lørdag den 16. januar 2010

The Journey Continues

Photobucket


Vi fortsætter vores rejse mod intellektualiteten og derfor mødtes vi med det formål at se nogle højkulturelle film. Vi kunne nu have valgt en eller anden indiefilm med underlig musik som ingen nogensinde har hørt om, men nej! Vi valgte at gå efter guldet og anmelde "Hamlet". Og ikke i den der fesne version med Mel Gibson - nej, vi gik efter the real deal og valgte den fra 1948 med Laurence Olivier i hovedrollen.

Først et lille resume af filmens handling: Hamlet er en prins som bor i Helsingør i gamle dage, og han skal nok forestille at være 25 år, selvom han ligner en på 40. Hans mor, som til gengæld ligner en på 25, men som nok skal forestille at være 40, har giftet sig med Hamlets onkel (altså hendes svoger - ikke hendes bror) efter at Hamlets far er død, og det er Hamlet ret sur over og så kommer han med en masse deprimerede monologer.

Photobucket

Hamlet, hans mor og hans stedfar/onkel. Hans mor er faktisk okay pæn, men stedfaren ser lidt klam ud. Han har strømpebukser på.

Så er der også en pige, der hedder Ophelia som Hamlet er ret vild med, men han kan ikke rigtigt finde ud af at få det sagt og så beder han hende om at gå i kloster og det bliver hun ret ked af. Hun har en far, som er en ret klog mand som hedder Polonius, men ham kommer Hamlet til at slå ihjel ved et uheld, og så bliver Ophelia vanvittig, plukker en masse blomster og kaster sig i åen.

Photobucket


Hamlet lægger an på Ophelia. Hun har ret fancy hår. Bemærk hvordan blond vist nok skal symbolisere ungdom. Og Hamlet er i øvrigt SÅ meget 40 år!

Til sidst spidser situationen til og Hamlet, som i øvrigt har planlagt at dræbe sin stedfar hele vejen igennem - det er måske egentlig en meget vigtig pointe - får endelig slået sin stedfar ihjel, men på en eller anden måde dør de allesammen inden da og Danmark bliver overtaget af Fortinbras af Norge (really Shakespeare? Hvem har nogensinde hørt om en nordmand, der hedder Fortinbras. De skulle have kaldt ham Olav eller Håkon i stedet). "So much for my happy ending" som Avril Lavigne ville sige.

Men hvad synes vi så om den?
Den har vundet 4 Oscars og den er i sorthvid. Så kan den jo ikke være helt ringe. Vi syntes faktisk også, at den havde sine gode øjeblikke og der var utroligt pæne kvinder dengang og de havde virkelig flot hår og tøj. Desværre var der en akut mangel på lækre mænd: Laurence Olivier skulle have været datidens Brad Pitt, men han var altså ret gammel (men okay, det er Brad jo også efterhånden) og så havde han virkelig kikset hår og talte med sin døde far. Hamlet altså - ikke Olivier.
Det var også virkelig sørgeligt, at de allesammen døde. Især Polonius var en hård person at miste så tidligt. Nedenstående billede af Isabel er taget umiddelbart efter hans død og som I kan se, er der lidt SidneySorg.

Photobucket


Alt i alt en god oplevelse, men man skal ikke se den for de lækre mænd og det er en god idé at have massevis af slik ved hånden, så man kan gnaske, hvis det er for kedeligt.
Efter filmen var Isabel så trist at vi besluttede os for at se "Chicago", som faktisk har vundet 6 Oscars og dermed er bedre end "Hamlet". Vi drak også sjove grønne drinks, for at lægge yderligere afstand til "Hamlet". Den er jo i sorthvid.

Photobucket


Måske skyldtes det indtagelsen af de grønne drinks, men vi fandt personligt "Chicago" mere underholdende end "Hamlet" - der er en masse mord i dem begge to, men "Chicago" har musik, letpåklædte kvinder og farver, og vinder dermed en kneben sejr over Hamlet, hvis vi skulle vælge film en anden gang. Men "Hamlet" er klart mere pralemateriale, især hvis man som os har klæbehjerne hvad angår citater. Fra nu af vil vi hilse vores morgensure medstuderende med følgende ord: "Ay, cast thy nighted colour off."

Fare thee well at once; adieu, adieu, adieu, remember us.

- SidneyLise

12 kommentarer:

Leoparddrengen sagde ...

How now? A rat? Dead, for a ducat, dead!

Echoes sagde ...

Nu er jeg så stenet så jeg synes faktisk Hamlet var utrolig spændende læsning i gymnasiet 8)

Anonym sagde ...

Annesofie ligner lidt hamlets mor på det første billede.

SidneyLise sagde ...

Leo: Det var sådan en trist scene :( Stakkels Polle. Han havde fortjent bedre.

Echoes: Det er også en god historie! Ret meget lig "Løvernes Konge", faktisk. Vi kunne godt lide den!

Anonym: Gud, jeg kan faktisk godt se ligheden! Hun har bare en federe frisure end jeg har (men okay, hun er jo også kongelig...).

- Anne Sofie

Leoparddrengen sagde ...

Syn's også ham der Shakespeare stjæler lige lidt rigeligt fra Disney!

SidneyLise sagde ...

Han er lidt nederen, ham Shakespeare. Find dog på noget selv.

Anja sagde ...

AnneSofie: Jeg fandt denne blog idag, og med det samme tænker jeg: Arj hende den ene pige ser godt nok bekendt ud. Hun skriver virkelige godt. Hun minder virkelig meget om hende der skrev på den blog som lige pludselig var væk, som jeg ellers rigtig godt kunne lide :p Og nu har jeg siddet og bladret alle siderne igennem og finder ud af at det er jo dig ;-) Godt jeg har fundet dig igen, og dejligt du har en god blogmakker som skriver ligeså gode indlæg som dig selv. Jeg er fast læser igen.
Mvh Anja :)

SidneyLise sagde ...

Hej Anja, jeg overvejede faktisk om det var dig, der var den Anja, jeg kunne huske! Og det var det så! Hvor sjovt sådan at møde et gammelt bloggerbekendtskab :D

Jeg er glad for at du også kan lide vores nye blog - det er lidt noget andet end min gamle, så jeg er glad for, at mine gamle læsere (hvor lyder det egentlig selvfedt at sige det... "mine gamle læsere") stadig hænger på.

Og igen mange tak din søde besked!

/Anne Sofie

Jens J. sagde ...

I eftermiddag (søndag) kommer "Lawrence of Arabia" på DR2. Den fik 7 Oscars og er således endnu bedre end Chicago! Se den mens sneen stille daler udenfor.

Leoparddrengen sagde ...

Er det ikke som om DR2 er blevet for poppet, nu hvor der er kommet DR K?

SidneyLise sagde ...

Jens J: Den tror jeg faktisk, at jeg har set? Eller nej vent. Jeg har LÆST den. I en Anders And-version. Jumbobog 187 eller noget i den stil.

Leo: DR K har jeg aldrig hørt om. Jeg ser mest Tv3 og Zulu...

- Anne Sofie

Leoparddrengen sagde ...

Det var vist også del af pointen - DR skal helst have mindst én hemmelig kanal!

Og jumbobøgers litteraturformidling kan ikke undervurderes - er mindst på højde med min barndoms Illustrerede Klassikere!