tirsdag den 26. januar 2010

Fashionministeriet.dk lukker ned

Efter den heftige debat, der har været om Fashionministeriet, har den kære Fashionminister følt sig truffet og har nu lukket siden. I stedet får man blot en bitter note, når man klikker sig derind - jeg har kommenteret lidt på den nedenfor, siden de jo ikke ønskede at svare på min mail, da de havde muligheden. Måske kommer der en sur comment her så? :)

"Fashion Ministeriet er desværre nu lukket, da der på det sidste er fremkommet en række urimelige beskyldninger såsom snyd og svindel.Når varer prisfastsættes, skal vi for god ordens skyld påminde folk om følgende: Moms og toldsatser er højere i Danmark end i udlandet, hvorfor man ikke kan sammenligne priser."

Hej Fashionminister.
Det er meget krinlget formuleret det du skriver her. Men hvis du mener told, som i at du skal betale told for at få sendt fra Asos, kan jeg fortælle dig, at der ikke kommer told på, da de sender fra UK = inden for EU (hvis du skulle være i tvivl). Derudover, hvis momsen er så høj i Danmark, at du er nødt til at tage 439 kroner for en ring, der kan købes til 39 kroner på den originale side, så vil jeg mene, at der enten er noget gevaldigt galt i Danmark, eller med dine matematiske kundskaber. Ak, vi kan kun gisne om svaret.

"Mængden på indkøb afgør udsalgsprisen, og køber man ikke ind i kæmpe mængder er prisen tit højere. Det er ikke nødvendigvis svindel eller snyd fordi forretning A tager x-pris og forretning B tager y-pris for præcis den SAMME vare. Forretningerne kan have ulige vilkår at handle udfra og en forskellig strategi om fortjeneste (*HOST HOST*). Et godt eksempel er diverse brilleforretninger. Er det snyd og svindel når f.eks. Thiele, Synoptik eller Profil Optik tager dobbelt så meget for den SAMME brille, i forhold til mange brille butikker på nettet ? Mange af de produkter vi har kunnet levere til kunder har tit været udsolgt de steder der har solgt dem eksempelvis 400 kr. billigere. Det har resulteret i at mange kunder har været glade for at VI har kunnet skaffe disse varer alligevel ... på trods af en merpris på f.eks. 400 kr. Vi har i ca. 70% tilfælde kunnet levere hurtigere end de andre steder hvor samme varer har været udbudt, og det er vel ikke forkert at tage en merpris for en bedre/hurtigere service. Vi har haft tilladelse til at sælge alle produkter og anvende producenternes billeder.Vi beklager dybt at nogle folk har lavet en hetz UDEN helt at kende til alle vigtige faktorer. "

Og jeg beklager meget dybt, at I ikke kan finde ud af at svare på Jeres mails :)
Det er ikke en hetz. Det er ganske almindelige mennesker, der er møgtrætte af, at I forsøger at snyde forbrugerne på den måde. Der skammeligt, det er hvad det er -at kalde det en hetz er bare en anelse ynkeligt. Folk skal ikke snydes som I forsøger at gøre, så siger vi simpelthen fra - fordi vi kan. Jeg gav dig muligheden for at svare på min mail, men der var der jo ikke noget, vel? Det er altid surt, at blive taget med bukserne nede.


Det du skriver ovenfor det markerede, kan jeg simpelthen ikke tage seriøst. Vi er ikke dumme.

"En ting er sikkert, vi har aldig haft til hensigt at snyde ellers svindle nogen ... og ingen er blevet snydt, da alle har kendt prisen, produktet og haft den frihed til at handle andetsteds.Vi håber at dette statement har givet jer svar, og håber at alle får et super 2010.
Med venlig hilsen, Fashion Ministeriet"


Jeg kan godt lide, at du ikke engang skriver under med dit rigtige navn. Der står jo en person bag denne side (vi ved godt hvem), men det signalerer IGEN bare lusk og fusk. Skriv hvem du er, hvis du kan stå inde for hvad du gør og siger. Det gør vi andre.

Det var vist det nye, der var i den sag. Jeg er simpelthen så glad for al den støtte, der har været både rundt omkring i blogverdenen, på Twitter og ikke mindst på vores egen blog. Det er SÅ vigtigt, at vi ikke lader folk snyde os - og forsøger de, så skal vi stå sammen, så de ikke får lov.

Endnu engang tak.

- Isabel

32 kommentarer:

Kasper Bergholt sagde ...

FDIM's formand tidligere formand Jon Lund spåede for noget tid siden bloggen snartligt død -- hmm, ja.

Men nu kan en blog lukke en (pseudo)virksomhed.

Dorte Tofte var jo også en drivende kraft bag Stein Bagger-afsløringerne.

Godt arbejde!

Alt godt,

Kasper Bergholt

SidneyLise sagde ...

Tak skal du have!

Dorte Toft er også en sej kvinde - vi fik en kommentar fra hende tidligere, og er virkelig beærede.

- Isabel

Camilla sagde ...

Det er for FEDT det her:)

Emma Lovise sagde ...

Hejsa! Jeg må altså også tilslutte mig, og sige Godt arbejde, piger! Jeg handler ikke så meget over nettet, men jeg læser med, når der gøres opmærksomt på en lusket virkesomhed online.
I har en kanon fed blog, og hvor er det fedt, at I bruger så meget tid på sådan noget som det her!
De bedste tanker, EmmaLovise

Jeppe Morgenthaler sagde ...

Godt arbejde.
Det er historien om dooce.com og Maytag om igen.

(Hvis ikke I kender den, så læs den over en god kop kaffe: http://www.dooce.com/2009/09/01/greatest-email-history-internet?page=2)

Chic Fur Mich sagde ...

Fedt at I følger op på historien, så man får det hele med.. tak.. :-)

Kia sagde ...

SidneyLise kan noget.. :)

Kia.

Alexander Flemming sagde ...

Det er sgu sejt, tøser. Jeg får mere og mere respekt for jer, og jeg havde aldrig regnet med, I kunne lukke en fuskervirksomhed ned med en modeblog som våben. Sejt!

Glæder mig til vores næste fotoshoot!

SidneyLise sagde ...

Mange tak, alle tre! Jeres kommentarer betyder rigtig meget.

Jeppe: Hvilken fantastisk mail! "I am deeply offended by your having opinions.." Hahaaha!
(og godt råd til andre der læser den; lad være med at drikke kaffe samtidig - man spilder!)

- Isabel.

SidneyLise sagde ...

Tsk, så skrev jeg alle tre - jeg var kun nået til Jeppe da jeg skrev. Jeg mener selvfølgelig tak til Jer alle!

SidneyLise sagde ...

Forresten følg med igen i dag klokken 13! Der kommer podcastet ud på bloggen, og et par panikbilleder, uh.

Kh Isabel

Tim sagde ...

Man kommer lidt til at tænke på Pede som videresælger varer fra Wupti.com, men han har da i det mindste en skæv charme ;)

SidneyLise sagde ...

Tim: Hvor har du ret, haha!
Bortset fra, at Pede er lidt en cutie. Men ja, konceptet er vist ikke til at tage fejl af ;)

- Isabel

Mie sagde ...

Hvor er det godt, tøser!

Forresten, selvfølgelig kan de levere hurtigere end ASOS kan, eftersom ASOS har til huse i ET ANDET LAND!

Nuuuj, man bliver helt flov på Fashion Ministeriets vegne.

Anonym sagde ...

Uhh mind mig om aldrig at komme på Isabels sorte liste, den pige er farlig, ha ha
Chickpower rulez !

I burde næsten have en byline til Sidneylise overskriften "Don´t mess with us" ;-D
Synes det er så stort at i har fået ham modeministeren til at løbe væk med halen mellem benene. Mon ikke der har været god plads mellem de ben iøvrigt, jeg mener der kan jo ikke have været meget andet ;-)

hilsen
Rikke

Jon Lund sagde ...

Hej SidneyLise,

Super eksempel her på den nye forbrugermagt. Og på hvorfor svindlere har meget kort levetid på nettet. Godt gået.

mvh

Jon Lund

rijaH sagde ...

Haj fajve! .o/

Det er fandme godt gjort :)

Lise sagde ...

Det her er klasse! :D Godt arbejde...

Thomas Rosenstand sagde ...

Bloggens kraft er indiskutabel - og det kræver selvfølgelig en tilpas ydmyghed overfor den magt, der ligger i hænderne på de mere læste bloggere. Det ser ud til, I har gjort et fremragende stykke arbejde her!

SidneyLise sagde ...

Tusind tak for alle Jeres kommentarer - det er virkelig en overvældende respons.

Rikke: Hah, min egen sorte liste holder jeg for mig selv - jeg deler kun ud af den, hvis jeg ser dem lave offentlige bommerter *gnæg gnæg*
Og jeg kan ret godt lide din lille reference til sidst ;)

Thomas: Ja, bestemt. Man skal være bevidst om, at man reelt udstiller et menneske, samt sætter dennes virksomhed på spil i visse tilfælde. I dette tilfælde, kan jeg sagtens stå inde for begge dele.

- Isabel

Mille sagde ...

I ER FOR SEJE! I ER FOR SEJE!I ER FOR SEJE!
Tænk at prøve at sammenligne sig med Thiele,Synoptik o.l. Øhh...hallo "gøglerklovn" de laver i det mindste deres egne billeder og beskrivelser!
Fyffer pyffer siger jeg bare! ;)

SidneyLise sagde ...

Mille: Wow, tusind tak :)
Og ja, det er en mindre heldig sammenligning han får lavet der, haha.

- Isabel

Simone sagde ...

Hvor er det godt gået piger! I er sgu for seje :D
www.lady-simone.blogspot.com

Nete sagde ...

Dét er simpelthen bare SÅ fint, at I sætter spørgsmålstegn ved Fashionministerens "metoder"... kudos til SidneyLise - og honestly, hvis manden havde rent mel i posen - hvorfor er siden så pludselig lukket??? Hmmmpf!

Arto-ish high five
<3 Nete

SidneyLise sagde ...

Nete: Præcis - men det ved vi jo godt, at han aldrig har haft. Eller rent og rent - det er lovligt nok, men moralsk set, har melet nok været i den noget grumsede ende ;)

- Isabel

Tobias sagde ...

Halløjsa :)

Jeg vil starte med at slå fast, at jeg intet tilknytningforhold har til Fashion Ministeriet.

Jeg synes det er en noget uheldig drejning denne sag har fået.
Det første indlæg, var sagligt, og reelt indhold. Det andet minder faktisk lidt om en hetz, man kan i hvert fald roligt sige, at i tolker det han har skrevet, til jeres fordel. Jeg mener der er nogle reele pointer, i det han skriver! Han burde (muligvis) have svaret på jeres mail, men det er for sent at lave om på nu.

Som i til dels selv henviser til i det første indlæg, er det ikke gratis at drive en virksomhed. Dette formoder jeg også er gældende for Fashion Ministeriet.

Uden jeg på nogen måde er advokat, eller revisor, og derfor ikke er helt sikker på, hvordan loven er på området, har jeg googlet mig frem til der skal betales erhvervelsesmoms. Det er rigtigt, hvad i skriver, at man som privatperson ikke skal betale told, når der handles inden for EU, men der er forskel på om man handler som privat, eller som virksomhed.

Derudover er der selvfølgelig også udgifter til løn, husleje, drift, webshop, betalingsløsning, reklamer osv. men det formoder jeg at Isabella, som jeg kan læse går på CBS, ved meget mere om, end mig.

Jeg vil bestemt ikke forsvare hans fortjeneste , men han er nok ikke den eneste. Tror eksemplet med briller er ret reelt, og ellers findes der mange andre virksomheder, der får produceret et produkt i kina, og sælger det med en fortjeneste på flere tusinde procent – og det vil i ikke have mulighed for at opdage!

Jeg synes er det forståeligt at manden ikke ønsker at underskrive med sit navn, da han allerede tidligere er blevet hængt ud, med navn og adresse – hvilket jeg bestemt ikke mener hører nogen steder henne! Og det mener jeg bestemt er en hetz!
Desuden skriver i ikke under med jeres navne, hvilket jeg synes er fair, men hvis i var i hans situation, ville i så ikke tænke på, hvad google kan gøre, inden i skrev jeres navn et offentligt sted på nettet, som forbindes med noget negativt?

Ha en skøn aften!

/Tobias

SidneyLise sagde ...

Hej Tobias,
Tak for din kommentar .

Jeg har egentlig hele tiden siddet og ventet på, at nogen ville se sagen fra en anden vinkel, og det gør du jo så fint her.

Jeg tror hele følelsen af, at dette skulle være en hetz kommer af, at rigtig mange har kommenteret på sagen, med til dels, usaglige kommentarer. Det er det vi kalder ”pøbelvælde” i en negativ kontekst. Hvad folk skriver, må stå for egen regning, jeg kan stå inde for hvert et ord, jeg har skrevet til og om Fashionministeriet, og jeg vil gerne slå fast, at jeg på ingen måde har skrevet mandens navn/eller adresse nogen steder, hverken på bloggen, twitter eller facebook, så de ord skal vist rettes et andet sted hen.

Jeg kan ikke se, hvordan mit andet indlæg skulle være en hetz? Jeg synes du misbruger ordet. Jeg tolker selvfølgelig på hvad han skriver, for at forsøge at forstå, eller i hvert fald argumentere for, at det han siger, er noget fis.

Jeg bliver egentlig lidt ked af, at offerrollen nu skal tildeles ham – hvis han ikke havde noget at skjule, eller havde nogle reele argumenter, kunne han have brugt dem fra start af og ja, svaret på min mail. Jeg synes hans statement, er noget piveri, men på den anden side kan jeg godt se, at det gør det nemt, at tildele ham den førnævnte offerrolle.

Dine argumenter om det økonomiske aspekt vil forsøge at forklare så godt jeg kan: for det første, står han overfor de samme udgifter som alle andre forretninger, og mig bekendt, ér det altså muligt at drive en virksomhed uden at tage røven på sine kunder. Nå, nu til det lidt mere besværlige. Det er rigtigt, at der selvfølgelig skal betales moms af en vare når den sælges af en erhvervsdrivende. Men når der handles mellem EU-lande, skal der kun betales moms ét sted, nemlig der hvor den videresælges til forbrugeren. Momsen er smule lavere i England end de 25% der er i Danmark, men det er stadig ikke nødvendigt, at tage en overpris på flere hundrede procent. Når Asos én gang har betalt told for import af varer (fx fra Kina) og videresælger til et andet EU land, så skal der ikke på ny betales told. Igen bliver det helt unødvendigt at tage det tidobbelte for en vare.
Pyh. Jeg er vist lidt præget af, at min far er jurist.

Du skriver, at han ikke er den eneste, der laver den slags ”forretning”. Det er jeg klar over, men nu er mit job ikke at sidde og finde skumle virksomheder på nettet, men jeg faldt blot over hans side og så det fuldstændig absurde i prisforskellen der ifht. på Asos' egen side. Det ER at narre kunderne, når han skriver, at de sælger tøj i høj kvalitet og det ER at narre kunderne, når de kan købe en plastikring på hans side til 439 kroner, som kan købes på Asos til 39 kroner. Og jeg synes det er usselt og useriøst, at han forsøger at nuppe en omgang lettjente penge ud af forbrugerne på den måde.

Igen, til det sidste du skriver, jeg har aldrig skrevet hverken hans adresse eller hans navn nogen steder. Hvis han kan stå inde for hvad han skriver, skal han skrive sit navn under, period. Og jo, hans navn forbindes med noget negativt, folk føler sig snydt og taget ved næsen, og med god grund. For resten hedder jeg Isabel Marschall, som du også kan høre i interviewet. Det er ikke fordi, det er den store hemmelighed.

Igen, tak for din kommentar. Det er godt at se flere vinkler på sagen.
Mvh Isabel (Marschall ;) )

Tobias sagde ...

Hej Isabel

Jeg ved nu ikke om jeg gør det fint, men synes det være synd, hvis alle blev ved med at rose jer ;)
Om ikke andet, undre det mig en smule at alle siger godt klaret. Jeg mener ikke nødvendigvis at det er et succeskriterium, at virksomheden lukkede? Det går jeg heller ikke ud fra var formålet med det oprindelige indlæg. Men igen så vender vi tilbage til dit fine udtryk - pøbelvælde.

Jeg er enig i at han hjulpet sig selv, hvis han havde svaret på mailen, og måske efterfølgende havde deltaget i debatten her inde! Muligvis havde virksomheden også derefter kunne leve videre, evt. med nogle andre varer eller nogle andre priser. Men jeg mener ikke jeg giver udtryk for han er et offer? I så fald er det ikke min holdning, men jeg synes stadig det at kalde virksomheden fusk, er en smule over grænsen? Umiddelbart vil jeg forbinde fusk med svindel, altså en overtrædelse af loven og det er det jo ikke?

Jeg skrev ”det minder om en hetz” - så er der jo forskellige definitioner af, hvad det dækker over. Jeg er udmærket klar over i ikke har nævnt hans navn, eller adresse og, som jeg skrev, men det var der andre der gjorde, og kan som sagt ikke se, hvordan det kan være relevant for debatten :)

Nu har jeg ikke læst hele jeres blog, eller hørt interviewet, og som jeg nævnte er det irrelevant for mig, hvad i hedder til efternavn. Jeg forstår dit argument, men igen, hvis han skal starte en ny virksomhed, eller ansættes et sted, er det så fair, at hans negative omtale, skal følge ham resten af livet? Det synes jeg ikke.

/Tobias

SidneyLise sagde ...

Nej, jeg ser det ikke som en decideret succes at Fashionministeriet lukkede ned. Jeg havde helt klart helst set, at der kunne komme en dialog ud af det – det havde været langt mere interessant medie-wise. Men jeg ser det bestemt som en succes, at der ikke længere sidder uvidende forbrugere, og betaler en absurd overpris for en vare.

Jeg skriver, og understreger også i interviewet, at siden ikke er ulovlig netop for at undgå kommentarer som denne. Det er ikke min pointe.

I og med at du vælger at anvende ordet hetz i din kommentar, tager jeg stilling til begrebet, uanset hvad du forbinder med det.

Jeg vil igen sige, at jeg står inde for alt jeg har sagt og skrevet, men debattens drejning kan jeg ikke tage ansvar for (herunder, at hans navn og adresse er offentliggjort).

Jamen hør her, du skriver, at jeg heller ikke skriver under med mit navn – og så fortæller jeg, at jeg da hjertens gerne skal gøre det for din skyld. There.

Skal man fratages al ansvar, fordi ”en negativ omtale kan følge en resten af livet”? Det synes jeg ikke. Tror du ikke, at hvis han havde helt moralsk rent mel i posen, at han så ville have ladet være med at lukke siden? Dette er jo et klart ”halen mellem benene” trick. Men du er meget velkommen til at synes, det er synd for ham. Jeg gør bare ikke. Og jeg vil for alt i verden ikke holde min mund, når folk bliver snydt på den måde, blot fordi hans navn kommer til at lide under negativ omtale.

- Isabel

FrkBlabla sagde ...

Hejsa. Jeg har lige læst indlægget igennem, og også debatten på dSeneste samt Amino, som jeg egentlig sidder og griner lidt af. Måske de skulle komme ind på bloggen for at læse indlægget, før de starter en debat.

Hele den juridiske del vil jeg ikke blande mig i. Jeg ville bare skrive at det er et fantastisk eksempel på den såkaldte magt bloggerne har fået, og de virksomheder der slet ikke er rustede til det. Eller indser det.

Hvis ejeren af webshoppen - ja jeg slog ham også op flere steder, da jeg læste jeres første indlæg - var kommet ud af busken i stedet for at gemme sig bag en forsvarsposition, så havde han virkelig kunne vende et stort minus til adskillige plusser.
Hvis han var indgået i en debat og havde meldt klart ud, hvad han gjorde og hvorfor, og måske endda have spurgt, hvad læserne (potentielle kunder) mente han kunne gøre bedre, så havde han fået troværdighed og pr for alle pengene.

Sommetider er det en skam, at verden drejer så langsomt.

Hornblower sagde ...

Flot arbejde, tøser !

Hvis nu Fashionministeriet havde været en seriøs forretning var det aldrig lykkedes at få siden lukket blot fordi en enkelt blog havde kørt kanonerne i stilling.
Der er desværre for mange platugler derude der har for let spil og dem bliver vi nødt til, som forbrugere, at ignorere. Det er desværre ikke altid nok og derfor skal sandheden frem i lyset. Når det nu kan gøres på en saglig måde, som i dette tilfælde, sidder jeg tilbage med en god fornemmelse af at retfærdigheden sejrede.
Der skal lyde en stor tak fra min side og samtidig en opfordring til alle om at dette gode eksempel sagtens kan gentages igen og igen når lignende sker.

Anonym sagde ...

Hej jeg har lige blevet opmærksom på nogle andre sider som vidst nok kan have de samme folk bag - Exclusivebitch.dk Her kan man finde de samme helt laterlige priser... ADvarsel mod Exclusivebitch.dk har brugt en dag på at kigge rundt på andre sider og sammenligne priser og de her folk ligger i gennemsnit dobbelt så dyrt. Pas på de er nogle totalt platugler som Fashionministeriet.dk
ttp://www.media-work.dk det er vidst nok dem der har med disse fuppere at gøre.