed.

Anna: Okay, jeg må se mig slået og erkende, at jeg har mødt min overmand på "fuck jeg fylder år og har slet ikke nået alt det jeg ville"-fronten. Men i det mindste har du da katte. Jeg har katteallergi og min roomie ligner Austin Powers...

Pernille, scient og Leo: Tusind tak for lykønskningerne på forhånd. Jeg er stadig som et lille barn, der er helt sådan: "Hihi om tre dage fylder jeg år, hihi om to dage fylder jeg år, hihi i morgen fylder jeg år, hihi om 364 dage fylder jeg år igen.", så jeg er allerede helt oppe at køre over i morgen!

Sofie-Amalie: Haha, jeg vidste at jeg kunne regne med dig! Og FB er en genial opfindelse på det område.

Lise: Åhr, jeg elsker virkelig, at jeg ikke er den eneste der har haft det på den måde! Og jeg elsker også beskrivelsen: "Uddannelsesløs, boligløs og generelt løs" - haha, den vil jeg gerne adoptere til mit ordforråd!

Og tusind tak for de søde ord om bloggen!

Kærlig hilsen
Anne Sofie

SidneyLise sagde ...

Echoes: Jamen, jeg har læst et eller andet sted, at kroppen begynder at forfalde og gå i forrådnelse, når man fylder 25, og jeg har altid været tidligt udviklet, så jeg regner med at det kan ske hvert øjeblik, det skulle være. Så jeg må hellere købe et eller andet til at holde sammen på my decaying body... :(

Joanna sagde ...

Tillykke med i morgen (jeg er vist nok på vej ud i det der udland, så jeg får nok ikke skrevet det der)

Og jeg havde krise bare over at fylde 20. Gruer for 22. Og 25.

SidneyLise sagde ...

Joanna: Uh, held og lykke med udenlandsrejsen - jeg er slet ikke misundelig, næh nej!

Haha, det er sjovt ikke? Da man fyldte 13, 14, 15 og 16 var det bare såååååå cool at blive ældre. Nu er det bare krise at se tallet langsomt snige sig op ad. Æv!

Og tak, i øvrigt!

- Anne Sofie

Anonym sagde ...

Tillykke :)

Hvor kender dig og Isabel egentlig hinanden fra? (:

Echoes sagde ...

Åh nej, hvor i alverden har du læst det?! Så burde jeg nok pakke mig ind som en mumie, så er jeg da sikker på at ingen opdager noget!

Mona sagde ...

Tillykke med fødselsdagen!

Og som en ekstra (nørdet) tilføjelse: Frederiksberg er BÅDE en kommune og en by. Men dog ikke en region. ;)
København kommune har forsøgt at opsluge Frederiksberg, men vi (eller dem, der boede på Frb. dengang) stod fast. Der har ikke være forsøg siden 1930'erne. Til gengæld lykkedes det kbh. kommune at opsluge Valby, Vanløse og nogle andre (dengang) selvstændige kommune....

Jow jow.

Simone sagde ...

Hvor er det altså et godt indlæg - og jeg tog mig sammen til at læse det hele :b
www.lady-simone.blogspot.com

SidneyLise sagde ...

Anonym: Vi mødtes faktisk til den allerførste sæson af X Factor. Jeg var dommerpanel sammen med Bent Fabricius Bjerre og Rene Dif, og jeg havde Blachmanns rolle som den onde, kyniske dommer. Og Isabel kom så ind til casting, og de to andre syntes, at hun var virkelig elendig, men jeg kunne se hendes sande potentiale - det er et move, Blachmann senere kopierede fra mig med tvillingerne. De to andre dommere nedstemte mig og så blev jeg så sur, at jeg forlod studiet i arrigskab og tog Isabel med mig. Og sådan blev vi venner.

Desværre blev den sæson aldrig sendt i tv.

Echoes: Det kan jeg desværre ikke huske. Jeg smed det fra mig i chok! Men det har nok været Alt for Damerne eller noget i den stil...

Mona og Simone: Tusind tak! Og tak for den lille anekdote om Frederiksbergs historie. Jeg føler virkelig, at jeg lærer noget i dag :D

- Anne Sofie

Leoparddrengen sagde ...

@SidneyLise/Anne Sofie

Nå, det var Isabel?! Jeg har jo læst om hændelsen i Bent Fabricius selvbiografi #14 Mit Hårdeste År - men han fremstiller det nu på en ganske anden måde. Der var det noget med en hysterisk dommer, der ikke ville dele ud af sine flødekarameller. Og ødelagde hele årgangen af X-Faktor, hvilket er den egentlige grund til DRs økonomiske problemer i dag...

Anonym sagde ...

hvorfor er der et billede af jennifer lopez som bloggen?? :D

Chaos sagde ...

Tillykke med dagen AS. :D Håber den har været som den skulle. :)

SidneyLise sagde ...

Leoparddrengen: Ah, så historien har bredt sig? Ja, vi gjorde vist rigeligt indtryk på Bent, tror jeg!

Anonym: Det er fordi, hun er den totalt blanding af Isabel og undertegnede: Isabels tan og nin hårde streetattitude.

Chaos: Ih tak! Den var superfin :)

- Anne Sofie