tirsdag den 24. november 2009

Massehysteri aka. Edward Cullen must die

Jeg ærgrer mig vanvittigt over, at jeg ikke tog et screenshot af min Facebook-forside den dag, hvor filmen "New Moon" udkom. Hold da op, hvor kan kvinder (og enkelte mænd) i alle aldre dog bare gå i selvsving over en fantasibog og tilhørende film.

Personligt kan jeg ikke forstå det. Og jeg er ellers den første til at hoppe med på alle mulige diller, men Twilight forstår jeg ikke. Jeg har læst bogen (den første) og det er da meget fin teenage-agtig underholdning ala "Fire piger og et par jeans", men så var der ikke mere i det for mig. Men jeg er jo et åbensindet menneske, så jeg indvilgede i at se filmen da den udkom, selvom konceptet ikke sådan umiddelbart liiiige fangede mig.

Men altså - to ord: Fyren glitrede?! De står ude i en skov og han siger: "Jeg skal vise dig noget skræmmende." og så åbner han skjorten. Blink blink, glitr glitr. Da det skete blev al den anspændelse, der var blevet opbygget i mig i den foregående 1½ time (eller hvad det var inden den scene kom) forløst i et totalt uprovokeret latteranfald. Desværre tror jeg ikke at det var meningen, at netop den scene (eller noget som helst andet i den film) skulle være sjovt.

Og det værste er næsten, at folk igen og igen skønner mig til at være en total Twilight-pige. Sådan en, der har mistet troen på kærligheden, fordi Edward Cullen (oh my God, oh my God, oh my God!!!!!) ikke findes i virkeligheden. Jeg er for nyligt blevet forsøgt scoret med Twilight-citater. Jeg troede ikke mine egne ører, men jeg skal da ikke afvise, at det er en taktik der virker på rigtig mange romantikhungrende kvinder. Hvilket leder mig videre til fænomenet "Team Jacob" vs. "Team Edward" - altså no offense og alt det der, men bøgerne er jo skrevet? "Team Jacob" er da totalt umsonst, når alle og enhver ved, at hun ender op med Edward, hvilket jo sådan set er hele konceptet i hele den her serie. Hvis hun var endt op med den søde varulve-indianerfyr ville der sandsynligvis have været offentlige bogafbrændinger af skuffede teenagepiger. Nu knalder han så hendes datter i stedet. Yay - win win for alle parter.

Nå, men jeg vil heller ikke være totalt negativ og dissende. Der er positive aspekter. Robert Pattinson er da meget lækker - især da han var Cedric Diggory i "Harry Potter". Faktisk tog jeg mig selv i at sidde og ønske, at de ville ændre handlingen i "Flammernes Pokal", så Harry Potter døde i stedet for Cedric. Og så kunne de fortsætte med "Cedric Diggory og Fønixorderen" i stedet for (så havde den film nok også været bare en anelse mere interessant)...

- Anne Sofie

Photobucket
____________________

I am starting to get quite annoyed with the entire concept of "Twilight" and (oh my God, oh my God, oh my God!!!!!) Edward Cullen. I just don't get how a teenage romance novel can get that popular. I have read the first book and seen the film but I don't see it. I just find every person within it extremely annoying and I want them all to die. Especially Edward Cullen.

- Anne Sofie

15 kommentarer:

Alexander Flemming sagde ...

Jeg var inde og se 2'eren med kæresten og to af hendes veninder. Der var teenagepiger der græd, da filmen sluttede...!

Sophia Maria sagde ...

Jeg så den i weekenden, og da Jacob tog blusen af STØNNEDE pigerne i hele salen! Det var så sjovt. Men det var nu også den bedste scene i filmen, den dreng er seriøst veltrænet... :-)

Louise sagde ...

Har bare et link, der måske vil blive påskønnet her...

http://www.play.com/Books/Books/4-/11616796/Nightlight-A-Parody-Of-Twilight/Product.html

scient.hybrid sagde ...

Jeg har så hverken læst bogen eller set filmen.
Fik nok af vampyrer i 90'erne med Buffy og Angel, så her er Vampyrer sooo 90-ties ;)

Lise sagde ...

Åh gud hvor er jeg enig. Det er det klammeste koncept ever og jeg grinede også i præcis samme scene. Glimmervampyr? Hvem har skrevet det pladder?

Kasper sagde ...

Nu elsker jeg bloggen lidt mere :D

Jeg får simpelthen pest i armene af alt det Twilight-hysteri. Altså, shit mand, hvad SKER der?

Beam sagde ...

Haha, jeg er også ret overrasket over at du ikke er fan!

Jeg selv skal også se filmen engang - det behøver ikke være i biffen dog, for jeg gider ikke høre på pigefnis og hvin, hver gang "Edward" er med i en scene.

Oh, well, så har medierne (og alverdens blogs) da noget at skrive om. ;o)

Jens J. sagde ...

Det var nu en herlig dag, der i påsken, hvor vi sad og kedede os og så Twilight - og så kedede os lidt mere :-)
Lige indtil vampyren tog pigen på ryggen, løb op på bjerget og begyndte at glitre.
Så var den dag ligesom reddet, men filmen fik vi aldrig set færdig.

Pernille sagde ...

TAK! Jeg har hverken set 1'eren eller 2'eren og har heller ingen intentioner om det.
Synes den virker så utrolig irriterende.

Bailey sagde ...

Så kommer jeg lige her med min besatte hjerne. Jeg elsker Twiligh serien :D
Og for at træde mere i det - om en time skal jeg se New Moon for 2. gang :D

Btw. Louise's link er sgu alligevel vildt sjovt!!!!

Astrid sagde ...

Hahaha :D du har så evigt ret; det er så underligt et koncept, det Twilight! ;)

SidneyLise sagde ...

Haha, hvor det fryder mig, at andre har det som jeg!

Alexander, Sophia Maria og Beam: Det er virkelig grunden til, at jeg ikke gider at se hypede film i biografen længere. Jeg bliver simpelthen så irriteret på alle andre. Jeg var meget tæt på at udvandre fra "SatC - The Movie" af samme årsag! :D

Louise: Hahaha, det skal jeg i hvert fald have kigget nærmere - jeg elsker parodier!

scient: Vampyrer er generelt supernederen, egentlig. Jeg fatter virkelig ikke appellen.

Lise, Kasper, Pernille og Astrid: Yay, lidelsesfæller :D Ej, men det er simpelthen bare til at blive vanvittig over - jeg så en genudsendelse af MTV Movie Awards den anden dag, og om ikke det crap vandt samtlige kategorier, det var nomineret i? Og hver eneste gang noget Twilight-relateret blev nævnt JUBLEDE hele salen! Altså, helt ærligt!

Jens J: Det var den dag, vi blev enige om, at Twilight generelt er übernederen og at det var 1½ time af vores liv, vi aldrig fik tilbage... Men så vidt jeg husker havde vi Bridge-blanding, så det hjalp lidt på det.

Bailey: Hah, det er skam også helt okay at obsesse! Jeg var lige sådan dengang med X Factor - vi har alle vores kæpheste :D

Kasper sagde ...

Vampyrhistorier kan nu sagtens laves på en rigtig fed måde - som f.eks. den svenske film "Lad Den Rette Komme Ind" (http://www.imdb.com/title/tt1139797/) og HBO serien True Blood: http://www.youtube.com/watch?v=5r77tta6HPw

(jeg elsker introen - den er stilfuld og underspillet i forhold til hele vampyrtemaet, men alligevel ret creepy).

Regitze sagde ...

Kan godt følge dig i nogle af dine synspunkter, men jeg elsker selv bøgerne og filmene. Der er bare noget specielt over historien.. og ja.. man kan nok ikke forklare det, hvis du bare synes, hele konceptet er latterligt :b men har du læst bøgerne?

SidneyLise sagde ...

Kasper: Uh Trueblood! Jeg tror, at jeg har hørt om den før! Er det ikke den, der blev kendt fordi de knaldede konstant og der ikke var andet indhold? Eller husker jeg totalt forkert eller forveksler den med noget andet?

Regitze: Jamen, der må da bestemt være noget over det siden så mange falder i svime :) Jeg har læst den første bog og den var da fin nok - bestemt ikke dårligt skrevet - men den fangede mig ikke. Altså, jeg blev på ingen måde draget ind i universet og jeg syntes ligesom, at det hele var noget, jeg havde hørt før. Og derfor synes jeg, at folk måske går liiiige lovligt i selvsving over den, men den rammer åbenbart en eller anden romantisk nerve hos mange, som jeg åbenbart ikke selv er i besiddelse af :D