tirsdag den 8. december 2009

Tolerance ftw!

Okay, jeg må nok indrømme at jeg hører til de mennesker, der kan være irriterende politisk korrekte. Jeg bliver f.eks. forarget, når folk siger "perker" eller "neger", og jeg anlægger naturligvis et ansigtsudtryk fuldt af væmmelse hver gang nogen nævner DF. Det er ikke engang noget jeg gør fordi jeg føler for det - det er en naturlig refleks. Tjekker man mine facebook-grupper vil man se en overflod af "Solidarisk sundhedssystem"-, "Undskyld Muhammed"- og "Støt Palæstina"-grupper. Til gengæld er der en markant mangel på alle de grupper, der indeholder ordlyden "Strengere straffe for XXX - nu!", for jeg går naturligvis ind for forebyggelse frem for strengere straffe. Og så er jeg i øvrigt medlem af Amnesty.

Nå, men set i lyset af alt ovenstående kan det vel ikke komme bag på nogen, at jeg er faldet totalt for Jewels CHP's Tolerance-smykker, som på smukkeste vis forener de religiøse symboler for Jødedom, Kristendom og Islam. Jeg mener; endelig er der faktisk et statement-smykke med et STATEMENT, og ikke bare nogle tilfældige metaldimser der er skruet sammen. Det vil jeg faktisk gerne støtte, også selvom det giver min politiske korrekthed endnu en tak op-ad på kvalmestigen at jeg går og flaunter min overdrevne tolerance overfor alting. Det kan jeg egentlig godt leve med.

Halskæde:

Photobucket

Øreringe:

Photobucket Photobucket

- Anne Sofie

15 kommentarer:

Tellah sagde ...

He, he, jeg melder mig også gerne under fanen her! Hørte en sige at det er håbløst umoderne at være politisk korrekt, men så må det jo bare være sådan, det er jeg sådan set reeet ligeglad med...

Fine smykker og ja, for en gangs skyld et statement, der rent faktisk betyder noget og ikke bare er to plexiglas- plader hæftet sammen, der skal ligne Chanel...Eller en bunke kæmpe kugler (ja, undskyld udtrykket)på en kæde, som vejer et ton?
God dag:-D

Average Joanna sagde ...

Gud, hvor skønt. Jeg er også ret politisk korrekt, det er helt ok at være :D

Kasper sagde ...

Og nu kan Isabel så passende flashe sit "kors med pistol"-smykke, og fortælle os hvad DET statement handler om :)

Miss Jeanett sagde ...

Fantastisk politisk holdning - jeg er meget enig!

Anonym sagde ...

Ej de jo rigtig flotte ovni købet, men tror nu ikke jeg ville gå med dem som kristen, men har en halskæde med symbolerne for held, fred og kærlighed, så jeg er vel også lidt politisk korrekt hippie agtig.

Chaos sagde ...

Usj, den halskæde giver mig the creeps. Men nu kunne jeg så heller aldrig drømme om at flaunte religiøse symboler, når de er så langt væk fra hvem jeg er.

Sofie sagde ...

Jeg er lidt enig med kaos. Jeg er ikke til at flashe religiøse symboler (Uanset religion). Men jeg er meget politisk korrekt med sådan noget, og kan ikke få ordet "perker" over mine læber, og ejg synes der skal være plads til alle og vi skal leve i peace, love and harmony.

SidneyLise sagde ...

Ah, dejligt at se lidt delte holdninger til emnet!

Tellah, Joanna og Jeanett: Det er sjovt som det efterhånden er næsten politisk ukorrekt at være politisk korrekt. Det er blevet politisk korrekt at være sådan lidt ukorrekt og vise, at man da godt tør at "kalde en spade for en spade". Men jeg synes altså stadig, at det er respektløst at kalde folk for ord, der uanset hvordan man vender og drejer det altid vil have nogle negative associationer - også selvom der måske er nogle, der er okay med at blive kaldt det.

Kasper: Men Isabel er jo også fra Nordsjælland, og der er så meget, vi jyder ikke forstår (hun dissede i øvrigt både din og min udtale af ordet "sort" i dag - hun er rigtig sød, er hun!)...

Anonym: Uh, det forstår jeg faktisk godt! Jeg er selv ateist, så jeg har ikke rigtigt noget personligt forhold til nogle af delene, men elsker bare budskabet. Men jeg kan godt se, at det kan være lidt... uhensigtsmæssigt, hvis man selv bekender sig til en af religionerne. Men ja, flotte er de i hvert fald! :)

Chaos og Sofie: Selvom vi grundlæggende er uenige, forstår jeg godt jeres holdning - jeg ville heller aldrig selv gå med noget, som var imod mine principper (et DF-badge, f.eks. (okay, nu kom den politiske korrekthed frem igen)), men jeg har det så sådan, at jeg ikke grundlæggende er imod religion. Jeg synes, at det kan være en glimrende ting, men at rigtig mange mennesker forvalter det forkert. Men som udgangspunkt støtter jeg gerne religion og jeg viser gerne overfor hele verden, at jeg synes, at Kristendom, Jødedom og Islam er lige gode i min bevidsthed.

Puh, det var en længere smøre, jeg kom med der :)

- Anne Sofie

Chaos sagde ...

Bare for den politiske korrektheds skyld, så bruger jeg heller ikke p-ordet eller lignende, da jeg ser det som værende lavkulturelt at bruge den slags gloser om mennesker med anden etnicitet. ;) Jeg synes det er fint, at folk er politisk korrekte, men det er bare meget svært at være konsekvent. F.eks. så har jeg samme tendens til at rynke på næsen af f.eks. Enhedslisten, som du har, når DF nævnes. :D Jeg synes egentlig budskabet ift. smykkerne er fine nok, men generelt er jeg ikke den største fan af at flaunte religiøse symboler i det offentlige rum.. lige meget hvilken religion de symboliserer. :)

-Mira, der er ikke er så politisk korrekt når det kommer til stykket. :D

Sofie sagde ...

AS: Jeg vil gerne uddybe mit egentlig... Eller bare få på plads at det ikke er fordi jeg synes at islam er bedre end jødedom/kristendom eller vice versa, men jeg er personligt bare ikke så glad for religiøse symboler. På mig selv.
Og jeg ville heller aldrig gå med et DF-badge. Eller hvilket som helst andet parti. Så skulle det være noget ala en tee med "To be gay is ok" el. lignende.

Tellah sagde ...

Ud fra et æstetisk synspunkt synes jeg at smykkerne her er smukke, men ville nok heller ikke bruge dem selv. Det ville være lidt underligt, eftersom jeg ikke er religiøs.

Det sjove er så at mange der dyrker den der rock chick stil pt. også går med kææmpe store sølv kors. Gad vide, om de reflekterer videre over det??? Det tror jeg næppe.... Og det er faktisk et af de områder, hvor jeg synes at mode som fænomen bliver allermest hult og forlorent. Ligesom når folk går med Led Zeppelin t-shirts uden overhovedet at kende bandet... Ville det ikke være en anelse pinligt, hvis man mødte en fan, der begejstret spørger til, hvad ens yndlingsplade med dem er? Øh, what? Er det et band eller hvad? Ja, det er nok bare min mening, folk må jo gøre hvad de vil, men det viser noget om, at mode også kan bruges ufatteligt ureflekteret...

Chaos sagde ...

Tellah: Det forstår jeg så heller ikke jf. eksemplet med korset og rock chic moden.. det er lidt langt ude. Det samme gælder imo når folk bærer partisanertørklæder uden at kende betydningen.

Tellah sagde ...

He, he ja, det med partisaner tørklæder fik ihvertfald en brat ende for mig, da jeg pludselig kunne se dem i Føtex på tilbud til hr. og fru Danmark.... Det var simpelten for underligt for mig...

Kasper sagde ...

Men man kan jo godt have en holdning til og en viden om religion, uden at man nødvendigvis selv er religiøs - og så synes jeg egentlig godt, at man kan retfærdiggøre at gå med et smykke som det, Anne Sofie postede i indlægget. Hvis ens holdning nu f.eks. er, at alle religioner er lige og burde leve i harmoni med hinanden, eller whatnot - uden at man selv er religiøs.

Modsat det at gå med en Led Zeppelin tee, hvis man overhovedet ikke er fan af bandet, eller gå med et kors, hvis det ikke betyder noget religiøst eller personligt for én.

Sophia Maria sagde ...

Det er nogle interessante smykker. Kan virkelig godt lide den tolerance, som de udtrykker. Det er i hvert fald en meget mere respektfuld måde at behandle religøse symboler på, end dem der bare render rundt med kors uden at have skænket det en tanke. De her kan man da næsten ikke undgå at tænke over, når man tager dem på. De kalder jo nærmest på refleksion. Hatten af for det. Mode der handler om mere end bare udseende.