lørdag den 2. januar 2010

Musthaves 2010 (eller i første del af 2010, i hvert fald)

I går sparede jeg på ordene, fordi jeg gik ud fra, at der nok ikke ville være den store stemning for et alenlangt indlæg. Men det kompenserer vi så rigeligt for i dag, hvor jeg har sat mig ned og lavet en liste over mine ”Musts” for 2010. Og efter at have skrevet dette må jeg indse, at mit nytårsforsæt må blive, at jeg skal lære at fatte mig i korthed (og i øvrigt lade være med at lave så mange parenteser med indskudte bemærkninger (som den her)).

Must wear: Bodycon kjoler, altså kjoler der er helt stramme. Det lyder måske noget slutty at sætte dem som et mustwear, men de er simpelthen geniale, fordi de er så versatile. Pga. strechmaterialet kan de nemlig hives op, trækkes ned eller lægges dobbelt alt efter behov, og på den måde har man pludselig ikke kun én kjole, men en beklædningsgenstand med utallige anvendelser.
Tager man en sag med ærmer og nogenlunde dyb halsudskæring, som f.eks. denne fra American Apparel, kan den bruges til hverdag som kjole, hvis den er trukket ned og man sætter den sammen med top under, evt. en cardigan over og nogle flade støvler. Når det er night- and partytime kan man trække kjoler op til ønsket længde og sætte et par stiletter, samt lækre smykker efter eget valg til, og vi har den perfekte festkjole. Men vi stopper ikke her, for hvis vi trækker den længere op og sætter bukser til, har vi pludselig en bluse! Bare sørg for at samle rynkeeffekten på maven, så – om ikke skjuler – gør den de eventuelle deller mindre tydelige. Hvad undertegnede i øvrigt selv har tænkt sig at eksperimentere med i det nye år er at bruge bodycon kjoler som body, så jeg har dem nede i et par løse bukser.
Bodycon tubekjoler kan man med fordel bruge som nederdel, hvis man enten trækker dem op eller simpelthen folder den – det smarte ved det er, at man dels kan få en nederdel i præcis den ønskede længde (og variere længden i løbet af dagen/aftenen, tøhø) og samtidig fås de i tæt på alle farver, mønstre og materialer.

Photobucket


Must use: Revlon Nutri Color Creme - Farvebalsam til håret. Okay, det her ER virkelig smart – her er løsningen for os, der egentlig har en lidt halvkedelig hårfarve, men som ikke rigtigt har tid/lyst/råd/mod til at farve vores hår. Så kan man købe sig sådan en farvetingest her, som basically er hårbalsam med farve i (min frisør forklarede mig en masse smart med ioner og den slags, men det fattede jeg selvfølgelig ikke særlig meget af), som man bruger når man har vasket hår. Man skal bare lige huske nogle gummihandsker, da det smitter frygteligt af på huden, men ellers fordeler man det bare i ens våde hår og reder lige igennem med en kam. Så kan det sidde der i 3-5 minutter, før man skylder det ud igen og så har man ellers superskinnende hår med en farve, der ser virkelig naturlig ud (medmindre man vælger pink, selvfølgelig).
I teorien burde man bruge farvebalsammen hver 14. dag ca., da det er deromkring farven begynder at fade, men det er jeg personligt lidt for doven til, så jeg farver det bare, når jeg lige husker at tage et par gummihandsker med i bad. Dette er også grunden til, at min hårfarve faktisk spænder fra meget mørkebrun til nærmest kobberrød - heldigvis lader folk ikke til at opdage, at jeg faktisk skifter hårfarve med jævne mellemrum.
Denne geniale opfindelse kan købes i frisørsaloner rundt omkring i landet – selv i den lille søvnige flække, jeg normalt kommer fra.

Photobucket


Must read:Kærlighedsbreve fra store mænd” (samlet af Ursula Doyle) – Okay, indrømmet. Jeg har ikke læst den endnu. Men jeg har læst OM den, og jeg er meget vild med idéen. Måske er det bare mit sladdergen, der gør sig gældende, når jeg elsker at læse om andre menneskers intime hemmeligheder (lidt ala Tiger Woods' og Casper Christensens sex-sms’er), men jeg bilder altså mig selv ind, at det handler om ren historisk og kønspolitisk interesse. Og desuden så kan jeg altså godt lide at drømme mig tilbage til den tid, hvor folk faktisk skrev kærlighedsbreve og ikke bare sendte snoldede bootycalls-sms’er fredag nat.

Photobucket


Must eat: Citrusfrugter!! Fordi de er runde og i glade, livsbekræftende farver. Og så smager de godt og kan bruges i massevis af drinks, og så er de i øvrigt fulde af C-vitaminer og dermed ret sunde, så vi kan drikke vores mojitos med god samvittighed (hvilket minder mig om min egen udtalelse for et par dage siden, hvor jeg frådede Ben&Jerry: ”Jamen, der er massevis af nødder i. Så er det slet ikke så usundt…”). Den eneste ulempe ved citrusfrugter er, at de ikke kan spises på pizza, men hell… så kan de skæres i skiver og proppes i colaen, vi drikker til. Problem solved.

Photobucket


Must see: Den danske opførelse af ”Mamma Mia”-musicalen. Jeg gider ikke engang at skamme mig over det her! Jeg elsker ABBA og jeg elsker filmatiseringen af musicalen. Jeg elsker Meryl Streep og Colin Firth. Og nu skal den opføres med Silas Holst fra Vild med Dans (som jeg også elsker) i en af hovedrollerne, og så skal jeg definitivt ind og se den. Og hvis jeg ikke finder nogen, der vil med (jeg har allerede fået reaktioner som ”Arh Anne Sofie. ’Mamma Mia’? Really?”) tager jeg bare derind alene. Vi skriver trods alt 2010, og jeg er en voksen, frigjort kvinde. Jeg kan sagtens tage til ”Mamma Mia”-musical alene. Ja.

mamma mia Pictures, Images and Photos


Og NU har jeg vist også snakket nok for denne gang. Det er en næsten lettelse at være kommet igennem det, ikke?

- Anne Sofie

8 kommentarer:

scient.hybrid sagde ...

Farvebalsam, det lyder til at være noget der skal prøves.

Mamma mia, uhh... hvordan skal man ikke kunne lide "Mr. Darcy" give den som ulitmativ bøsse lige hoppet ud af skabet? og " James Bond" som følsom syngende fyr?

Mht. musicalen i dansk udgave, hvad så med sangene, selvom det er Anne Linnet der har omskrevet dem til dansk, så kunne jeg frygte en molestrering af sangene.

Pernille sagde ...

Jeg er enig hele vejen igennem :)

Bodyconkjoler er jo et fantastisk koncept - mine er helt sikkert årets køb!

Mamma Mia kan man skal heller ikke hive mig væk fra.

Hårfarvning.. hvorfor skulle man dog ikke snyde, når det er så såresimpelt?! :)

Anonym sagde ...

Det der balsam lyder, som noget får mig, men er det meget dyrt?

Miss Jeanett sagde ...

Mamma Mia? Really? (hehe)

Anonym - nej, den koster vist ca. 150 kroner. Mener ihvert fald det er under 200 kr.

Echoes sagde ...

Noo ikke Mamma Mia. Minder om mine arbejdskollegaer: Damer +45 der render rundt i boa'er og synger Mamma Mia. I arbejdstiden...

SidneyLise sagde ...

scient og Pernille: Præcis! Det er da fantastisk - jeg bliver altid superglad, når jeg ser filmen og jeg kan slet ikke vente på musicalen!

Anonym: Jeg købte min i efteråret 2008 og der kostede den vist 170. Og den er - som du kan høre - ret drøj i brug. Jeg har stadig en del tilbage :D

Jeanett og Echoes: Pff... I kender bare ikke kvalitet når i ser den!

Sofie sagde ...

Jeg vil gerne med ind og se Mamma Mia ;) Jeg elsker den nemlig også! Men jreg er sgu spændt på sangene.

SidneyLise sagde ...

Sofie: Yay, så har vi en date! Jeg er også noget skeptisk overfor oversættelse af sangene, og jeg kan helt ærligt ikke se, hvorfor det egentlig er nødvendigt. Altså de fleste kender og elsker vel ABBA-sangene som de er og har ikke brug for at høre om "dansedronningen, ung og sød, kun 17 år" - altså... nej.