onsdag den 27. januar 2010

Natlig ekskursion i Nordvest-kvarteret

Kort tid efter at jeg var flyttet til København blev jeg passet op af en fyr i metroen. Han satte sig ved siden af mig og begyndte at føre en samtale om... sig selv. Hans studie ("CBS naturligvis"), civilstand ("bachelor, tø hø..." *blink blink*), hår (undercut - "som alle hippe Københavner-fyre") og endelig hans bopæl (Østerbro). På et tidspunkt spørger han så mig, hvor jeg bor, og jeg fortæller, at jeg er bosat i Nordvest-kvarteret. Jeg husker tydeligt hans reaktion: "Åh, jeg kondolerer. Men der er der selvfølgelig også nogen, der skal bo...". Han fik ikke mit telefonnummer, men han gjorde ret stort indtryk på mig, for efterfølgende tænkte jeg meget på mit område og om det virkelig var så gennemgående nederen og øv, som ham der Mr. Undercut gav udtryk for.

Men fandeme nej om jeg vil skamme mig over mit kvarter. Derfor besluttede jeg at tage mit meget aldrende kamera i hånden (jeg satser på at få et nyt i fødselsdagsgave) og tage på spontan ekskursion gennem NV's gader. Og der faldt jeg over noget, som jeg ikke lige havde forventet.

Jeg er ofte gået igennem området om dagen og der faldt jeg over en stor... sandbunke som med sne på lignede en stor kage med flormelis. Jeg har tit tænkt over, hvad det mon var, så den satte jeg mig for at besøge. Og der viste det sig faktisk, at den var en del af Nordvestparken, som jeg ikke kan beskrive som andet end et Winter Wonderland (når der er sne altså. Men den er nok også flot på andre tidspunkter.)


Photobucket

Det var en enorm installation af lys i forskellige farver, rødt, grønt, blåt, som alle ramte diverse genstande og fik deres naturlige lys forstærket. Jeg forbander mit idiotiske kamera, der på ingen måde yder det retfærdighed. På det første billede kan man i øvrigt i baggrunden ane den der sandbunke, som jeg syntes lignede en kage.

Photobucket


Photobucket


Photobucket


Udover de mange forskellige slags lys havde de et slags stjernetema kørende. Der var virkelig mange stjerner rundtomkring og jeg kan i sandhed sige, at jeg var RET starstruck lige der. Tø hø.

Photobucket


Photobucket


Der var også en masse ord skrevet rundt omkring, men mange af dem var dækket af sne, så jeg kunne ikke rigtigt decifrere om der var en dybere mening. Det var der nok, men jeg nøjedes med at vælge de ord ud, som jeg sådan umiddelbart kunne forholde mig til. Den nederste tolker jeg i øvrigt som, at der står "sko" i stedet for "ske".

Photobucket


Photobucket


Og endeligt et "in action" photo, hvor man rigtigt kan se hvor street og tough jeg er i min påklædning, når jeg render rundt i NV ved midnatstid og prøver at balancere på de lysende blå ringe.

Photobucket


Så hvad siger du så nu, hva' Mr. CBS? Er Nordvest stadig noget, man skal kondolere for? Jeg vil faktisk bruge dette indlæg til at komme med en opfordning til folk om at besøge Nordvest-kvarteret, og i særdeleshed Nordvestparken, hvis de lige er i området. Så kan vi nemlig i fællesskab arbejde på, at NV bliver et sted, hvor de hippe hænger ud og hvor alle andre kvarterer (især Østerbro) er vildt misundelige over det rige kulturliv. Bare det ikke bliver så hipt, at jeg ikke længere har råd til at bo her. Det ville være lidt øv.

Men nu har der også været rimelig meget seriøsitet og sådan i dette indlæg. Det har jeg det ikke supergodt med. Derfor poster jeg et screenshot fra min FB i går. Anne Sofie og Isabel i en nøddeskal:

Photobucket


- Anne Sofie

11 kommentarer:

Jekatarina sagde ...

Nordvest-parken ser svedig ud! Den må blive et must-see, næste gang man er på de kanter :)

Østerbro er stærkt overvurderet. :)

SidneyLise sagde ...

Den er supernice. Jeg gik rundt i ½ time og var bare sådan "nøøøj"-agtig.

Ja, den er! Jeg har lidt et personligt vendatta mod Østerbro efter først mødet med Mr. Metro og derefter at være faret vild omkring Trianglen en gang. I snevejr. Men folk er meget hjælpsomme, når man står og ser fortabt ud - det må man give dem.

- Anne Sofie

Rikke sagde ...

Nu kan jeg, som både CBS studerene og borger i NV, bare grine af ham flødekagen a la. rungstedfyren med undercut og sige, at the trashy-trendy NV er langt federe og meget mere inspirerende end børnefamilie-forlystelses Østerbro, hvor folk med tømmermænd søndag formiddag/eftermiddag kan finde sig selv i underklassen, og derfor må vige for alle barnevogne og de 17 uger, der skal vælge sin egen personlige kage i Bosse bageriet, hvilket betyder, at man absolut ikke når at købe morgenmad, forinden pizzaen skal hentes og konsumeres. Been there, done that!

Mvh Rikke :)

Maria sagde ...

Hahah - fint indlæg :D Jeg har boet på Østerbro, og der sker seriøst ingenting (med mindre man er fan af barnevogne, for SÅ sker der seriøst noget!). Nu bor jeg i Valby og det er måske ikke ligeså hipt, men lidt skævere og det kan jeg faktisk godt lide. NV-parken ser i øvrigt fed ud :)

/Maria

Simone sagde ...

Det ser virkelig flot ud (:
www.lady-simone.blogspot.com

Kasper sagde ...

Jeg synes helt bestemt, at der skulle være mere installationskunst på SidneyLise. Og gerne den interaktive slags :)

SidneyLise sagde ...

Rikke og Maria: Haha, det er nice at det udvikler sig til en omgang Østerbro-bashing her i kommentarfeltet! Og jeg elsker udtrykket "trashy-trendy" - det vil jeg bruge, når jeg fremover skal beskrive mit hood for diverse metro-snobber :D

Kasper: Måske er jeg bare træt, men jeg kan ikke med bedste vilje greje om det var oprigtigt ment eller om der er lumre undertoner, jeg ikke helt opfanger...

- Anne Sofie

Lika sagde ...

Wow, har NV en park? Hvor ligger den? Jeg holder selv meget af kvarteret, men må indrømme at det nok er mere fordi jeg snart skal flytte herfra. Området er såmænd fredeligt nok og søde mennersker - thats for sure, men rent visuelt er det godt nok trist..

SidneyLise sagde ...

Lika: Ja, det har vi faktisk! Den ligger i "Fuglekvarteret", nærmere bestemt omkring Glentevej, mener jeg.

Ja, jeg er helt enig med dig i dine betragtninger om NV. Jeg har det på samme måde.

- Anne Sofie

Guapizimo sagde ...

Er født og opvokset i NV, bor der ikke længere, men har stadig mange relationer til kvarteret og kan se Nordvestparken ligger lige i det gamle "hood" egentligt meget sjovt at opdage det :)

Bindegal sagde ...

Hvad man dog ikke gør for at Nord-vest kvarteret skal se mere underligt ud end sort..

Man spreder mystiske skulpture og lys i underligste farver rundt, som om at en ufo havde styrtet ned i nord-vest.. Man kunne sagtes have brugt fornuften, og pengene til at rense facder og male dem i lyse nuancer samt at få lagt nyt asfalt på nord-vestkvaretrets så gennem-slidte veje og endelig få sat nogle træer op og lave nogle alleer.

Grønt, åbent og lyst.. Sådan Burde det være.

Gode billeder.. Prøv gerne tage billeder af noget af det gamle nord-vest og lav dem i sort-hvid.