søndag den 13. december 2009

SidneyLises Adventskalender: Slutty Julesange - Part 3

Så blev det tredje advent (uh, dagen før dagen før dag... okay, glem det) og tid til endnu en slutty julesang! Og ugens sang er faktisk intet mindre end min absolutte yndlingsjulesang, nemlig "Fairytale of New York" af The Pogues feat. Kirsty McColl (hun er desværre død i mellemtiden, så de har siden opført den med diverse gæstesolister som Sinead O'Connor og Katie Melua).

Og hvorfor kan jeg så så godt lide den? Med fare for at blive lige lovlig litteraturvidenskabelig er jeg ret vild med den kontrast, der er mellem form og indhold: Titlen, introen af sangen (klaver og det hele) og det sorthvide i videoen slår an til, at det her bare er endnu en romantisk julesang, men omkring 1½ minut henne i sangen sker et brud, melodien skifter, solisten skifter og det samme gør teksten. Jeg vil gerne citere:

You´re a bum you´re a punk
You´re an old slut on junk
Lying there almost dead on a drip in that bed
You scumbag you maggot
You cheap lousy faggot
Happy christmas your arse I pray god it´s our last.



Okay, sangen i sig selv er måske ikke så slutty, men ordet "slut" ER nævnt, så derfor synes jeg selv, at den kvalificerer til at være med. Nå.

- Anne Sofie

(Og så lidt statistik oveni: Siden indførelsen af etiketten "Sex" har den uden sammenligning været det mest søgte på vores blog overhovedet. Mon folk bliver lidt skuffede, når der bare kommer en masse julesange og en "Dyrk sikker sex!"-formaning op?)

EDIT: Jeg fandt så ud af, at videoen åbenbart er copyright-beskyttet i flere lande og at vores udenlandske læsere derfor ikke kan se den. Det kan jeg desværre ikke gøre så meget ved, men serviceminded som vi alligevel er her på bloggen kommer der en lille erstatning (gosh, hvor har jeg savnet Gossip Girl!).

6 kommentarer:

Jens J. sagde ...

FUCK! Her skal man til at nyde ugens slutty og får så denne besked: "This video is not available in your country due to copyright restrictions."

SidneyLise sagde ...

Hvor er det irriterende! Jeg prøver lige om jeg kan finde en anden version, eller om de alle er forbudte i Tyskland (due to foul language?).

Uno momento!

- Anne Sofie

Jens J. sagde ...

Tak for alternativet - som dog heller ikke kan ses her "In the land of Schnitzel and Sauerkraut". Nå jeg må vente til jeg kommer til Danmark engang...

SidneyLise sagde ...

Ja, I totally rest my case overfor de store copyright-mediefolk. De er dumme.

- Anne Sofie

Sophia Maria sagde ...

Ha ha den er jo simpelthen så grineren!! Fantastisk julesang

SidneyLise sagde ...

Sophia Maria: Ja! Det er så totalt uventet der, hvor de begynder at svine hinanden til! Jeg elsker det :D